Frese-/suse-lyd etter bytte av eksosanlegg

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas R.
Sted: Oslo

Frese-/suse-lyd etter bytte av eksosanlegg

Legg inn av Andreas R. » 15 jun 2007, 17:11

Etter å ha byttet hele eksosanlegget (inkludert katalysatoren) på en Saab 900 (1996-modell) kommer det en svak frese-/suse-lyd når jeg har litt eller mye gasspådrag. Lyden forsvinner på tomgang og den forsvinner når bilen ikke er i fart (står i nøytral eller park).

Verkstedet skriver det følgende:
"Etter denne bilen var her og fikk nytt anlegg, fikk kunden en lyd i bilen, som ikke var der tidligere. Vi tok derfor bilen inn igjen, og fant ut at lyden måtte komme fra fremre del, altså katalysator-delen. Vi byttet derfor denne ut, med en ny, men lyden var den samme. Vi delte derfor delen opp i sveiseskjøtene der lyden hørtes, og byttet ut kompensatoren (kort flex), og sveiset det hele sammen, men uten nytte. Lyden er den samme.”

(1) Kan jeg kreve at verkstedet skal bytte ut resten av anlegget også? Eller må jeg bare godta dette?

(2) Finnes det muligheter for at feilen kan forventes å forsvinne når anlegget "går seg til" etter noen mil?

A

PS. Jeg glemte å spørre hvordan de fant ut at lyden måtte komme fra fremre del gitt at lyden ikke er der når bilen ikke står "i gir" (i "nøytral" eller i "park")...

Svar