et spørsmål i natten om senking på orginaldempere.
Moderator: Moderatorer
et spørsmål i natten om senking på orginaldempere.
Hei.
Jeg lurer litt på dette med senking. Jeg har en 9-3 01mod som jeg har blitt fryktelig glad i, men som jeg tenker ville blitt enda finere om den lå litt mer nedpå. Noen ting jeg derfor lurer på i den sammenheng.
Trenger jeg mer enn senkefjærer dersom det skal være kun for det synsmessige? Ødelegger jeg bilen? Blir den dårligere på veien?
Jeg kjører ikke så aktivt at jeg tror jeg trenger full pakke, men dersom senking på orginaldempere blir ødeleggende for bilen må jeg jo selvsagt vurdere det. Har søkt litt, sånn at det er sagt:-)
Bilens dempere virker veldig bra, og har kun rullet 79/80 lange..
Jeg lurer litt på dette med senking. Jeg har en 9-3 01mod som jeg har blitt fryktelig glad i, men som jeg tenker ville blitt enda finere om den lå litt mer nedpå. Noen ting jeg derfor lurer på i den sammenheng.
Trenger jeg mer enn senkefjærer dersom det skal være kun for det synsmessige? Ødelegger jeg bilen? Blir den dårligere på veien?
Jeg kjører ikke så aktivt at jeg tror jeg trenger full pakke, men dersom senking på orginaldempere blir ødeleggende for bilen må jeg jo selvsagt vurdere det. Har søkt litt, sånn at det er sagt:-)
Bilens dempere virker veldig bra, og har kun rullet 79/80 lange..
jenter digger arr, smerte går over og ære varer evig...
- rolfi
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
hehe, kan uansett bare si med en gang at om du vil beholde orginaldemperne, så må du kjøpe nye orginaldempere...
da demperne plutselig får et "nytt" arbeidsområde, så går det ikke lang tid før dem ryker, så skifte av dempere når man senker bilen er noe man bør gjøre, men man trenger ikke kjøpe bilsteindempere av værste sort... om man ikke vil kjenne hvilket merke sigarettstumper man kjører over
da demperne plutselig får et "nytt" arbeidsområde, så går det ikke lang tid før dem ryker, så skifte av dempere når man senker bilen er noe man bør gjøre, men man trenger ikke kjøpe bilsteindempere av værste sort... om man ikke vil kjenne hvilket merke sigarettstumper man kjører over
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1212
- Navn: Espen Lysholm
- Bil: 04 9-5 Vector Estate
- Sted: Trondheim
Senking
Hei!
Det kommer vel an på hvor mye du senker bilen om orginaldemperne er korte nok. På normal senk kan normalt orginaldempere benyttes.
Som skrevet tidligere om nytt arbeidsregister så må du vurdere om du bytter demperne med en gang. Demperne kan holde lenge eller de kan gå forholdsvis raskt. Dette er en vurdering.
Er du opptatt av litt kjørekomfort i tillegg til at det skal se bra ut, så kan du kjøpe et rimelig senkesett. Det bør være en del å velge i.
Skal du har det stivt og ukomfortabelt så kan du kjøpe H&R senkesett el.l. Etter min smak er dette for stivt.
Det kommer vel an på hvor mye du senker bilen om orginaldemperne er korte nok. På normal senk kan normalt orginaldempere benyttes.
Som skrevet tidligere om nytt arbeidsregister så må du vurdere om du bytter demperne med en gang. Demperne kan holde lenge eller de kan gå forholdsvis raskt. Dette er en vurdering.
Er du opptatt av litt kjørekomfort i tillegg til at det skal se bra ut, så kan du kjøpe et rimelig senkesett. Det bør være en del å velge i.
Skal du har det stivt og ukomfortabelt så kan du kjøpe H&R senkesett el.l. Etter min smak er dette for stivt.
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- Myrt N610
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
- Kontakt:
Har kjørt med einbach senke fjærer på orginale saab dempere nå i to sesonger så det funker fjell det!
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Senking
H&R er jo mykt som smørr! Jeg kjører med H&R nå og syns det blir litt for mykt jeg, jeg vil ha bilen lenger ned og enda stivereespen lysholm skrev: Skal du har det stivt og ukomfortabelt så kan du kjøpe H&R senkesett el.l. Etter min smak er dette for stivt.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Senking
enig, og jeg kjører H&R og org aero dempere..Aleks-ander_N948 skrev:H&R er jo mykt som smørr! Jeg kjører med H&R nå og syns det blir litt for mykt jeg, jeg vil ha bilen lenger ned og enda stivereespen lysholm skrev: Skal du har det stivt og ukomfortabelt så kan du kjøpe H&R senkesett el.l. Etter min smak er dette for stivt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- andreasnicolai
- Grunnladetrykk
- Navn: Andreas
- Sted: Oslo
Re:
Det står relativt nye dempere på bilen, men jeg har lyst til å få den stivere da den lever sitt eget liv i svingene=) Å det hadde vært surt å skifte ut såpass nye dempere. Så er det flere som kan bekrefte at det er fullt mulig å sette på feks H&R sportsfjærene fra Speedparts med original dempere? Og blir dette godkjent i EU kontrollen?Myrt skrev:Har kjørt med einbach senke fjærer på orginale saab dempere nå i to sesonger så det funker fjell det!
Mvh. Andreas
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: et spørsmål i natten om senking på orginaldempere.
Du må å vise den tilbiltilsynet for å få skrevet senkingen inn i vognkortet. ellers vil du få mangel lapp på EU kontroll..
om du ikke drar på ett verksted der de ikke er så nøye men du får den godtkjent med org dempere og senke sett så lenge settet er TÜV godkjent. og du har papairer fra firhjulskontroll.
om du ikke drar på ett verksted der de ikke er så nøye men du får den godtkjent med org dempere og senke sett så lenge settet er TÜV godkjent. og du har papairer fra firhjulskontroll.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Dette er ikke like lett etter 1.1 2008. Da har biltilsynet kommet med mange invendinger, og om noen har fått skrevet inn senk i vognkortet i 2008 så kan de jo si fra her? TUV-papirer trenger ikke lenger å gjøre jobben, bare så man har akkurat dette i tankene...doo-kie skrev:Du må å vise den tilbiltilsynet for å få skrevet senkingen inn i vognkortet. ellers vil du få mangel lapp på EU kontroll..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: Re:
Du burde kanskje se litt på om du skal oppgradere stab.stagene på bilen din.andreasnicolai skrev:
Det står relativt nye dempere på bilen, men jeg har lyst til å få den stivere da den lever sitt eget liv i svingene=) Å det hadde vært surt å skifte ut såpass nye dempere. Så er det flere som kan bekrefte at det er fullt mulig å sette på feks H&R sportsfjærene fra Speedparts med original dempere? Og blir dette godkjent i EU kontrollen?
Mvh. Andreas
Blir litt "fastere" i svingene da.
Men det kan jo hende dette blir mye pes om bilen ikke skal gå litt "aktivt"
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- andreasnicolai
- Grunnladetrykk
- Navn: Andreas
- Sted: Oslo
Det er notert. Aktivt og aktivt, med dagens bensinpriser er det noen som har råa til å kjøre aktivt?ToreN1246 skrev:Du burde kanskje se litt på om du skal oppgradere stab.stagene på bilen din.andreasnicolai skrev:
Det står relativt nye dempere på bilen, men jeg har lyst til å få den stivere da den lever sitt eget liv i svingene=) Å det hadde vært surt å skifte ut såpass nye dempere. Så er det flere som kan bekrefte at det er fullt mulig å sette på feks H&R sportsfjærene fra Speedparts med original dempere? Og blir dette godkjent i EU kontrollen?
Mvh. Andreas
Blir litt "fastere" i svingene da.
Men det kan jo hende dette blir mye pes om bilen ikke skal gå litt "aktivt"
Kan jo oppgradere deler av understellet når jeg skal skifte felg og dekk. (Måtte vistnok ha bedre dekk etter skifte til turbomotor )
M95 Saab 9000 CS 2.0ltt <3