Høyere dumplyd på T7 motor med resirkdump

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 29 des 2007, 20:09

sveini skrev:men er dumpventil gått for nåke utenom att det lage heftig lyd;)? har hørt fra nåken att den kan ødlegge deler i motoren,mens andre seie att den er gott for nåke?ka seie dåke?:)
Når du kjører med litt belastning og turboen ladar, så er det overtrykk i innsuget. Når du skal gira, slepp du gassen, og gasspjeldet vert lukka. Turboen roterar då fortsatt ganske bra, og det byggjer seg opp mottrykk mellom gasspjeld, noko som bremsar opp turboen. Dette er ikkje bra ytelsesmessig, men er også skadeleg for skovlane på turboen.... for å unngå dette har ein avlastningsventil som slepp trykket som oppstår framfor spjeldet, tilbake på sugesida til turboen....
Denne vert av og til skifta ut med ein som slepp ut i fri luft, og lagar meir lyd.

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5

- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 29 des 2007, 20:19

Vegard Skaten skrev:
sveini skrev:men er dumpventil gått for nåke utenom att det lage heftig lyd;)? har hørt fra nåken att den kan ødlegge deler i motoren,mens andre seie att den er gott for nåke?ka seie dåke?:)
Når du kjører med litt belastning og turboen ladar, så er det overtrykk i innsuget. Når du skal gira, slepp du gassen, og gasspjeldet vert lukka. Turboen roterar då fortsatt ganske bra, og det byggjer seg opp mottrykk mellom gasspjeld, noko som bremsar opp turboen. Dette er ikkje bra ytelsesmessig, men er også skadeleg for skovlane på turboen.... for å unngå dette har ein avlastningsventil som slepp trykket som oppstår framfor spjeldet, tilbake på sugesida til turboen....
Denne vert av og til skifta ut med ein som slepp ut i fri luft, og lagar meir lyd.

Vegard
Helt rett! Og om det ikke kommer klart nok fram, så har de aller, ALLER fleste biler i dag med turbo en dumpventil fra fabrikk. Denne er som regel uforholdsmessig lydløs. Derfor man bytter som regel ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

sveini

Legg inn av sveini » 30 des 2007, 00:49

takk for svar!
svein tore
saab 900c 2,0L 88mod

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 31 des 2007, 15:35

Da er deler bestilt...

------------------------------------------------------
1 x 22-24MM Diameter Vacumslange (pr.meter) (SS-50220) = 69.00NOK inkl. MVA
1 x ALU T-RØR 3,0" (76mm) 10cm Lang (AR-003009) = 398.00NOK inkl. MVA
1 x 3.0" (76MM) DIAMETER 45GRADER (SS-103045) = 259.00NOK inkl. MVA
1 x Reductor Rett 2,25"(57mm) - 3,0"(76mm) (SS-225300) = 198.00NOK inkl. MVA
------------------------------------------------------
Sub-Total: 924.00NOK

Spent på å montere dette å se om resultatet lever opp til forventningene.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 31 des 2007, 18:23

Ikke meningen og være k#k, nå som du har bestillt og greier... men ser på bilder at det er jo begrenset hvor mye lenger frem du kan flytte retur, tror du det har noe for seg det her?

Som jeg fortsatt leser av innlegget, tenker du "rett bak filteret og LMM" som fortsatt blir som åpen dump. Det er på det værste over en halv atmosfære i hele innsug etter turbo, som skal returneres i et rør i vacuum på en halvannen tomme. Dette blir det feilværdier av uansett om det er åpen dump, resirk før hele schpielen eller "rett bak". Og det ble lys...

Videre er luftmåling ved map og mengdemåler (ps, viktig av funksjon, ikke masse) et sekundærsystem for fueladapsjon, langt viktigere er oksygensensor og gasspjeldføler (Closed loop sekvens). Det er ikke før disse mer vitale parametrene krasjer at en opplever lugging. Ellers en smal sak at man bruker 3% mer bensin ved aktiv gassbruk, hvor dærimot chipping er mer synonymt med de problemene du videre beskriver.

Det er vel lett og la seg overkomplisere av et heller mindre problem, kanskje får det ikke sin fulle funksjon heller? Jeg kunne fortsatt ha levd med en stakkars lampe om lyden virkelig var så viktig. Det enkle ER faktisk ofte det beste. Men så får du prøve alt du klarer, og kjefte om jeg tok feil :roll:

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av quist » 01 jan 2008, 18:24

haaka skrev:Ikke meningen og være k#k, nå som du har bestillt og greier... men ser på bilder at det er jo begrenset hvor mye lenger frem du kan flytte retur, tror du det har noe for seg det her?

Som jeg fortsatt leser av innlegget, tenker du "rett bak filteret og LMM" som fortsatt blir som åpen dump. Det er på det værste over en halv atmosfære i hele innsug etter turbo, som skal returneres i et rør i vacuum på en halvannen tomme. Dette blir det feilværdier av uansett om det er åpen dump, resirk før hele schpielen eller "rett bak". Og det ble lys...

Videre er luftmåling ved map og mengdemåler (ps, viktig av funksjon, ikke masse) et sekundærsystem for fueladapsjon, langt viktigere er oksygensensor og gasspjeldføler (Closed loop sekvens). Det er ikke før disse mer vitale parametrene krasjer at en opplever lugging. Ellers en smal sak at man bruker 3% mer bensin ved aktiv gassbruk, hvor dærimot chipping er mer synonymt med de problemene du videre beskriver.

Det er vel lett og la seg overkomplisere av et heller mindre problem, kanskje får det ikke sin fulle funksjon heller? Jeg kunne fortsatt ha levd med en stakkars lampe om lyden virkelig var så viktig. Det enkle ER faktisk ofte det beste. Men så får du prøve alt du klarer, og kjefte om jeg tok feil :roll:

Fjoh ! Det var dat voldsomt til avhandling ! hehe
Men vi prøver å ser. Virker på meg som ingen av de som har lest tråden til nå har noe erfaring med dette fra før av siden det ikke ligger noen innlegg om det, så da må noen gå i forveien å prøve. Har ikke påstått enda at det vil fungere, det er det bare en praktisk utprøving som kan bevise.

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av quist » 04 jan 2008, 21:43

Idag ankom delene jeg hadde bestilt. Hentet disse samt kjøpte noen slangeklemmer på Biltema. Brukte ca 1 time på å montere delene, måtte litt tilpassinger til på slangestykkene for at det skulle passe.

Vel ferdigmontert bar det så spent ut på prøvetur. Lyden viste seg å bli noen hakk vassere og høyere. En hørte tydelig det var bra med luft som ble kastet tilbake i returen. Etter en lengre tur og iherdig gasspådrag etterfulgt av girskifte ble desverre skuffelsen bare større og større. Bilen lugget rett etter girskifte samt lyskrysskjøring viste seg også å lugge litt.

Vil tippe det ble litt for mye turbulens og tull med luftstrømmen rundt luftmassemåleren til at det fungerte opptimalt. Fikk nå hvertfall testet ut teorien min i praktisk å fant ut det ikke fungerte bra nok til at jeg vil kjøre slik som dette.

Delene er nå montert av å det orginale satt på.

Overskuddsdelene blir lakt bort for en liten stund og spart til bygging av et 3" trykkrør.

Slik så det ut....
Bilde

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av quist » 04 jan 2008, 21:46

Prøver igjen med bilde...

Bilde

Brukeravatar
FleskepupP
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1190
Navn: Fredrik
Bil: Saab 93 Viggen
Sted: Førde

Legg inn av FleskepupP » 16 jan 2008, 13:39

kom på det i dag om du hadde gjordt noko meir så eg søke meg fram til tråden din, det var synd at ikkje terorien funket slik som du hadde tenkt :cry:
FKL Racing N1190

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 16 jan 2008, 19:14

Men du kan vel likevel bruke forge dumpventilen din?
Den er jo så fin og blank :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 16 jan 2008, 21:54

Hei.

Hvis det er lyd folket er ute etter ville jeg flytta ventilen fram til andre enden av "forlengelses-slangen"....

har en misstanke at dere får endel mer lyd da :wink:
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 16 jan 2008, 22:04

Surbotaab N369 skrev:Hei.

Hvis det er lyd folket er ute etter ville jeg flytta ventilen fram til andre enden av "forlengelses-slangen"....

har en misstanke at dere får endel mer lyd da :wink:
Ja den ideen var absolutt ikke dum, med tanke på att bare vanlig rør også demper lyd viss det er litt lengde på det!
Du får prøve du quist så kan vi andre eventuelt følge etter!

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 17 jan 2008, 15:26

Det eneste som virkelig fungerer her er å flytte LMM over til trykksiden, og med alle delene du har kjøpt så skulle jo ikke det være så vanskelig.
Dette er det flere som har prøvd tidligere og dette virker.
Da kan du kjøre med en hvilken som helst åpen dump.
Svakheten her er at LMM fort blir ødelagt dersom du sliter med olje i trykkrørene.
Men LMM er jo ikke dyrere enn det du har brukt allerede.

Hilsen Marius.
900 AERO 88`

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 17 jan 2008, 17:22

TurboTuv skrev:Det eneste som virkelig fungerer her er å flytte LMM over til trykksiden, og med alle delene du har kjøpt så skulle jo ikke det være så vanskelig.
Dette er det flere som har prøvd tidligere og dette virker.
Da kan du kjøre med en hvilken som helst åpen dump.
Svakheten her er at LMM fort blir ødelagt dersom du sliter med olje i trykkrørene.
Men LMM er jo ikke dyrere enn det du har brukt allerede.

Hilsen Marius.
Hmm... tror ikke det er så lurt å flytte den. Da vil LMM få en masse høyere temp på luften enn det LMM er beregnet for å ha. En LMM fungerer ved at en varmetråd blir nedkjølt av luften som passerer, siden kjøleeffekten heller ikke er lineær ved trykkstigning vil man få en feil der også....

Men en KAN sikkert få det til å fungere på ein måte, om det vil fungere optimalt derimot kan nok diskuteres...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av quist » 17 jan 2008, 21:40

Heisann folkens !

Koselig å se at det er bra med respons på tråden min.

Men til saken. Noe flytting av LMM blir uaktuelt da jeg har lest at dette kan være skadelig i lengden for LMM, samt feilberegninger. Det er også en del arbeid å jeg vil prøve å ha motor rommet noelunde i orginale innretninger med tanke på sånne avanserte duppeditter.

Forgeventilen blir nok sittende ja, blank og fin som den er å også den mest effektive og beste dumpen jeg har hatt på bilen til nå. Ingen annen ventil har gitt mer korrekt turborespons og null flutter. Plukker den opp titt og ofte for rengjøring og smøring av stempelet inni der for raskest mullig effektivitet på den.

Flytting av dumpventilen lengre ut på rettur røret høres ut som en veldig inntresant teori. Mulig jeg skal teste ut dette når jeg får handla meg inn større innsugsrør til turboen, å koble på med gummislange da. Tviler på jeg vil kappe å mekke på den orginale stumpen som sitter der.

Er også nysjerrig på Turbosmart sin hybridventil, noen her i klubben som har prøvd en slik med hell ?

Svar