Oljelekkasje SAAB 900 T -87
Moderator: Moderatorer
-
- Navn: Troy Atle Kristiansen
- Bil: SAAB 900 T -87 Cab
- Sted: Larvik
Oljelekkasje SAAB 900 T -87
Hei, jeg har en SAAB 900 Turbo -87 Cab, den har kun gått 147" men har begynnt å lekke olje fra motoren og registeret. Er dette en vanlig feil på disse bilene? Hvor mye kan en skikkelig overhaling koste? Eventuellt, hvor kan jeg henvende meg for å få tak i en byttemotor?
Opplever også at oljelampa lyser når den er kald... noen forslag?
Samtidig hadde jeg satt umåtelig stor pris på om noen kunne rute meg inn mot noen som kan levere kalesjer til denne bilen.
Opplever også at oljelampa lyser når den er kald... noen forslag?
Samtidig hadde jeg satt umåtelig stor pris på om noen kunne rute meg inn mot noen som kan levere kalesjer til denne bilen.
Mvh
Troy Atle Kristiansen
SAAB 900 Turbo Cabriolet -87
Troy Atle Kristiansen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hei, og velkommen til oss!
Byttemotor, fordi den lekker olje? Er forhåpentligvis bare å bytte pakning(er) eller en simring det... Hvor lekker den da, er det mellom registerkåpe og blokk, mellom registerkåpe og topp, mellom registerkåpe og girkasse, eller kommer det fra bak reimhjulet? Eller er det så simpelt som at det lekker mellom topp og ventilkåpe?
At oljelampa lyser kan ha flere årsaker, har du målt oljetrykket? Om det har vært slurvet skikkelig med vedlikeholdet så kan jo det forårsake litt av hvert, en motorrens kan jo være et sted å begynne. Diesel er fint å rense med.
Om det viser seg at motoren trenger en fullstendig renovering så blir det noen tusen i deler, du kan gjøre det selv, eller kanskje noen her kan gjøre det for deg.
Skal man først renovere en motor skikkelig så bør dette byttes:
Stempelringer, og honing av sylinderløp
Komplett register
Veivlager
Rådelager
Aksiallager
Oljepumpe
Vannpumpe
Komplett pakningssett, inkl simringer, toppakning, innsugspakning, eksosmanifoilpakning og pakningssett til turbo
Pinnbolter på eksosmanifoil
Kulelager i svinghjul
Samtlige vacuumslanger
Samtidig er det greit å vurdere clutchens tilstand, og bytte utløserlager.
Når du er i gang kan du jo vurdere å bytte ventiltettinger også.
Slike prosjekter tar jo gjerne av... på seg selv kjenner man andre... det resulterer gjerne i 50-100 hk ekstra og bulimi i lommeboka. Sjekk først grunnen til at det lekker og at du har lavt oljetrykk du! Når bytta du olje og filter sist, og hvordan ser olja ut?
Kalesje får du f eks her: http://www.mincabrio.com
Byttemotor, fordi den lekker olje? Er forhåpentligvis bare å bytte pakning(er) eller en simring det... Hvor lekker den da, er det mellom registerkåpe og blokk, mellom registerkåpe og topp, mellom registerkåpe og girkasse, eller kommer det fra bak reimhjulet? Eller er det så simpelt som at det lekker mellom topp og ventilkåpe?
At oljelampa lyser kan ha flere årsaker, har du målt oljetrykket? Om det har vært slurvet skikkelig med vedlikeholdet så kan jo det forårsake litt av hvert, en motorrens kan jo være et sted å begynne. Diesel er fint å rense med.
Om det viser seg at motoren trenger en fullstendig renovering så blir det noen tusen i deler, du kan gjøre det selv, eller kanskje noen her kan gjøre det for deg.
Skal man først renovere en motor skikkelig så bør dette byttes:
Stempelringer, og honing av sylinderløp
Komplett register
Veivlager
Rådelager
Aksiallager
Oljepumpe
Vannpumpe
Komplett pakningssett, inkl simringer, toppakning, innsugspakning, eksosmanifoilpakning og pakningssett til turbo
Pinnbolter på eksosmanifoil
Kulelager i svinghjul
Samtlige vacuumslanger
Samtidig er det greit å vurdere clutchens tilstand, og bytte utløserlager.
Når du er i gang kan du jo vurdere å bytte ventiltettinger også.
Slike prosjekter tar jo gjerne av... på seg selv kjenner man andre... det resulterer gjerne i 50-100 hk ekstra og bulimi i lommeboka. Sjekk først grunnen til at det lekker og at du har lavt oljetrykk du! Når bytta du olje og filter sist, og hvordan ser olja ut?
Kalesje får du f eks her: http://www.mincabrio.com
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
begge saabene jeg har og har hatt har lekket olje bak remhjulet pga at simmerringen i oljepumpehuset snurrer rundt med veivakselen. regner dermed at dette er det definitivt vanligste lekasjestedet? dåg hadde begge gått dobbelt så langt som din da lekasjen viste seg....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg og Ottar byttet pakningen til oljepumphuset med motoren i bilen. Det var trangt, men det går ihvertfallAndreasE skrev:begge saabene jeg har og har hatt har lekket olje bak remhjulet pga at simmerringen i oljepumpehuset snurrer rundt med veivakselen. regner dermed at dette er det definitivt vanligste lekasjestedet? dåg hadde begge gått dobbelt så langt som din da lekasjen viste seg....
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
-
Først av alt, vil jeg si at jeg er mektig imponert over hvor levende og kunnskapsrikt dette forumet er. Takk for meget nyttige tilbekemeldinger.
Melder meg inn prompte
Som dere sikkert skjønner, er jeg ikke av den erfarne typen men bilen har vært i familien siden den kom inn til Norge som en av de 10 første. Jeg klarer bare ikke å få meg til å selge den heller, selv om fornuften sier at jeg burde.
Når det gjelder å bruke feil Olje, Surbotaab N369 nevnte syntetisk "superolje", kan du si noe mer rundt eventuelle følger det kan ha? Eventuellt, er det noen spesiell olje som "må" benyttes? Har alltid byttet olje på det verkstedet som har hatt servicen, men det kan jo tenkes at de ikke har hatt peil hvis dette er et kriterie.
Jeg stusset over at det kraslet og klikket en morgen det var litt kaldt??
Melder meg inn prompte
Som dere sikkert skjønner, er jeg ikke av den erfarne typen men bilen har vært i familien siden den kom inn til Norge som en av de 10 første. Jeg klarer bare ikke å få meg til å selge den heller, selv om fornuften sier at jeg burde.
Når det gjelder å bruke feil Olje, Surbotaab N369 nevnte syntetisk "superolje", kan du si noe mer rundt eventuelle følger det kan ha? Eventuellt, er det noen spesiell olje som "må" benyttes? Har alltid byttet olje på det verkstedet som har hatt servicen, men det kan jo tenkes at de ikke har hatt peil hvis dette er et kriterie.
Mvh
Troy Atle Kristiansen
Troy Atle Kristiansen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det Surbotaab mener er at nyere syntetiske oljer har andre tilsetninger og egenskaper enn de eldre typene, dette kan føre til at gamle koksansamlinger o.l. kan løse seg opp og havne der de ikke skal være. Det kan også føre til lekkasjer. Motoren din skal ha halvsyntet av den viskositeten som det står i instruksjonsboka.troika skrev: Når det gjelder å bruke feil Olje, Surbotaab N369 nevnte syntetisk "superolje", kan du si noe mer rundt eventuelle følger det kan ha? Eventuellt, er det noen spesiell olje som "må" benyttes? Har alltid byttet olje på det verkstedet som har hatt servicen, men det kan jo tenkes at de ikke har hatt peil hvis dette er et kriterie.
Om det tikket fra toppen, og det ga seg etter noen minutters kjøring, så er det vel ventiltrykkerne du hører. De er hydrauliske og kakler når de ikke er ordentlig fylt med olje. Henger nok sammen med oljetrykket ditt, men det er slett ikke uvanlig med litt lyd fra disse ved oppstart, og heller ikke farlig så lenge det gir seg rimelig raskt. Unngå turtall over 3000 o/min når du har denne lyden.
Om det er registerkjedet ditt som rasler så er det noe annet, men den lyden hører du hele tiden, og det skal mye til at det er kjedet når motoren ikke har gått lenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
Når det gjelder registerkjedet, er jeg sikker på at det ikke er det. Jeg er som sagt ikke så erfaren innen det å skru, men jeg har et øre som er unikt med tanke på å lokalisere feil
Oljelampa begynnte å lyse etter det siste skiftet, så det kan ha en sammenheng og relevans det du sier.
Kjenner dere til noen som kunne tatt en skikkelig sjekk og overhaling på denne bilen, hadde jeg satt pris på å komme i kontakt med dem.
Holder til i Larvik.
Oljelampa begynnte å lyse etter det siste skiftet, så det kan ha en sammenheng og relevans det du sier.
Kjenner dere til noen som kunne tatt en skikkelig sjekk og overhaling på denne bilen, hadde jeg satt pris på å komme i kontakt med dem.
Holder til i Larvik.
Mvh
Troy Atle Kristiansen
Troy Atle Kristiansen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Hei igjen.... Skal ikke si at det Ingar sier er feil, men jeg hadde definitivt ikke kjørt med noe annet enn en mineralsk olje på en så gammel motor Men jeg bytter nå "long-life" oljen på 06`mod B** e90 til dama hver 10 000 også
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt