Check Enginelamp blunker.
Moderator: Moderatorer
-
- Medlemsnummer: N1450
- Navn: Dag B. Evensen
- Sted: Brøttum
Check Enginelamp blunker.
Hei. Jeg er en gammel mann, men ny på dette forumet. Jeg har lenge hatt stor glede av en SAAB 900 TURBO 16V 1986, som innimellom har vært skikkelig rå. Så begynte check engine-lampa å blunke til ved høyt turbotrykk og plutselig slakking på gassen. Så la jeg merket til blå stygg oljerøyk ved venting på å kjøre inn i rundkjøringer kombinert med at turboen ikke lengre vil gå opp til lengre enn midt på det gule feltet. Da er jo morroa med bilen borte. Jeg regner med at her er det bare å skifte turbo, men er takknemlig for andre tips som erfarne "turbister" måtte sitte inne med.
Hvor bør jeg forresten handle ny turbo til en så gammel bil? SAAB leverer vel ikke lengre?
DBE
Hvor bør jeg forresten handle ny turbo til en så gammel bil? SAAB leverer vel ikke lengre?
DBE
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
-
Takker. Kan gåen turbo være grunnen til denne plutselige blunkinga av check engine-lampa eller kan det være noe annet tull? Min mekaniker hadde en teori om at ulyder fra registerkjedet kunne trigge mikrofonsignalet for banking til APC-en slik at denne trodde at motoren banket. Han skiftet kjedestrammer i dag og det ble noe bedre. Vi ble enige om at jeg skulle kjøre noen dager og se om noe forandret seg før vi skiftet turbo.Eirik N396 skrev:Blårøyk høres ut som slitt turbo.
Speedparts har utbytesturbo til deg Om du melder deg inn i klubben får du vel 15% rabatt også. Tror du må bytte inn den gamle, men..
Høres dette fornuftig ut?
MVH
DBE
- hope
- Grunnladetrykk
- Navn: Hope
- Bil: 2000 9-5 vare 2.0t
- Sted: Lillehammer/Fetsund
Min trubo røyk for en god del mnd siden og tror det er en fordel å få byttet turboen så fort som mulig. Det tok ikke lang tid under mitt tilfelle fra det begynte å ryke til turboen røyk så tror det er en fordel å reise til veksted med en gang med mindre du vil ha den tauet
2000 Saab 9-5 2,0t (215.000km)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ikke kjør med bilen, røyken kommer pga olje, og før du vet ordet av det så er motoren fri for olje, og du må bytte motor istedenfor turbo!DBE skrev: Min mekaniker hadde en teori om at ulyder fra registerkjedet kunne trigge mikrofonsignalet for banking til APC-en slik at denne trodde at motoren banket. Han skiftet kjedestrammer i dag og det ble noe bedre.
APC-systemet er ikke koblet opp mot motorstyreenheten, og dermed heller ikke check engine-lampa.
Ser ikke helt hvordan det kan ha noe for seg å bytte kjedestrammer? Denne strammes jo automatisk ettersom kjedet slites, og funksjonen er lett å kontrollere.
Når det gjelder turboen din, så bytt gjerne til en vannkjølt turbo, det må til noen ekstra slanger og rør, men det er det verdt. Du får da en mer langlivet turbo, og også mer å velge i. Om du er fornøyd med original effekt, så er jo Mitsubishi TE05-12b fra 900S (lettrykksvarianten som kom i 1990) et godt valg, da den har en mye raskere respons.
Check engine-lampa kan du få til å blinke ved å kortslutte to av pinnene på diagnosekontakta under baksetet. Husker ikke hvilke, kanskje andre her husker det? Kan evt se om jeg finner igjen den infoen. Ved å telle antall blink finner du da ut hviken feilkode som trigger lampa.
Hvor i landet bor du? Kanskje noen i klubben her kan hjelpe deg?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
En annen ting jeg kan legge til det Ingvar sier er at om du har ulyder fra registerkjedet så er ikke det fordi du må ha ny strammer, men fordi du må ha ny kjede. Å bytte strammeren har som han sier ingen hensikt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Jeg bor i Ringsaker kommune.Ingvar N629 skrev:Ikke kjør med bilen, røyken kommer pga olje, og før du vet ordet av det så er motoren fri for olje, og du må bytte motor istedenfor turbo!DBE skrev: Min mekaniker hadde en teori om at ulyder fra registerkjedet kunne trigge mikrofonsignalet for banking til APC-en slik at denne trodde at motoren banket. Han skiftet kjedestrammer i dag og det ble noe bedre.
>Jeg følger med som en smed på oljenivået! Det synker ikke mye.
APC-systemet er ikke koblet opp mot motorstyreenheten, og dermed heller ikke check engine-lampa.
>Det er vi klar over. Jeg mener at luftmengdemeteret kan påvirke denne lampa. Kan mye olje i lufta fra turboen lage krøll her, tro?
Ser ikke helt hvordan det kan ha noe for seg å bytte kjedestrammer? Denne strammes jo automatisk ettersom kjedet slites, og funksjonen er lett å kontrollere.
>Vi mente å høre en raslelyd, som muligens kunne trigge mikrofonen som er koblet opp mot APC-enheten og at dette var noe av grunnen til at trykket ikke ville langt nok opp. Strammeren var forøvrig tvilsom, så en annen, som jeg fikk gratis, hjalp faktisk på stramminga og ulyden.
Når det gjelder turboen din, så bytt gjerne til en vannkjølt turbo, det må til noen ekstra slanger og rør, men det er det verdt. Du får da en mer langlivet turbo, og også mer å velge i. Om du er fornøyd med original effekt, så er jo Mitsubishi TE05-12b fra 900S (lettrykksvarianten som kom i 1990) et godt valg, da den har en mye raskere respons.
Check engine-lampa kan du få til å blinke ved å kortslutte to av pinnene på diagnosekontakta under baksetet. Husker ikke hvilke, kanskje andre her husker det? Kan evt se om jeg finner igjen den infoen. Ved å telle antall blink finner du da ut hviken feilkode som trigger lampa.
>Lurer på om ikke denne kontakta sitter til høyre i motorrommet et sted på denne bilen(?). Mekanikeren min kortsluttet slik du skriver for å telle blink, men blinkene uteble så han koblet et måleinstrument direkte på styreenheten. Det kom visst ingen feilindikasjoner der.
Hvor i landet bor du? Kanskje noen i klubben her kan hjelpe deg?
Takker for tips så langt!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Om du tror at bankesensoren registrerer tenningsbank, så kan dette kontrolleres ved å legge opp en diode som kobles til +12 V fra f eks instrumentbelysning, og jordes i pinne nr 19 fra APC-boksen. Hver gang det registreres tenningsbank vil da dioden blinke. Kjekt både til feilsøking og ved trimming.
LMM sitter før turboen, og vil neppe påvirkes av oljerøyken. Lambdasensor vil være "gutten i røyken", men det finnes det vel ikke på 86-modellene.
LMM sitter før turboen, og vil neppe påvirkes av oljerøyken. Lambdasensor vil være "gutten i røyken", men det finnes det vel ikke på 86-modellene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
Ingvar N629 skrev:Om du tror at bankesensoren registrerer tenningsbank, så kan dette kontrolleres ved å legge opp en diode som kobles til +12 V fra f eks instrumentbelysning, og jordes i pinne nr 19 fra APC-boksen. Hver gang det registreres tenningsbank vil da dioden blinke. Kjekt både til feilsøking og ved trimming.
>Takk for det tipset!
LMM sitter før turboen, og vil neppe påvirkes av oljerøyken.
> Ja selvfølgelig. Uff.
Lambdasensor vil være "gutten i røyken", men det finnes det vel ikke på 86-modellene.
Er vel intercooler på den og den vil få en oljefilm/skum innvendig(om den ikke allerede har fått dette). Er en tråd om dette her inne som er kalt "Oljesøl" eller noe, hvis det er aktuellt!
Bytte av kamkjedestrammer er etter min erfaring kun av kortvarig bedring/virkning!
Bytteturbo er også et godt alt. til ny turbo, fks svenske GIKturbo(gunstig kronekurs nå).
Bytte av kamkjedestrammer er etter min erfaring kun av kortvarig bedring/virkning!
Bytteturbo er også et godt alt. til ny turbo, fks svenske GIKturbo(gunstig kronekurs nå).