kaldstart - turbo
Moderator: Moderatorer
kaldstart - turbo
Ved start av min 9-5, 1998 modell når den er kald kommer det etter ca 1-2 min en slags klakke lyd fra motoren. Når bilen har blitt varm forsvinner denne. Er dette bare turboen som jobber seg opp eller kan det være noe annet. Er ny eier av denne type bil så jeg har ikke blitt helt vant til den ennå..
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: 15
- Navn: Geir-Ståle Lid
- Bil: Saab 900T16 9-5 aero 9-3 aero
- Sted: Indre Billefjord
Hei, nu kjenner jeg ikke 9-5 motoren så godt. Men hvis den har registerkjede slik som de gammle motorene så kan det være den du hører, den blir strammet av oletrykket.
Ut fra den beskrivelsen du gir, høres det ut som en eller flere av de hydrauliske ventiløfterne eller kjedestrammern som er treg eller mangler ojetrykk. Disse komponentene er veldig følsome for urenheter og lite olje.
NB ! har du kontrolert at det er nokk olje på motoren.
Jeg skifter ole og filter hver 10.000km og bruker kun fulsyntetisk mobil 1 5w50, for å forsikre meg om at motoren får fult ojetrykk så fort som mulig etter start.
Motoren er mest utsatt om vinteren med ekstrem kulde og kansje mye småkjøring som gir mye forurensning i oljer fra uforbrent bensin, farlige gasser og koks.
Ut fra den beskrivelsen du gir, høres det ut som en eller flere av de hydrauliske ventiløfterne eller kjedestrammern som er treg eller mangler ojetrykk. Disse komponentene er veldig følsome for urenheter og lite olje.
NB ! har du kontrolert at det er nokk olje på motoren.
Jeg skifter ole og filter hver 10.000km og bruker kun fulsyntetisk mobil 1 5w50, for å forsikre meg om at motoren får fult ojetrykk så fort som mulig etter start.
Motoren er mest utsatt om vinteren med ekstrem kulde og kansje mye småkjøring som gir mye forurensning i oljer fra uforbrent bensin, farlige gasser og koks.
85 900 T16
01 9-5 AERO estate
08 9-3 AERO estate TTID
01 9-5 AERO estate
08 9-3 AERO estate TTID
bilen er godt 74000 km har komplett service hefte fra Saab.. Har akkurat kjøpt den og er da ekstra varsom på lyder jeg mener kan være noe spesielt..Siste service var på 72000 km...Er mulig jeg er litt hysterisk....-)Den har tilstrekkelig med olje, skiftet akkurat olje + filter, gikk da over til Shell Helix full syntetisk 5w40. Gamle oljen som var der hadde gjort sitt...
Selv om den siste servicen skulle innebære bla. oljeskift ble dette ikke gjort, så jeg skiftet den selv...Får store rabatter på denne Shell oljen..og jeg kommer til å skifte olje ofte...
Men hvis lyden fortsetter fremover er jo dette noe som Saab verkstedet bør ta en titt på...kanskje..veldig åpen for innspill på akkurat dette
Selv om den siste servicen skulle innebære bla. oljeskift ble dette ikke gjort, så jeg skiftet den selv...Får store rabatter på denne Shell oljen..og jeg kommer til å skifte olje ofte...
Men hvis lyden fortsetter fremover er jo dette noe som Saab verkstedet bør ta en titt på...kanskje..veldig åpen for innspill på akkurat dette
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: 15
- Navn: Geir-Ståle Lid
- Bil: Saab 900T16 9-5 aero 9-3 aero
- Sted: Indre Billefjord