Spørsmål om saab 900s
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Navn: Trond Husby
- Bil: Saab 900 s 16v 90mod
- Sted: Øksendal
Re: Spørsmål om saab 900s
Justere magnetventilen ja, hvordan? og hvordan gjør jeg det. Men er det noen som hvet hva som skjer når en bare har apc og ikke bensinchip
Ta det som de kommer!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Nei nå må vi ikke blande sammen begreper her Ingen justeringer på magnetventilen, men på trykkvakt! Finner den under dashbordet, en slags "klokke" med en vakuumslange innpå, og noen ledninger. Når du ser den, forstår du hvordan den justeres.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
trykkvakt
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... ckvakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... ckvakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Grunnladetrykk
Ok, men den bensinchippen jeg trenger, er de ikke bare å hente den fra samme fulltrykkern jeg hentet APC fra?
Ta det som de kommer!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Hva bil hentet du APC ifra da? Chipen må være laget for den typen Lucas-innsprøytning du har. Så med mindre den bilen hadde Lucas, og det var ettermontert bränslechip i den så kan du nok glemme det.
- Frode N073
- MAX BOOST
du må ha bensinchip pga sperring i chippen. tror det gjekk på ladetrykk. med ein gang du øveskride bilens originale ladetrykk (0,45 bar) så brytes bensintilførselen. dette gjaldt desverre kun den årsmodellen du har. min har f.eks ikkje den sperrå.
hvis du finne ein nyare Lucas hjerne så ska (itte det eg har lest meg te) den ver bakoverkompatibel med din bil. men ikkje motsatt.
på din Lucas boks står det sikker 14.0 ellår lign. den nyare står det 14.1. ka som e forskjellen har eg ikkje peiling på.
eg har kjørt med original chip med APC og 0.9 bar uten problem. men fiksa bensinchip for sikkerhetsskyld og mulighet for videre trim ved seinare anledning.
edit: kom på ein ting. har du sjekka om du har den trykkvaktå eg linka te? meine eg leste på STCS for lenge siden at det va någen bila som ikkje hadde den. muligens det e -90 modellane siden det ligge sperra i chippen.
du kan evt kryssjekka det med Ingvar i klubben. han hadde ein -90 modell
hvis du finne ein nyare Lucas hjerne så ska (itte det eg har lest meg te) den ver bakoverkompatibel med din bil. men ikkje motsatt.
på din Lucas boks står det sikker 14.0 ellår lign. den nyare står det 14.1. ka som e forskjellen har eg ikkje peiling på.
eg har kjørt med original chip med APC og 0.9 bar uten problem. men fiksa bensinchip for sikkerhetsskyld og mulighet for videre trim ved seinare anledning.
edit: kom på ein ting. har du sjekka om du har den trykkvaktå eg linka te? meine eg leste på STCS for lenge siden at det va någen bila som ikkje hadde den. muligens det e -90 modellane siden det ligge sperra i chippen.
du kan evt kryssjekka det med Ingvar i klubben. han hadde ein -90 modell
2017 Huyndai Ionic
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
M90 har 14.0, M91 og nyare er 14.1
Er mellom anna andre dyser for 14.1...
Er mellom anna andre dyser for 14.1...
-
- Grunnladetrykk
Takk for svar.
Men saaben har alti drukket litt olje, men har ikke sett noe blå røyk eller noe søl på motoren. Så når jeg skulle montere avlastningsventil såg jeg at de var my olje på insugsrøret, fra turbo til insug. Er det farli å få motor olje inn i insuget? Finns de noe overhalings sett til turboen?
Men saaben har alti drukket litt olje, men har ikke sett noe blå røyk eller noe søl på motoren. Så når jeg skulle montere avlastningsventil såg jeg at de var my olje på insugsrøret, fra turbo til insug. Er det farli å få motor olje inn i insuget? Finns de noe overhalings sett til turboen?
Ta det som de kommer!
-
- Grunnladetrykk
Har nesten gått ett år no, saaben har gått stille og rolig i de siste, bor borte for å studere så økonomien har ikke vert på topp. nå som jeg har fått byttet girkasse til en nyoverhalt en så har kjærligheten til bilen bare blidt sterkere, så jeg har bestemt meg å aldri selge den så da kan jeg liksågodt invistere litt tenkte jeg. så har skaffet dele bil som har rød apc box + lednings nett og IC, så har jeg bestemt meg for å endelig instalere denne APC'en, så i dag bestilte jeg meg bensinchip som sikkert blir montert på neste fredag.
Så for å fosikre meg at jeg ikke gjør noe styr gale, så skriver jeg til dere hva som er planen før jeg svir noen stempel.
Den røde APC boxen min har jeg tenkt å "chippe/modde" som jeg leste om på http://www.900aero.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , der står det så mye som: version 2 (gives boost levels from 0.5 bar to 1.5 bar)
1. Open the APC
2. Open the circuit board.
3. Locate the R42 resistor
4. Exchange the resistor for a wire.
5. <Option: exchange the R138 to 40 kohm resistor, not really needed. More info further down the page>
6. Locate the F-pot (500 ohm).
7. Exchange the F-pot for a 1000 ohm pot.
8. Don't touch anything else.
9. Put it all together
Dette skal ikke bli noe problem hvis jeg faktisk finner de rette motstandene, og får skaffet en litt spissere loddebolt.
Men har ikke riktig forsått alt, det med knock sensor er greit, har invistert i en skjermet kabel. 3-veis ventilen er grei - å kobble den på tenningen skal også gå greit.
Men det med den trykk vakta det har vert litt snakk om har jeg ikke riktig forstått, er dette noe som er på alle biler med og uten APC? noe som sitter i dashbordet som ikke er koblet til APC? eller er den interigert i hjernen som noen sier?
takk for alle svar, når økonomien lar meg så blir det STCN medlemskap! låver! (konge forum)
Så for å fosikre meg at jeg ikke gjør noe styr gale, så skriver jeg til dere hva som er planen før jeg svir noen stempel.
Den røde APC boxen min har jeg tenkt å "chippe/modde" som jeg leste om på http://www.900aero.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , der står det så mye som: version 2 (gives boost levels from 0.5 bar to 1.5 bar)
1. Open the APC
2. Open the circuit board.
3. Locate the R42 resistor
4. Exchange the resistor for a wire.
5. <Option: exchange the R138 to 40 kohm resistor, not really needed. More info further down the page>
6. Locate the F-pot (500 ohm).
7. Exchange the F-pot for a 1000 ohm pot.
8. Don't touch anything else.
9. Put it all together
Dette skal ikke bli noe problem hvis jeg faktisk finner de rette motstandene, og får skaffet en litt spissere loddebolt.
Men har ikke riktig forsått alt, det med knock sensor er greit, har invistert i en skjermet kabel. 3-veis ventilen er grei - å kobble den på tenningen skal også gå greit.
Men det med den trykk vakta det har vert litt snakk om har jeg ikke riktig forstått, er dette noe som er på alle biler med og uten APC? noe som sitter i dashbordet som ikke er koblet til APC? eller er den interigert i hjernen som noen sier?
takk for alle svar, når økonomien lar meg så blir det STCN medlemskap! låver! (konge forum)
Ta det som de kommer!
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Har du rød APC, så er det ingen vits i å lodde på den.. Det er de sorte man lodder for å få en "rød" boks.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Frode N073
- MAX BOOST
ikkje ødelegg ein rød-boks e du grei. de vokse ikkje akkurat på trær.
skaff ein svart hellår. de e det nok av
2017 Huyndai Ionic
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Tull og tøys! Med fare for å bevege meg over i trim-sjargongen skal jeg prøve å holde meg til det tekniske, men dersom du vet hva du gjør så er det ingen problem å skru på en rødboks Jeg har gjort dette og er storfornøyd. Dersom du til formodning ikke vet helt hva du gjør, støtter jeg forslaget om å teste på en svartboks, da de røde er litt vanskeligere å få tak iFrode N073 skrev:ikkje ødelegg ein rød-boks e du grei. de vokse ikkje akkurat på trær.
Resten av spørsmålene får vi svare på i trimdelen, der får du jo utveksle erfaringer med andre også
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Her blir det litt blanding ser jeg...
Tenninga skal du ikke søle med, men sjekk innstillinga, og kontroller at trykklokka på fordeleren er i orden, slik at tenninga justeres ned når du får turbotrykk.
Før du monterer APC, så MÅ du ha montert intercooler, du MÅ ha byttet chip i Lucas-boksen du har (evt byttet boks og dyser til deler fra M91-M93), du MÅ ha enten justert opp eller koblet ut trykkvakta under dashbordet, og du MÅ ha montert en skikkelig turbotrykksmåler, sånn at du har et snev av kontroll på hva som foregår. Sjekk også grunnladetrykket før du begynner med APC'n, det skal være på 0,45 bar ved 3000 rpm. Er det ikke det, så juster det ved å skru på staget til wastegateklokka, slik at det blir kortere/lengre.
Slik monterer du APC:
Monter bankesensoren i blokka, det finnes ferdig hull i blokka for dette, om du ikke vet hvor det sitter, så kan sikkert noen finne et bilde til deg. Sensoren skal dras til med 20 Nm (viktig). Istedenfor å legge opp en egen skjermet kabel, så få tak i et ledningsnett til APC-systemet som her denne kabelen uskadd.
Monter trykkgiveren på valgfritt sted, og tilslutt den til en vakuumslange som går til innsugsmanifolden. Monter magnetventilen, og tilslutt slangene R til røret mellom LMM og turbo, W til wastegateklokka, og C til nippelen på kompressorhuset. Koble ledningsnettet mellom alle disse delene. I tillegg skal APC ha turtallssignal, dette tar du fra tennpulsforsterkeren som sitter i venstre innerskjerm. Da gjenstår spenning og jord til APC, du kan jorde den i venstre innerskjerm, det er jordpunkter der du kan koble deg på. Spenning tar du fra sikring nr 10 i sikringsboksen.
Jeg skriver alt etter hukommelsen nå, så mer detaljert om koblingsskjemaet får jeg ikke gitt deg. Men om du har et koplett ledningsnett, så er det plug&play.
Er du lur, så legger du også opp en diode på dashbordet, hvor du kobler + til instrumentbelysning, og jord til pinne 19 på APC-boksen. Dioden vil da blinke hver gang APC-boksen registrerer tenningsbank.
Uten andre modifikasjoner, så bør du holde deg til maks ca 0,9 bars ladetrykk, om du bestemmer deg for å justere i boksen.
Lykke til!
Tenninga skal du ikke søle med, men sjekk innstillinga, og kontroller at trykklokka på fordeleren er i orden, slik at tenninga justeres ned når du får turbotrykk.
Før du monterer APC, så MÅ du ha montert intercooler, du MÅ ha byttet chip i Lucas-boksen du har (evt byttet boks og dyser til deler fra M91-M93), du MÅ ha enten justert opp eller koblet ut trykkvakta under dashbordet, og du MÅ ha montert en skikkelig turbotrykksmåler, sånn at du har et snev av kontroll på hva som foregår. Sjekk også grunnladetrykket før du begynner med APC'n, det skal være på 0,45 bar ved 3000 rpm. Er det ikke det, så juster det ved å skru på staget til wastegateklokka, slik at det blir kortere/lengre.
Slik monterer du APC:
Monter bankesensoren i blokka, det finnes ferdig hull i blokka for dette, om du ikke vet hvor det sitter, så kan sikkert noen finne et bilde til deg. Sensoren skal dras til med 20 Nm (viktig). Istedenfor å legge opp en egen skjermet kabel, så få tak i et ledningsnett til APC-systemet som her denne kabelen uskadd.
Monter trykkgiveren på valgfritt sted, og tilslutt den til en vakuumslange som går til innsugsmanifolden. Monter magnetventilen, og tilslutt slangene R til røret mellom LMM og turbo, W til wastegateklokka, og C til nippelen på kompressorhuset. Koble ledningsnettet mellom alle disse delene. I tillegg skal APC ha turtallssignal, dette tar du fra tennpulsforsterkeren som sitter i venstre innerskjerm. Da gjenstår spenning og jord til APC, du kan jorde den i venstre innerskjerm, det er jordpunkter der du kan koble deg på. Spenning tar du fra sikring nr 10 i sikringsboksen.
Jeg skriver alt etter hukommelsen nå, så mer detaljert om koblingsskjemaet får jeg ikke gitt deg. Men om du har et koplett ledningsnett, så er det plug&play.
Er du lur, så legger du også opp en diode på dashbordet, hvor du kobler + til instrumentbelysning, og jord til pinne 19 på APC-boksen. Dioden vil da blinke hver gang APC-boksen registrerer tenningsbank.
Uten andre modifikasjoner, så bør du holde deg til maks ca 0,9 bars ladetrykk, om du bestemmer deg for å justere i boksen.
Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Om jeg ikke husker feil, så er dette originalt i en rødboks, så da trenger du ikke modde den helt med det første. Eller blander jeg nå, og mener 0,7?Ingvar N629 skrev: Uten andre modifikasjoner, så bør du holde deg til maks ca 0,9 bars ladetrykk, om du bestemmer deg for å justere i boksen.
Lykke til!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
0.7 er orginalt på en sortboks rødboks ligger mellom 0,8 og 0.9Andreas N1194 skrev:Om jeg ikke husker feil, så er dette originalt i en rødboks, så da trenger du ikke modde den helt med det første. Eller blander jeg nå, og mener 0,7?Ingvar N629 skrev: Uten andre modifikasjoner, så bør du holde deg til maks ca 0,9 bars ladetrykk, om du bestemmer deg for å justere i boksen.
Lykke til!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05