HJELP check engine
Moderator: Moderatorer
HJELP check engine
Har en 9-5 se turbo , merka litt småfusking ved kjøring, tenkte ikke mer på det, men en morgo jeg skulle på jobb lyste check engine lampa. Tok av minuskabelen på batteriet og sette den på igjen, da var det vekk, kjørte en liten tur og slapp gassen da stoppa bilen. Bilen staret med en gang men ville ikkegå på tomgang og gikk ugjevnt. Bytta plugger og alt var bare velstand. Kjørte ca 4mil så kom lampa på igjen og det rykker kraftig ut av eksosen når jeg slipper gassen men ikke når jeg gir på. Har ikke prøvd å presse den, men kjørte forsiktig hjem. ER DET NOEN SOM KAN HJELPE
- utengen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Re: HJELP check engine
Hei
Skriv litt mer om bilen også, årsm, motor, andre ting som ev har blitt byttet ut eller skrudd på, eller om den er helt orginal.
Hete tips er plugger, di, luftmengdemåler, bensinpumpe, luft eller eksoslekkasje.
Mvh
Tommy Utengen
Skriv litt mer om bilen også, årsm, motor, andre ting som ev har blitt byttet ut eller skrudd på, eller om den er helt orginal.
Hete tips er plugger, di, luftmengdemåler, bensinpumpe, luft eller eksoslekkasje.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
Hei igjen det er en 1998 modell helt orginal 1998 modell 2.0 turbo , kjøpte den i mai jeg, men vet at topplokspakning og di kassett er byttet, men ser nå at den rykker på tomgang og fusker ,når den står på tomgang, turtallsnåla står og hopper opp mellom 700 og 1000 omdreininger, tok opp pluggene og dei såg fine ut, alle hadde samme farge, tenkte på om topplokspakninga hadde gått igjen jeg.
mvh knut
mvh knut
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ryker/røyker eller rykker på tomgang??
Om den ryker så er det vel mer sansynlig med defekt turbo ettersom toppakninga har vært skiftet tidligere.
Ellers vil jeg anbefale deg å ta turen innom et verksted for å få lest ut feilkodene, om du f.eks hører med TD-tuning så hjelper nok han deg med det
Om den ryker så er det vel mer sansynlig med defekt turbo ettersom toppakninga har vært skiftet tidligere.
Ellers vil jeg anbefale deg å ta turen innom et verksted for å få lest ut feilkodene, om du f.eks hører med TD-tuning så hjelper nok han deg med det
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Mange som blander dette med topplokk pakning. Er det selve topp pakningen som er byttet. den mellom Topp og blokk.
eller det toppdekselpakning. Bare en tanke som strefeit meg. ettersom jeg har vært borti en del som har missforstått akkurat det der.
Det kan høres ut som du har et turbo havari. eller at det er topp pakningen din som har gått igjen, pga av slurv når ny har vært montert.(skjev topp, skader ol) Men er det topp pakningen vil jo kjøleveske minke, røyken er meget hvit, du ville kunne se det på pluggenen, stempelvask, vann i olja. osv.....
eller det toppdekselpakning. Bare en tanke som strefeit meg. ettersom jeg har vært borti en del som har missforstått akkurat det der.
Det kan høres ut som du har et turbo havari. eller at det er topp pakningen din som har gått igjen, pga av slurv når ny har vært montert.(skjev topp, skader ol) Men er det topp pakningen vil jo kjøleveske minke, røyken er meget hvit, du ville kunne se det på pluggenen, stempelvask, vann i olja. osv.....
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- utengen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Kan også bare være spjellhuset som har gått i limpmode (nødmodus), da kan det bli litt dårlig tomgang i blant.
Her står det litt om hvordan du sjekker dette selv.
viewtopic.php?t=16039" onclick="window.open(this.href);return false;
Men finner du ikke noe feil så dra til et verksted og les ut feilkoder.
Mvh
Tommy Utengen
Kan også bare være spjellhuset som har gått i limpmode (nødmodus), da kan det bli litt dårlig tomgang i blant.
Her står det litt om hvordan du sjekker dette selv.
viewtopic.php?t=16039" onclick="window.open(this.href);return false;
Men finner du ikke noe feil så dra til et verksted og les ut feilkoder.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
jeg fikk samme tomgangsproblemer en gang jeg hadde blåst av en råtten vakuumslange på innsuget. den som gikk til mapsensoren i mitt tilfelle
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Hei igjen
har ikke fått sjekka så mye måtte på jobb, men lurer på om det er turboen som er gåen, ryker som bare det og hører en hvinelyd når jeg ruser opp tomgangen litt og røyken er blåaktig, og det er topppakningen som er byttet, Hvordan sjekke om det er turboen som er gåen, Bor 11 mil fra nærmeste saabverkstad og dei i nærheten av meg har fellesferie. Har ikke tilgang til den linken som vart lagt ut. Men her skal kontigente betales for dette er et kjempebra forum , Alle forslag mottas med takk
har ikke fått sjekka så mye måtte på jobb, men lurer på om det er turboen som er gåen, ryker som bare det og hører en hvinelyd når jeg ruser opp tomgangen litt og røyken er blåaktig, og det er topppakningen som er byttet, Hvordan sjekke om det er turboen som er gåen, Bor 11 mil fra nærmeste saabverkstad og dei i nærheten av meg har fellesferie. Har ikke tilgang til den linken som vart lagt ut. Men her skal kontigente betales for dette er et kjempebra forum , Alle forslag mottas med takk
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Om det er mye tjukk, hvit, blåaktig røyk så er det nok turboen, ikke kjør med den da den brenner olje, og det tappes fort. Itillegg forurenser du lambdasonden (du har vel bare en sonde på en M98) og katalysatorene (en rett etter turboen, og en under motoren). Du kan risikere motorhavari da den minster oljetrykket fortere enn du aner. Check enginelampa er det nok da lambdasonden som har utløst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Sjekka litt på bilen igjen, og tok av bypasslangen, den metallslangen med en o-ring på og som er festa med en bøyle og en skrue, skal denne være litt løs eller, fordi det er min og det var olje i røret, mente å lest en plass at det ikke skal være det.
stakk fingen ned i der hullet på turbohuset og der var det en slags mettalldeig (luftsida alltså). Den akselen som kjem ut på turboen på side som er kobla med et stag til en slags ventil som sitter fast på turboen slarker også og lekker litt olje. tok den av men for den ikke tilbake på plass, hva er den til
stakk fingen ned i der hullet på turbohuset og der var det en slags mettalldeig (luftsida alltså). Den akselen som kjem ut på turboen på side som er kobla med et stag til en slags ventil som sitter fast på turboen slarker også og lekker litt olje. tok den av men for den ikke tilbake på plass, hva er den til
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Ja det tyder jo på turbohavari at du har oljesøl overalt.
Staget mellom turboen og "ventilen" er wastegatestaget, og "ventilen" er nok trykklokka til wastegatereguleringa. Begge deler er en del av ladetrykksreguleringen på motoren din. Uten staget på plass vil du ikke få ladetrykk.
Staget mellom turboen og "ventilen" er wastegatestaget, og "ventilen" er nok trykklokka til wastegatereguleringa. Begge deler er en del av ladetrykksreguleringen på motoren din. Uten staget på plass vil du ikke få ladetrykk.
Da har jeg tatt og kjent på turbinhjule i innsuge og det var løst som bare det, kunne lirke det att og frem litt over 5mm i alle retninger, så det vat vel ikke rart det var røyk bak, sjekka veivhusventilasjon og den var av den gamle typa og tett som ei potte, enda alle servicer er fulgt. Sjekka servicekortet og så verkstaden ha flusa motoren på 130000 km nå har den gått 171000 km Nå har jeg sett på ny veivhusventilsjon og så får jeg montere den nye turboen eller den er brukt men ikke med slark i, tror jeg vill flushe motoren med en real diselrens også og håpe det ikke er mer som er gått sund. har ingen andre ulyder i motoren, takk for all god hjelp hittill.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Da bør du også ta ned bunnpanna og rengjøre oljesila, løsner mye gørr når du flusher som kan tette den igjen. Er ikke sikkert det er nødvendig, men du verden så greit det er å ha gjort det nå, framfor å stå midt på Dovre uten oljetrykk...dalane skrev:tror jeg vill flushe motoren med en real diselrens også og håpe det ikke er mer som er gått sund.
Da har jeg bytta turboen og starta opp , den sto på tomgang en stund og alt var bare velstand, det var noe røyk bak men det er vel sikkert at det var att noe oljsøl i eksosen, etter turboen gikk. Stoppa bilen og etterfylte mer olje og starta igjen og nå var det mye mindre røyk bak, men så tente den fordømte chek enige lampa igjen og når jeg gir gass og slipper den så detter turtale ned på ca 800 før det igjen går opp på 1000 omdreinger igjen. Kan det være lambasoden som er gåen eller noen som har en ide. Alle svar er hjertlig velkomne