Har nettopp pumpa opp bilen en aero cab 04 med hirsch steg 1,men det jeg ikke har tenkt på er at jeg burde jo sagt ifra til forsikringen men er redd for da at premien går opp mange tusen noen som har erfaringer med dette ? eller burde jeg bare la være å si ifra .hva kan gå galt??
Hilsen en som handlet før han tenkte:-)
Hirsch
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Hirsch
Det dummeste du gjøre er å ikke si fra! Da rissikerer du ikke bare at din forsikring kortes av dersom uhellet er ute, jeg tror faktisk de kan nekte å betale for den andres bil også (litt usikker her, men vet de setter seg grundig på bakbeina).
Nå husker jeg ikke hvor mye steg1 er, men selv skiftet jeg motor i min til T16 og gikk opp ca 100 hk (var vel ikke fullt så mye, men gammelmotoren var slapp og døsig ), det tilsvarte en drøy tusenlapp i økt premie på årsbasis, men dette kommer jo selvfølgelig an på hvor gammel du er og slike ting. Selv er jeg 30 og har kjørt feilfritt noen år, så det hjelper jo litt.
Men som sagt, om du ikke har råd til å ha bilen registrert med steg 1 ville jeg satt inn originalboksen igjen, så kjører du hvertfall lovlig i henhold til papirene dine!
Nå husker jeg ikke hvor mye steg1 er, men selv skiftet jeg motor i min til T16 og gikk opp ca 100 hk (var vel ikke fullt så mye, men gammelmotoren var slapp og døsig ), det tilsvarte en drøy tusenlapp i økt premie på årsbasis, men dette kommer jo selvfølgelig an på hvor gammel du er og slike ting. Selv er jeg 30 og har kjørt feilfritt noen år, så det hjelper jo litt.
Men som sagt, om du ikke har råd til å ha bilen registrert med steg 1 ville jeg satt inn originalboksen igjen, så kjører du hvertfall lovlig i henhold til papirene dine!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1404
- Bil: Saab 9-5 M05
- Sted: Akershus
Hvis du skal få noe avkorting ved skade så ville jeg tro at skaden må ha en hvis sammenheng med at bilen er trimmet.
Tror ikke de gidder å skjekke om bilen er trimmet hvis du ikke overholder vikeplikten din i en 50 sone. Og hvis du først vil gi forsikringa penger så er en annen offentlig innstans som du også kan gi litt penger.(Tollvesenet)
Er ikke uenig i at man bør si fra til forsikringsselskapet, men peronlig tror jeg de fleste blåser i å si ifra. Har en fetter som krasjet en trimmet bil under en forbikjøring i relativt høy fart, skal sies at denne bilen ikke var all verden trimmet, men det vart aldri gjort noen undersøkelse om bilen var trimmet.
Bilen ble forresten kondemnert.
Tror ikke de gidder å skjekke om bilen er trimmet hvis du ikke overholder vikeplikten din i en 50 sone. Og hvis du først vil gi forsikringa penger så er en annen offentlig innstans som du også kan gi litt penger.(Tollvesenet)
Er ikke uenig i at man bør si fra til forsikringsselskapet, men peronlig tror jeg de fleste blåser i å si ifra. Har en fetter som krasjet en trimmet bil under en forbikjøring i relativt høy fart, skal sies at denne bilen ikke var all verden trimmet, men det vart aldri gjort noen undersøkelse om bilen var trimmet.
Saab 9-5 Estate 2.0 M05
-
- Overload!!!
- Kontakt:
Det har jo å gjøre med holdninger da, om man velger å kjøre med en trimmet bil men dropper å informere forsikringsselskapet om dette. Nå vet jeg ikke hvor mye Steg 1 utgjør, og dersom effektøkningen ikke er allverden så kan det vel hende at man kan se på det som ok. Dersom man derimot går noen steg videre vil man jo få en dobling av effekten, og det antar jeg vil merkes.lars-gua skrev:Hvis du skal få noe avkorting ved skade så ville jeg tro at skaden må ha en hvis sammenheng med at bilen er trimmet.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Sier gutten som kjører med rød apc og Di men har bilen forsikret som 175 hesterAndreas N1194 skrev:Det har jo å gjøre med holdninger da, om man velger å kjøre med en trimmet bil men dropper å informere forsikringsselskapet om dette. Nå vet jeg ikke hvor mye Steg 1 utgjør, og dersom effektøkningen ikke er allverden så kan det vel hende at man kan se på det som ok. Dersom man derimot går noen steg videre vil man jo få en dobling av effekten, og det antar jeg vil merkes.lars-gua skrev:Hvis du skal få noe avkorting ved skade så ville jeg tro at skaden må ha en hvis sammenheng med at bilen er trimmet.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
det å si ifra til forsikringa kan jo også ende i at de ikke lenger vil ha deg (din bil) som kunde. for å kjøre lovlig med trim på bilen hjelper det ikke å si ifra til forsikringsselskapet ditt om du ikke har effekten godkjent i vognkort.
det jeg prøver å si er:
angående forsikringa kan du puste lettet ut om du kræsjer og du har på forhånd avtalt noe om trimmen din med forsikringsselskapet ditt.
du kjører IKKE av den grunn rundt med en lovlig trimma bil. det koster deg vel for det første cirka 1000 kroner pr HK i avgift, for det andre spørs det om de godkjenner at du kun har chippa opp bilen din uansett
mulig det blei litt avsporing, da trådstarteren egentlig bare nevnte forsikringsselskap, men det kom jo aldri helt klart frem hva han var redd for skulle skje
Edit: glemte jo etterhvert som jeg leste at det er snakk om Hirsch trim.. det letter nok saken en del i begge tilfeller
det jeg prøver å si er:
angående forsikringa kan du puste lettet ut om du kræsjer og du har på forhånd avtalt noe om trimmen din med forsikringsselskapet ditt.
du kjører IKKE av den grunn rundt med en lovlig trimma bil. det koster deg vel for det første cirka 1000 kroner pr HK i avgift, for det andre spørs det om de godkjenner at du kun har chippa opp bilen din uansett
mulig det blei litt avsporing, da trådstarteren egentlig bare nevnte forsikringsselskap, men det kom jo aldri helt klart frem hva han var redd for skulle skje
Edit: glemte jo etterhvert som jeg leste at det er snakk om Hirsch trim.. det letter nok saken en del i begge tilfeller
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Kontakt:
Den er nå registrert som 185 hk T16 hos IF, og jeg antar at DI ikke gir så mange hester ekstra, men den røde APcen har jo blitt smålig modifisert så vi får si 186 isåfallOttar N398 skrev:Sier gutten som kjører med rød apc og Di men har bilen forsikret som 175 hesterAndreas N1194 skrev:
Det har jo å gjøre med holdninger da, om man velger å kjøre med en trimmet bil men dropper å informere forsikringsselskapet om dette. Nå vet jeg ikke hvor mye Steg 1 utgjør, og dersom effektøkningen ikke er allverden så kan det vel hende at man kan se på det som ok. Dersom man derimot går noen steg videre vil man jo få en dobling av effekten, og det antar jeg vil merkes.
Sist redigert av Andreas N1194 den 13 jan 2009, 18:43, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Så var det dette med trim-prat på åpent forum, da... Jeg ser at du er ny her Aero1 (velkommen!), så da gjør jeg deg i første omgang oppmerksom på at vi ikke ønsker tråder om trimming under teknisk. Underforumet "Trimming" har kun medlemmene tilgang til, og der tar vi trim-praten...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan