vurderer kjøp av 9000/9-5
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: vurderer kjøp av 9000/9-5
bilturen Bodø- østlandet er dessuten en meget flott tur!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Noen som kan definere "kjørbar"? Høres ut som det er temmelig individuelt, og for meg er en bil kjørbar når den er god å kjøre og kan plante et-par-hundre hester ned i veien uten å havne i grøfta. Nå driver jeg ikke med banekjøring eller denslags, men jeg kan godt finne på å parkere en og annen BMW når anledningen byr seg. Andre synspunkter?
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer samme sak som trådstarter, men jeg greier meg med noe mindre hester, og ut fra det jeg leser i denne tråden kan jeg tolke det som at det nesten ikke går an å kjøre første utgave av 9-5 før man har brukt noen titusenlapper (litt satt på spissen).
Ellers må det nevnes jeg har hørt flere som har sagt at de mener 9000 er en bedre bil (og mere saab) en 9-5.
Mvh Runar
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer samme sak som trådstarter, men jeg greier meg med noe mindre hester, og ut fra det jeg leser i denne tråden kan jeg tolke det som at det nesten ikke går an å kjøre første utgave av 9-5 før man har brukt noen titusenlapper (litt satt på spissen).
Ellers må det nevnes jeg har hørt flere som har sagt at de mener 9000 er en bedre bil (og mere saab) en 9-5.
Mvh Runar
-
- Grunnladetrykk
Etter min mening er 9-5 en mye penere bil. Synes karosseriet til 9000 ikke gjenspeiler Saab`s design i det hele tatt. Linjen på 9-5 som man ser fra siden som begynner helt framme på panser, og fortsetter langs skøyten mellom sideruter/dør, for så å gjøre en fin bue via C stolpen og opp mot taket, er fraværende på 9000. Den finner du på "alle" andre Saab`er. (99, OG900, NG900 osv). Men kvalitetsmessig har jeg ikke peil. Sikkert en meget god bil. Er kjempefornøyd med min 9-5 i allefall , men er enig i at understellet ikke har vondt av oppgradering.
9-5 2,0t SE 1999
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Tja når det kommer fra meg, Tor eller Trond så har jeg etterhvert skjønt at det kan tas med en klype salt. Jeg synes min har blitt "kjørbar" nå, men den var vel det halvveis i oppgraderinga også, ville de fleste ha sagt...Runar N403 skrev:Noen som kan definere "kjørbar"? Høres ut som det er temmelig individuelt, og for meg er en bil kjørbar når den er god å kjøre og kan plante et-par-hundre hester ned i veien uten å havne i grøfta.
Jeg må si jeg synes at 9-5 er en mye mer moderne og behagelig bil, og skal det gjøres en del med understellet og kanskje settes på store hjul, så er 9-5en uovertruffen fordi det er nesten umulig å ødelegge komforten. Men sammenligner man standard utgaver så er 9000 mye morsommere å kjøre!
Trionic 7 styresystem kan jeg ikks skjønne annet enn at må være et pluss...
At det sies at 9-5 ruster mer enn 9k skjønner jeg virkelig heller ikke noe av.
Det største problemet med 9-5 er motorene, om man ikke har GOD peiling så skal det litt til å ha full kontroll på hvordan det egentlig står til med dem. Noen greier seg også bra, stort sett de som er langkjørt har jeg inntrykk av.
Om motoren først må ut, så er det ikke noe problem å få dem til å holde med noen grep...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tja, i allefall så er det største ankepunktet mitt på de eldre 9-5 at de har så godt som null styrerespons, bilen svinger jo sånn nogenlude i den retningen du vil men tilbakemeldingen fra rattet er rett og slett håpløs!!Runar N403 skrev:Noen som kan definere "kjørbar"?
Mange definerer jo dette som en del av komforten ettersom 9-5 trekker mye midre i rattet Men det får ikke hjelpe, jeg vil kjenne hvor bilen har tenkt seg... Dette gjelder på langt nær bare banekjøring, det er noe man kjenner hver gang man svinger og ikke minst så har man jo en helt annen følelse på veigrepet på vinterstid eller ved våt asfalt.. 9000 gir mye bedre forvarsel når grepet forsvinner.
Men når det er sagt så er 9-5 fra 02 og oppover av en helt annen divisjon, da får man tilbake styreresponsen og feedback i rattet uten at det går ut over komforten.
Dette er det aller viktigste for meg når det gjelder "kjørbarhet", at de eldre 9-5'ene også krenger som en 2cv er det jo lett å gjøre noe med.. hele poenget er at man må legge ned en god del penger i både dempere, fjærer og foringer for at de gamle skal få en rimelig okei styrerespons.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Enig med sistnevnte, du kan prøve en fullfelts unnamanøver i 60 og raskt tilbake i ditt eget felt igjen med en 9-5 før M02. Det lar seg rett og slett ikke gjøre, uansett om den har sportschassi eller ikke. Den bruker tett inn på halvtimen før den er tilbake på rett kurs igjen (det føles i allefall slik mens du venter på at woblingen gir seg). 9k håndterer dette med klasse, og med originalt sportschassis så er det gjort på to sekunder om du har guts nok til å teste.
Nå skal det sies at en 9k CS uten sportsunderstell er alt for mykt satt opp, og at den i allefall må ha stivere framdempere for å kunne ferdes trygt i trafikken. Men komplett Sachs sportschassis får du for en femtusenlapp, og det monteres på litt over en time.
9-5 M98-01 MÅ ha nye opphengskuler (med andre hjulvinkler), krengingstabilisatorer, fjærer og dempere for i det hele tatt å kunne ferdes sikkert i trafikken. Og når du først bytter alt dette og må ta 4-hjulskontroll, så er det nesten bortkastet å vente med å bytte til polyurethanforinger over hele fjøla. Og da snakker vi om en heftig verkstedsregning i tillegg til deleprisene, evt at du tilbringer 3-4 dager i garasjen
Når det snakkes om fordelene med T5-motor, så er det ikke kritikk av motorstyringsprogrammet på T7 bilene, det er selve motoren som er modifisert av SAAB for å redusere indre friksjon. Dette ble gjort bla. med nye stempelringer som slipper gjennom mye mere trykk inn i veivhuset, i kombinasjon med feilkonstruert veivhusventilasjon, slik at motorene store deler av tiden gikk med overtrykk i veivhuset. I tillegg er oljepumpen blitt mindre effektiv og oljetrykket vesentlig redusert i forhold til T5 motorene.
Nå skal det sies at en 9k CS uten sportsunderstell er alt for mykt satt opp, og at den i allefall må ha stivere framdempere for å kunne ferdes trygt i trafikken. Men komplett Sachs sportschassis får du for en femtusenlapp, og det monteres på litt over en time.
9-5 M98-01 MÅ ha nye opphengskuler (med andre hjulvinkler), krengingstabilisatorer, fjærer og dempere for i det hele tatt å kunne ferdes sikkert i trafikken. Og når du først bytter alt dette og må ta 4-hjulskontroll, så er det nesten bortkastet å vente med å bytte til polyurethanforinger over hele fjøla. Og da snakker vi om en heftig verkstedsregning i tillegg til deleprisene, evt at du tilbringer 3-4 dager i garasjen
Når det snakkes om fordelene med T5-motor, så er det ikke kritikk av motorstyringsprogrammet på T7 bilene, det er selve motoren som er modifisert av SAAB for å redusere indre friksjon. Dette ble gjort bla. med nye stempelringer som slipper gjennom mye mere trykk inn i veivhuset, i kombinasjon med feilkonstruert veivhusventilasjon, slik at motorene store deler av tiden gikk med overtrykk i veivhuset. I tillegg er oljepumpen blitt mindre effektiv og oljetrykket vesentlig redusert i forhold til T5 motorene.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
He he trafikkfarlig er vel å ta i, men vi kan vel si det sånn at 9-5 fra før M02 ikke er like trygge som de fra M02 og etter!
Stempelringene er problemet ja, skal man løse dette så må man bytte stempel.
Ellers har jo B2X5 noen fordeler, romsligere topp, slankere og lettere ventiler, toppakning i stål (som også gir bedre varmeovergang, noe som er kjekt om man skal trimme grovt). Smeller man sammen en hybrid så får man en motor som er godt egnet for høye effektuttak, men alt passer ikke bolt-on så stemplene fra B2X4 må dreies ned om man ønsker å bruke toppakninga fra B2X5, og da må det regnes på kompresjon først. Man kan godt legge seg litt over i komp, kjører selv med 9,85:1 på min B205 og det funker meget bra, men da med Wössner stempel. Bruker man stempel fra B2X4 må man også bruke råder fra samme motor, og pass på klassing så stemplene passer i sylinderløpene!
Nja, samme oljepumpa finner du også i mange B2X4, da den kom i M96 på ng900 og sitter i samtlige og9-3, alt sammen T5 (da kan du jo argumentere med at det ikke er BIL, og at alle 9000 har den gamle pumpa, og det stemmer jo ).Trond N47 skrev: I tillegg er oljepumpen blitt mindre effektiv og oljetrykket vesentlig redusert i forhold til T5 motorene.
Stempelringene er problemet ja, skal man løse dette så må man bytte stempel.
Ellers har jo B2X5 noen fordeler, romsligere topp, slankere og lettere ventiler, toppakning i stål (som også gir bedre varmeovergang, noe som er kjekt om man skal trimme grovt). Smeller man sammen en hybrid så får man en motor som er godt egnet for høye effektuttak, men alt passer ikke bolt-on så stemplene fra B2X4 må dreies ned om man ønsker å bruke toppakninga fra B2X5, og da må det regnes på kompresjon først. Man kan godt legge seg litt over i komp, kjører selv med 9,85:1 på min B205 og det funker meget bra, men da med Wössner stempel. Bruker man stempel fra B2X4 må man også bruke råder fra samme motor, og pass på klassing så stemplene passer i sylinderløpene!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!