Hadde samme symptomer på autobahn i sommer. Funket fint når den var kald, men rykket og lugget jo varmere den ble. Byttet tennkassett, og problemet var løstMacgeier skrev:
Tennkasset som virker OK så lenge den er kald.
Lugging ved pådrag
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
Re: Lugging ved pådrag
9-5 2,0t SE 1999
Hmm, takk, jeg tror tampen brenner, forsøkte nemmelig å redusere stifteåpningen på tennpluggene fra 1.1mm til 0.9mm, og da ble fuskingen værre, fikk tilogmed fusketendenser på tomgang (tomgangen var fjellsolid med 1,1mm).
Edit ønsker meg tennkasset:
viewtopic.php?f=18&t=28028
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Sjekket på NGK at det skulle være 0,39" dvs 0,99mm det på en 2,3t 9-5Macgeier skrev:Hmm, takk, jeg tror tampen brenner, forsøkte nemmelig å redusere stifteåpningen på tennpluggene fra 1.1mm til 0.9mm, og da ble fuskingen værre, fikk tilogmed fusketendenser på tomgang (tomgangen var fjellsolid med 1,1mm).
18-BCPR6ES11 samme som på 2,0t
Har du ikke byttet tennpluggene? er de dårlige så vil bilen tenne normalt på kald motor pga feit blanding for så få feil-tenning ved varm motor ved pådrag.
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Er nok ikke god nok den omregninga fra amerikanske mål Singsaker, skal være 1.1mm gnistgap og det er det 11-tallet i betegnelsen på pluggen betyr også ( du kan få samme pluggen uten at den heter -11 tilslutt og da har den et gnistgap på 0.8mm, man kan selvfølgelig bruke denne også om man justerer gapet)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
0.39*2,54 er 0,9906mm, men brukes det annen type over sjøenTor N12 skrev:Er nok ikke god nok den omregninga fra amerikanske mål Singsaker, skal være 1.1mm gnistgap og det er det 11-tallet i betegnelsen på pluggen betyr også ( du kan få samme pluggen uten at den heter -11 tilslutt og da har den et gnistgap på 0.8mm, man kan selvfølgelig bruke denne også om man justerer gapet)
http://www.ngk.com/results_app.asp?AAIA=1433901
Det står 11 bak de også, samt 0,39"
http://www.ngksparkplugs.com/part_finde ... esults.asp
Jeg har ingen annen kunnskap en lese-evnen på faget, men uansett ville jeg kjøpt nye plugger ved de symptonene vedkommende har, anbefalte det for 1-2mnd siden.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Orket ikke å regne på det men jeg har jo verkstedbøkene og der står det 1.1mm så da trodde jeg kansje omregninga var feilSingsaker skrev:
0.39*2,54 er 0,9906mm, men brukes det annen type over sjøen
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
-
- 2.0 bar
Det kan jeg!!!Tor N12 skrev:Orket ikke å regne på det men jeg har jo verkstedbøkene og der står det 1.1mm så da trodde jeg kansje omregninga var feilSingsaker skrev:
0.39*2,54 er 0,9906mm, men brukes det annen type over sjøen
Joda, plugger er byttet, kryssbyttet og dobbeltbyttet og ekstrabyttet i hele fuskeperioden. Forsøket med 0,9mm åpning var kun for å se om det ble noen forandring, for hvis jeg klarte å provosere frem en endring i sykdomsbildet (bedring eller forværring) så kan det tyde på at jeg pirket borte det svake punkt (tenninga). Håper nå at jeg er på rett spor, på lørdag skal jeg hente en tennkassett, jeg krysser fingrene på at bilen blir frisk. 9-5`en har fått det velfortjente navnet "fuskepetra" OG900`en heter ganske enkelt "godbilen", en bil man kan stole på.Singsaker skrev: Har du ikke byttet tennpluggene? er de dårlige så vil bilen tenne normalt på kald motor pga feit blanding for så få feil-tenning ved varm motor ved pådrag.
Hallelulja, Saab er stor!
Sleit meg til Tønsberg idag, "fuske-petra" vare virkelig ille nå på slutten, nå akselereasjon var nesten utelukket på grunn av langt fremkommet stadie på veien mot kontinuerlig fusking. Må si forholdet til 9-5`en har vært langt nede en stund nå....
MEN, ny kassett ga NULL fusking Puuuhhhhh, det var utrolig godt! Takk til Lars Petter for å skaffe/selge meg en kassett
Trådstarter,hvis du ikke allerede har forsøkt å bytte kassett, gjør det.
På min 9-5 startet dette med litt småfusking (som jeg kunne leve med), men som utviklet seg over ett år til å bli et meget ubehagelig problem (som var "umulig" å finne ut av).
Sleit meg til Tønsberg idag, "fuske-petra" vare virkelig ille nå på slutten, nå akselereasjon var nesten utelukket på grunn av langt fremkommet stadie på veien mot kontinuerlig fusking. Må si forholdet til 9-5`en har vært langt nede en stund nå....
MEN, ny kassett ga NULL fusking Puuuhhhhh, det var utrolig godt! Takk til Lars Petter for å skaffe/selge meg en kassett
På min 9-5 startet dette med litt småfusking (som jeg kunne leve med), men som utviklet seg over ett år til å bli et meget ubehagelig problem (som var "umulig" å finne ut av).
ah så bra det funka med ny tennkasse geir^^
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1711
- Navn: Erik Bjørklund
- Bil: '04 9-3SS AERO
Gratulerer, bra du fikk løst problemeneMacgeier skrev:Hallelulja, Saab er stor!
Da får vel jeg også prøve det da! Får ta det sammen med 120k-servicen tenker jeg, tar den i sverige om et par-tre uker. Hvor mye skal de ha for en ny en?
'04 9-3SS AERO
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er ikke én DI-kassett på Trionic 8, det er 4 stk coiler som byttes enkelvis, så da må du enten få feilsøkt først av en som kan det, eller så må du bytte alle, hvis det er det som er problemet, da. Har sagt det før, det er så mange (langt på vei de fleste har jeg inntrykk av) mekanikere som ikke aner hva de kan bruke en Tech 2 til!! Det ligger ikke feilkoder for alt... man må oppsøke informasjon og vite hva man skal lete etter.
Alternativet er jo å kjøpe én coil og bytte litt rundt til du får en bil som funker som den skal, hvis det da er en av dem som er problemet ditt.
Slik er coilene på biler med T8:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=269
Alternativet er jo å kjøpe én coil og bytte litt rundt til du får en bil som funker som den skal, hvis det da er en av dem som er problemet ditt.
Slik er coilene på biler med T8:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=269
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Jeg har akkuart fått det samme problemet som er antydet her. Dette har skjedd etter at jeg har fått vasket motoren med vann fra en slange. Bilen startet fint og gikk greit etter dette. Men etter at bilen nå hadde stått stille i ca 2 timer og jeg skulle starte bilen og skulle gi litt gass fikk jeg ikke turtelleren over 2000 omdreininger da ville den ikke gi meg høyere turtall. Over 2000 så begynnte den liksom å fuske og "hakke" opp og ned fra 2000 til 3000 og får ikke kjørt fortere en 40 km/t kan dette ha noe med vasken jeg gjorde og kan det da væretennkassa som må byttes og isåfall hva koster denne. Motorlampa mi lyser også men har ikke fått sjekket dette enda. SAAB 9-5 2,0t 2001 mod. Håper på svar...
SAAB 9-5 2,0t 2001 mod
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er nok pga vasken, tipper pluggene er badet i vann. Skru løs tennkassetten og tørk rent for vann. Tipper motorlampa lyser pga mistenning, går den normalt etter tørking så er det bare å ta av batteriets minuspol i noen sekunder, så slukker lampa. Kjør da en tur med jevnt gasspådrag på drøye 2000 rpm, slik at styreenheten får gjort en adapsjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Jeg har nå kikket nedi ved pluggene og der var det knusk tørt ikke noe anntydning til vann men har vært på saab verksted nå for å tørke det og få de til å se på feilkode på Check engine lampa mi. Håper de finner ut av det. Er ganske avhenging av bilen nå da vi har solgt "kone" bilen og venter på ny bil som ikke kommer før i januar.. Ikke noen andre forslag hva det kan være da jeg ikke har veldig stor tillit til saab verkstedet mitt fra før...
SAAB 9-5 2,0t 2001 mod