treig kaldstart...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Skjæveland

treig kaldstart...

Legg inn av Skjæveland » 08 okt 2004, 15:22

jeg har et lite problem me min 900i -88. den er vanskelig å få start på når motoren er kald.. (biln står i garasje) når motoren er varm er det ikke noe problem å starte, men når motoren er kald sviver startmotoren i ca 5sekunder før motoren kommer i gang. hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2004, 15:38

Det fysste eg tenkjer på er automatchoken, at det kan være noko muffens med den...

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 08 okt 2004, 18:46

Kan være at bensinpumpa ikke klarer å opparbeide nok trykk med en gang. Prøv å vente et par sekunder fra du setter på tenninga til du kjører starteren. Hvis du kan høre pumpa - så vent til den har stoppet før du kjører starteren. :)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

skjæveland

Legg inn av skjæveland » 10 okt 2004, 16:19

jeg hører lyden når pumpa slår seg på.. det kan høres ut som om denne pumper i et halvt sekund.. så lenge høre r jeg lyden iallfall.. mn det hjelper ikke å vente i et minutt med tenninga på en gang.. han jeg kjøpte bilen av sa at det var bare å trø på gasspedalen noen ganger med tenningen på, så skulle den starte fint, noe den slett ikke gjør.. :?

jeg har også fått et tips om å sjekke noen slanger som kansje ikke var tette, og derfor ikke holdt på vakumet... men jeg har glemt hvilke slanger det var.. :-x noen tips?

skjæveland

Legg inn av skjæveland » 10 okt 2004, 16:20

dersom det er automatchoken: hva kan jeg gjøre med dette? og hvordan finner jeg ut hva som er problemet?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 okt 2004, 17:25

Din bil har vel LH ser eg, og då har den vel ikkje same system som tildigare K-jetronic med kaldstartsdyse ol.?

Ang. slangane er det sikkert slangane til/frå veivhusventilasjon som bør sjekkast.

skjæveland

Legg inn av skjæveland » 11 okt 2004, 16:08

jeg er ikke akkurat mekaniker, så jeg vet ikke hva LH er, eller hvor veivhusvent. ligger :oops: men jeg er ikke så dum at jeg lever bilen til verksted for all slags mulige småting, og dette er vel en ting en fikser hjemme?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 okt 2004, 16:25

skjæveland skrev:jeg er ikke akkurat mekaniker, så jeg vet ikke hva LH er, eller hvor veivhusvent. ligger :oops: men jeg er ikke så dum at jeg lever bilen til verksted for all slags mulige småting, og dette er vel en ting en fikser hjemme?
Jauda, du skulle fikse det greit.
LH er namnet på innsprøytningsystemet på bilen din.
Veivhusventilasjonen ligg på toppen av topploket, det svarte som er skråstillt og har kvite striper og står SAAB på om du har 16v. Om du har 8v (118hk) er dette sølvgrått med sølvgrå skrift.

Ellers, om du har planar om å gjere slike småting sjølv vil eg anbefale deg å kjøpe Haynes-boka til denne bilen. Det kan vere ei nyttig investering om du vil skru litt på bilen sjølv. Prisen er heller ikkje avskrekkande, rundt 2-300 kroner er prisen. Boka finn du på Mekonomen ol. Eller om du vil kjøpe SAAB sin GDS-manual har Speedparts Norge den til rundt 500 kroner. Bøkene er på svensk.
Har Haynes sjølv, og ei tidig utgåve av SAAB GDS, og synes faktisk Haynes er best. SAAB GDS-boka er meget spinkel, og omhandlar berre slike ting som pluggbyte og oljeskift osb. Er vel på ikkje meir enn rundt 200 sider. Mulig den nye boka er meir innhaldsrik.

Skjæveland

Legg inn av Skjæveland » 11 okt 2004, 18:13

mange takk 8)

Brukeravatar
Stian
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av Stian » 12 okt 2004, 15:53

Tenkte jeg kunne kuppe denne tråden litt.

I dag morges etter endt nattevakt ville selvsagt ikke bilen min starte. Det var første morgene det var sikkelig kaldt. Ikke antydning til liv, selv om starteren gikk. Etter en halvtime med startgass og fikkling fikk jeg den til å gå. Den startet tvert med startgass, men kubbet igjen med engang. Så det virker som kaldstart opplegget ikke virket som det skal. Noen som har noen tips om hvordan sjekke evt fikse dette? Bilen er en T16Aero 88m. Fikke hvertfall sjekket at bateriet var i orden :D
Formuler evt tips med tanke på at jeg er en nybegynner når det gjelder turbo900.

MVH
Stian
T16 Aero 88mod
96TT 64Mod
95TT 64Mod

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 12 okt 2004, 17:06

Stian skrev:Tenkte jeg kunne kuppe denne tråden litt.

I dag morges etter endt nattevakt ville selvsagt ikke bilen min starte. Det var første morgene det var sikkelig kaldt. Ikke antydning til liv, selv om starteren gikk. Etter en halvtime med startgass og fikkling fikk jeg den til å gå. Den startet tvert med startgass, men kubbet igjen med engang. Så det virker som kaldstart opplegget ikke virket som det skal. Noen som har noen tips om hvordan sjekke evt fikse dette? Bilen er en T16Aero 88m. Fikke hvertfall sjekket at bateriet var i orden :D
Formuler evt tips med tanke på at jeg er en nybegynner når det gjelder turbo900.

MVH
Stian
Vann i
-bensintank
-bensinfilter
-bensinrør
?????!!!!!!!!
Prøv å bytt filter og ha kondensfjerner på tanken.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Svar