ulyd i automatkasse
Moderator: Moderatorer
- viggo N355
- Grunnladetrykk
- Sted: vestlandet
ulyd i automatkasse
hei, jeg har fått en merkelig lyd i aut kassa, eller converteren, det er en stygg rakkle lyd som kommer på tomgang, spesielt ved turtalls fall(når kjølevifta eller ac kobler inn) og hvis jeg drar på endel gass og slipper, så kommer lyden når turtallet går ned igjen, kan høres ut som om noe er løst i gear eller converter(eller deromkring), trodde først det hadde med kammer/ventil løftere og gjøre, men lyden kommer lenger nede i motor/gear området. noen som har vært ute for slikt og har no tips til hva det kan være?
oh, bilen er en 9000 t16 87 mod
viggo
oh, bilen er en 9000 t16 87 mod
viggo
- viggo N355
- Grunnladetrykk
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
I Saabs verkstedhåndbok for automatisk girkasse (9000) er følgende ulyder omtalt:
- Ulyd ved oppskifte av gir 2.-3.
- Ulyd som er ladetrykks- og turtallsavhengig ved lav belastning
- Høyfrekvent ulyd i hastighet mellom 50-90 km/t
- Brumme- og ventilulyd ved 50-70 km/t når gassen slippes opp
- Turtallsavhengig hydraulisk ulyd i biler som er utstyrt med termostat i oljekjølesystemet
- Ulyden når bilen mangler fremdrift uansett gir (= havari).
Passer noen av tilfellene for bilen din? Uansett så er første tiltaket å bytte olje og filter. Merk hvordan oljen ser ut (brun, brent eller rød og frisk) og sjekk om det er metallsponer i sila. Bytte av olje kan du gjøre ved å tappe ut den gamle og fylle ny (ca 4 liter) i to-tre gjentatte ganger med litt kjøring imellom. Biltema har billig Dexron II (ca 30/liter), den duger til dette.
Mvh
TBiel, Hamar
- Ulyd ved oppskifte av gir 2.-3.
- Ulyd som er ladetrykks- og turtallsavhengig ved lav belastning
- Høyfrekvent ulyd i hastighet mellom 50-90 km/t
- Brumme- og ventilulyd ved 50-70 km/t når gassen slippes opp
- Turtallsavhengig hydraulisk ulyd i biler som er utstyrt med termostat i oljekjølesystemet
- Ulyden når bilen mangler fremdrift uansett gir (= havari).
Passer noen av tilfellene for bilen din? Uansett så er første tiltaket å bytte olje og filter. Merk hvordan oljen ser ut (brun, brent eller rød og frisk) og sjekk om det er metallsponer i sila. Bytte av olje kan du gjøre ved å tappe ut den gamle og fylle ny (ca 4 liter) i to-tre gjentatte ganger med litt kjøring imellom. Biltema har billig Dexron II (ca 30/liter), den duger til dette.
Mvh
TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Eller det kan gjerast som SAAB anbefalte, ta av eine slangen ifrå oljekjølaren, set ein bolt der slangen gikk inn på kassa, stå klar med 13-14 liter olje og start bilen... Du skal helst vere to mann for å gjere dette trikset, ein som styrer med slangen, altså plasserar den slik at det ikkje vert griseri, og ein som fyller på olje slik at du heile tia har har olje over minimum i kassa. Bilen skal selfølgelig gå medan dette stuntet skjer. Vil du vere bombesikker er dokke tre mann, so har du ein til å starte/stoppe bilen ved behov. Men med to mann går det heilt greit.
Poenget med dette er at all oljen skal byttast ut, også den i konverteren.
Og som alltid, gjer dette på eige ansvar...
Poenget med dette er at all oljen skal byttast ut, også den i konverteren.
Og som alltid, gjer dette på eige ansvar...
- viggo N355
- Grunnladetrykk
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Filteret finn du under kassa, er eit metalldeksel med tre skruar. Når du tek av skruane og plata kan filteret takast ned.
Kjøp orginalt filter (altså ZF sitt filter), SAAB har det til rundt 200:- meinar eg på det kostar. Ellers kan det vere at Citta eller Pug har same filteret til ein billigare penge, evt at du har ein slik forhandlar nærmare deg enn SAAB. Citta og Pug brukte same automatkassa i nokre av sine modellar.
Kjøp orginalt filter (altså ZF sitt filter), SAAB har det til rundt 200:- meinar eg på det kostar. Ellers kan det vere at Citta eller Pug har same filteret til ein billigare penge, evt at du har ein slik forhandlar nærmare deg enn SAAB. Citta og Pug brukte same automatkassa i nokre av sine modellar.
Haugan kan ha rett i at det er lurt å sjekke om ulyden oppstår utenfor girkassa. Remhjulet på veivakslen har et gummimellomlegg som morkner med alderen sånn at det blir kast på den ytre delen av hjulet som drar remmen. Første tegn på at mellomlegget har løsnet er at det skriker høyfrekvent et halvt minutt etter at bilen starter kald. Det betyr at remhjulet må skiftes så snart som mulig. Prøver man å stramme remmen blir ulyden borte en liten stund, men komme snart igjen. I mellomtiden blir alle lagrene i hjulene som remmen drar utsatt for ekstra press, og havarer etterhvert. Ikke spør åssen jeg vet det...
Mvh
TBiel, Hamar
Mvh
TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD
- viggo N355
- Grunnladetrykk
-
- Kontakt:
ulyd automat
Hei!
Det Kan bare være så enkelt som startmotorkransen på svinghjulet som begynt å løsne. Skjer ibland på 9000. Er det ikke det å du har ulyd i kassa så er det nog bare å se seg om etter en ny.
Det Kan bare være så enkelt som startmotorkransen på svinghjulet som begynt å løsne. Skjer ibland på 9000. Er det ikke det å du har ulyd i kassa så er det nog bare å se seg om etter en ny.
Mvh
Jonas
Johansson`s autoutstyr
http://www.jauto.no
Speedpartsnorway Leverandør. Buskerud, Akershus vest med omegn.
Jonas
Johansson`s autoutstyr
http://www.jauto.no
Speedpartsnorway Leverandør. Buskerud, Akershus vest med omegn.
- viggo N355
- Grunnladetrykk
da har`n fått ny olje og filter (og det trengtes), men lyder er der enda.
en annen ting jeg oppdaga, det er hvis jeg låser velgeren i første eller andre, så blir det et forferdelig rabalder når jeg kjører og så slipper gassen,,,
lyden er der på alle gir, men med velgeren i "d" så høres det kun fra 80 og oppover (verre med høyere fart, og lyden da er litt during), altså... jo mer (hardere) det bremser på gir, jo mer lyd,
åpner dette for nye forslag? kan converteren lage lyd?
viggo
en annen ting jeg oppdaga, det er hvis jeg låser velgeren i første eller andre, så blir det et forferdelig rabalder når jeg kjører og så slipper gassen,,,
lyden er der på alle gir, men med velgeren i "d" så høres det kun fra 80 og oppover (verre med høyere fart, og lyden da er litt during), altså... jo mer (hardere) det bremser på gir, jo mer lyd,
åpner dette for nye forslag? kan converteren lage lyd?
viggo
- viggo N355
- Grunnladetrykk
da er rem hjul skiftet, og skrikelydene vekk. tror jeg har løsningen på de andre lydene, hadde av starteren og sjekket startkrans, denne satt fast, men det gikk an å bevege litt på svinghjuls plata på et punkt. etter en telefon til saab måløy er jeg 99% sikker på at det er svinghjuls plata som er knekt på "ene armen ut mot startkransen".
noen som har en svinghjuls plate til salgs?
mvh viggo
ps, takk for alle tips
noen som har en svinghjuls plate til salgs?
mvh viggo
ps, takk for alle tips
- viggo N355
- Grunnladetrykk