Heisann..
Har da fått Check engine lampa lysende konstant på min saab 9-3 1,9tid 05 mod.
Det som skjedde var det at jeg gassa på så kom lampa rett og slett på, merket ikke noe i bilen idet den kom på, kanskje ett lite rykk, men ellers ikke noe.. (rart, ja)
Jeg vet at termostaten ikke fungerer som den skal, kjøpte den ny i januar og har enda ikke byttet den på bilen(veldig sløvt av meg) , har bare drøyd det, fordi jeg har dieselvarmer på bilen, så den sliter ikke noe særlig med og få varme.(den blir selvfølgelig ikke så varm som den skal bli, men pila er ikke helt nede.)
Check Engine lampa har lyst før og ett parr ganger, og da fikk jeg bilen på Diagnose test oss Saab tromsø, da var det termostaten.
Bilen fungerer som den skal, samme effekt på bilen, bremsene er akkurat samme, bilen fungerer rett og slett som den skal, men den "Check Engine" lyser konstant nå, litt urovekkende..
Er Fuktig i motor-rommet rundt termostaten og ned på kabler og slanger, er ikke olje som er der, lukter ikke olje, smaker ikke olje. Rett og slett noe form for vann/kjøleveske. Så om det kan være termostaten som rett og slett har tatt kvelden totalt nå, om han blåser ut kjøleveske eller noe..
-Noen av dere som har vært borti dette før? (Ps, har ikke prøvd og bytte termostaten enda, har ikke hatt tid.. )
Check Engine Lampa lyser
Moderator: Moderatorer
- Skjellberg
- Medlemsnummer: 97728
- Navn: Joachim Skjellberg
- Bil: Saab 9-3 sport sedan, 2005
- Sted: Tromsø
Check Engine Lampa lyser
2005 modell - Saab 9-3 Sport Sedan
1994 modell - Saab 900s
1994 modell - Saab 900s
- Skjellberg
- Medlemsnummer: 97728
- Navn: Joachim Skjellberg
- Bil: Saab 9-3 sport sedan, 2005
- Sted: Tromsø
Re: Check Engine Lampa lyser
Beklager, det er olje som ligger der. Turboen på bilen ble byttet for 25000 km siden om det kan være til noe hjelp, Bilen funker som den skal!!
2005 modell - Saab 9-3 Sport Sedan
1994 modell - Saab 900s
1994 modell - Saab 900s
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Få lest ut feilkoden. Det er komplett umulig å stille noen diagnose når du ikke har noen feilsymptomer å vise til. Dessuten, fiks nå i alle fall kjente feil før du ber om hjelp eller sender bilen på verksted, nytter ikke å feilsøke før du har eliminert mulige feilkilder som allerede er kjent.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Har same bil men 08-modell. Fekk plage med Check Engine- lampa med byte av EGR- ventil som resultat. Ikkje lenge etter kom lampa på att og vart verande der trass i installering av ny programvare tidlegare i sumar. Alt var greit med bilen; køyrde 4000 km i ferien og ved tilbakekomst vart den sett inn hos lokal forhandlar (Bil i Nord) og der vart det saumfart alt som kunne og leita etter lekasje. Ingen lekasje og det siste dei då gjorde var å legge inn heilt ny programvare og no ser det ut som om lampa held seg sløkt ved køyring så vi får vone det beste.
Moderne dieslar har den "for......" EGR- ventilen som sotar seg til; spesielt på småkøyring/ kaldkøyring. For å bøte på dette fekk eg verkstaden til å sette inn Fiat si Egr- restrictor men om det hjelper er vanskeleg å seie.
Lykke til!!!!
Moderne dieslar har den "for......" EGR- ventilen som sotar seg til; spesielt på småkøyring/ kaldkøyring. For å bøte på dette fekk eg verkstaden til å sette inn Fiat si Egr- restrictor men om det hjelper er vanskeleg å seie.
Lykke til!!!!
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Kan jo godt være ERG ventil som har sotet igjen vist du har kjørt ca et halvt år med kald motor... Blir jo høyere dieselforbruk, mer soting økt slitasje på motoren når den ikke får bli sikkelig varm.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt