Hei! Har kjøpt meg en 95' Saab 900 for noen måneder siden. Den hadde stått stille i 1-2 år før jeg begynte å kjøre den, og den var litt dævkjørt. Nå har jeeg kjørt den ganske lenge, men først idag virket det virkelig som den våknet til live. Lyden den lager er MYE grommere, og den går faktisk litt bedre også. Kan det hende at jeg har kjørt den så den har kommet tilbake til den "orginale" standen, eller tror dere at det muligens er noe hull i potta? Har ikke sett noe, og har heller ikke fått noen skader på bilen siden jeg kjøpte den.
Burde jeg være bekymret? Setter veldig stor pris på eventuelle svar!
Mulig hull i eksos?
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Bil: SAAB 9-5
Re: Mulig hull i eksos?
Er vell egentlig bare å starte bilen og titte på eksosanlegget ditt, så ser du om det ryker plasser det ikke skal.. At bilen går noe bedre med hull i potta tviler jeg litt på.
Re: Re: Mulig hull i eksos?
Om anlegget er tett, så er det muligheter:pDaniel2.3t skrev:Er vell egentlig bare å starte bilen og titte på eksosanlegget ditt, så ser du om det ryker plasser det ikke skal.. At bilen går noe bedre med hull i potta tviler jeg litt på.
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Det jeg trenger å vite i første omgang; er det farlig å kjøre videre sånn som den er nå? Tenkte jeg skulle bestille time hos et merkeverksted, og se hva feilen kan være hvis ingen andre har noen ideer. Har sjekket for hull, og det er ingen som jeg kan se...
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Den som har ører, hør!
Ofte oppstår lekkasjene i skjøtene. Klemmene kan ruste fortere enn selve rørene.
Det oppstår en blåse-lyd (anlegget "fiser") som skal være mulig å høre på tomgang. Skap evt litt mottrykk ved å sperre enden på eksosrøret med en plankestubb en liten stund.
Merkeverksted må du gjerne dra til, men på eksosverksteder er det ofte bare å møte opp så blir du ekspedert innen et kvarter.
De er svært raske, rimelige og dyktige etter min erfaring.
Det er fort mulig å innbille seg at bilen går bedre hvis den lager mer lyd - koblingen er så intuitiv at du må nesten bruke stoppeklokke før og etter for å være sikker.
Farlig? Ikke annet enn at deler av anlegget kan splittes og falle ned. Hvis det ikke lekker bensin som tennes av gnistene som oppstår... men da er vi over i verst tenkelige utfall.
Ofte oppstår lekkasjene i skjøtene. Klemmene kan ruste fortere enn selve rørene.
Det oppstår en blåse-lyd (anlegget "fiser") som skal være mulig å høre på tomgang. Skap evt litt mottrykk ved å sperre enden på eksosrøret med en plankestubb en liten stund.
Merkeverksted må du gjerne dra til, men på eksosverksteder er det ofte bare å møte opp så blir du ekspedert innen et kvarter.
De er svært raske, rimelige og dyktige etter min erfaring.
Det er fort mulig å innbille seg at bilen går bedre hvis den lager mer lyd - koblingen er så intuitiv at du må nesten bruke stoppeklokke før og etter for å være sikker.
Farlig? Ikke annet enn at deler av anlegget kan splittes og falle ned. Hvis det ikke lekker bensin som tennes av gnistene som oppstår... men da er vi over i verst tenkelige utfall.
Tusen takk for svaret Redturbo! Skal prøve å finne ett eksosverksted i nærområdet