Blårøyk Saab 9-3 2,0t 2001
Moderator: Moderatorer
Blårøyk Saab 9-3 2,0t 2001
Bilen har gått snart 180.000, og det er byttet olje hver 10.000km
Har i den siste tiden kommet blårøyk ved kald oppstart. Det er mye blå røy i 2-3 sekunder, så er det bare litt. Har snakket med verksted som mener det er vanskelig å feilsøke, dersom jeg ikke vil bruke mye penger på bilen. De ville ha startet med turbobytte, og muligens endt opp med full overhaling.
Den bruker en del olje. Fyller på litt en gang i mnd. Har og en utfordring med kjøleveskenivået. Har konstant fill coolant fluid i display (av det jeg kan se). Det kommer tilbake i koppen sin, når jeg åpner lokket.(gjør det ikke når den er varm.
Etter som jeg ikke mekker selv, vil jeg nødig koste på denne bilen veldig mye mer. (Har bla. skiftet fjærbein.. grøss,)
Er litt i villrede, og trenger litt trøst og råd.
Min første tanke er å kjøre til det går til skogen. Men bilen skal på eu-kontroll snart. Kan jeg få den EU-godkjent, dersom jeg kjører den varm først? Kommer litt blå røyk når den er varm også.
Skal jeg ta mot til meg, og i det minste sjekke om det er slakke i turboen?
Bytte olje og filter før eu-kontroll?
Innspill?
Har i den siste tiden kommet blårøyk ved kald oppstart. Det er mye blå røy i 2-3 sekunder, så er det bare litt. Har snakket med verksted som mener det er vanskelig å feilsøke, dersom jeg ikke vil bruke mye penger på bilen. De ville ha startet med turbobytte, og muligens endt opp med full overhaling.
Den bruker en del olje. Fyller på litt en gang i mnd. Har og en utfordring med kjøleveskenivået. Har konstant fill coolant fluid i display (av det jeg kan se). Det kommer tilbake i koppen sin, når jeg åpner lokket.(gjør det ikke når den er varm.
Etter som jeg ikke mekker selv, vil jeg nødig koste på denne bilen veldig mye mer. (Har bla. skiftet fjærbein.. grøss,)
Er litt i villrede, og trenger litt trøst og råd.
Min første tanke er å kjøre til det går til skogen. Men bilen skal på eu-kontroll snart. Kan jeg få den EU-godkjent, dersom jeg kjører den varm først? Kommer litt blå røyk når den er varm også.
Skal jeg ta mot til meg, og i det minste sjekke om det er slakke i turboen?
Bytte olje og filter før eu-kontroll?
Innspill?
"quits my thirst with gasoline"
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Blårøyk Saab 9-3 2,0t 2001
Er turboen byttet tidligere?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Hei
Turboen er ikke byttet tidligere.
Turboen er ikke byttet tidligere.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Trykk i kjølesystemet tyder på toppakninga, men det kan være nok å ettertrekke. Blårøyk og oljeforbruk kan komme fra turbo, men kan også være så enkelt som veivhusventilasjon som ikke fungerer som den skal.
Billigste løsning;
Ettertrekk topplokksboltene og bytt veivhusventilasjonssats (kjøpes på Saab og koster ikke mye), i tillegg til det som følger med satsen så må du sjekke den hvite enveisventilen på 4mm slangen som går fra toppdeksel til spjeldhus, skal være tett fra spjeldhus til ventilkåpe og det skal være gjennomstrømming andre veien.
Kjenn etter slakke i turbinaksel på turboen. Løsne eksosen og kjenn på turbinen med fingeren. Er det mye slakke opp/ned så bytt turbo.
Billigste løsning;
Ettertrekk topplokksboltene og bytt veivhusventilasjonssats (kjøpes på Saab og koster ikke mye), i tillegg til det som følger med satsen så må du sjekke den hvite enveisventilen på 4mm slangen som går fra toppdeksel til spjeldhus, skal være tett fra spjeldhus til ventilkåpe og det skal være gjennomstrømming andre veien.
Kjenn etter slakke i turbinaksel på turboen. Løsne eksosen og kjenn på turbinen med fingeren. Er det mye slakke opp/ned så bytt turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Hvis du bytter veivhusventilasjon, så er det 2 slanger som ikke følger med i settet, husk å bytte disse også, da de blir som tyggegummi med årene.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
Hvordan kan jeg se om det er byttet veivhusventilasjon?
Symptomer minner ganske mye om topppakning/veivhus. Ta en trykktest og se hva den sier.
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i
Heisann! Hadde akuratt det samme problemet på min 01mod 9-3. Fikk montert ny turbo etter noen timer med mye banning , men etter dette har den gått som en kule og har ikke sett noe blårøyk enda
2001 SAAB 9-3Og 2l turbo
1996 VW Passat 2l court<----solgt
1996 VW Passat 2l court<----solgt
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
Samme symptomer var det på min Og 9-3 2003 etter ca 147.000 km byttet turbo og alt i orden nå. Motoren brukt også en del olje og eksos anlegget var stadig sota
SAAB ER BEST
Hei, og takk for mange gode tilbakemeldinger. Fortsettelse følger, når jeg kommer i gang her.