07 Saab 9-3 1,9TID "Reduced Performance" etter langtur

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
EL82

07 Saab 9-3 1,9TID "Reduced Performance" etter langtur

Legg inn av EL82 » 11 mai 2013, 18:57

Hei,

Har brukt forumet som uregistrert en periode og funnet mange fine tips og triks her inne.
Men nå er det på tide å registrere seg og komme med et lite spørsmål før jeg bruker av mine hard tjente kroner på Din Bil..

Har den siste tiden opplevd lite kraft under 2000rpm og har derfor lest diverse poster her inn ang EGR og partikkelfilter. Flere av postene nevner småkjøring som en stor kilde til soting og tett filter. Jeg har vel rundt 90% småkjøring i mitt tilfelle. Det går i kø-kjøring og start-og-stopp ved levering av barn i barnehage og på skole.
Jeg husket å ha lest både her og i instruksjonsboken at regenerering av partikkelfilter ikke vil skje ved hastighet under 25km/t og at man derfor bør spenne på seg kjørehanskene og ta en langtur iblant, dersom man som oftest bare har småkjøring i sitt daglige kjøremønster.
Etter rundt 15-20min kjøring med noe høyere turtall en normalt, fikk jeg "Reduced Performance".. Motoren gikk helt fint, men med redusert kraft. Jeg stoppet innom en kontrollstasjon og sto der på tomgang et par minutt. Tomgangen gikk helt fint. Deretter stoppet jeg bilen et par minutter og startet (noe tungstartet, som vanlig ved varm motor) og kjørte så videre. Jeg kjørte da mer "normalt" hva turtall angår. Etter nye 5 minutter fikk jeg igjen "Reduced Performance".

Noen som har opplevd lignende eller har noen formening om hva som kan være årsaken? Jeg kommer til å plukke av EGR-ventilen i morgen for å rense denne. Dersom dette ikke skulle hjelpe, kan det være partikkelfilteret som kan være potte tett? Jeg mener dette skal gi et eget varsel som indikerer dette og ikke bare rett på "Reduced Performance"

Alle tips mottas med takk :)

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Averøy

Re: 07 Saab 9-3 1,9TID "Reduced Performance" etter langtur

Legg inn av KapteinSAABeltann » 12 mai 2013, 15:02

lite kraft under 2000rpm
Dette kommer at at egr-ventilen din er låst i åpen stilling, enten fordi den er nedsotet eller ødelagt.
regenerering av partikkelfilter ikke vil skje ved hastighet under 25km/t
Mulig det ikke vil starte i lav hastighet, men om det først er i gang stopper det ikke om du går på tomgang. Om du merker at motoren går grovt, nesten som den fusker på en sylinder, er det nok i gang. Det holder å sitte noen minutter med turtallet på rundt 3000 rpm for at det skal gjøre seg ferdig før du stopper motoren.
Etter rundt 15-20min kjøring med noe høyere turtall en normalt, fikk jeg "Reduced Performance".. Motoren gikk helt fint, men med redusert kraft. Jeg stoppet innom en kontrollstasjon og sto der på tomgang et par minutt. Tomgangen gikk helt fint. Deretter stoppet jeg bilen et par minutter og startet (noe tungstartet, som vanlig ved varm motor) og kjørte så videre. Jeg kjørte da mer "normalt" hva turtall angår. Etter nye 5 minutter fikk jeg igjen "Reduced Performance".
Når egr er låst i åpen stilling får du ikke regnerert partikkelfilteret. Det som har skjedd hos deg er at det er så fullt at bilen "gir opp" og går i nødmodus. Så ja, partikkelfilteret ditt er nok tilnærmet potte tett.
å plukke av EGR-ventilen i morgen for å rense denne.
Dette må uansett gjøres for å få regenerert partikkelfilteret. Alternativt kan du bare blokkere den, eller nappe av ledningen om du ser at den står i lukket stilling. Du vil få motorlampe, men regnerering vil fungere som den skal - men først må du sannsynligvis m kjøre manuell regenerering, og det må gjøres på verksted via Tech2. Hvis du er griseheldig kan du resette feilkoder på motorstyringen selv (hvis du tilfeldigvis er utrustet med et OBD-adapter), sørge for at egr holder tett og kjøre en runde på lavt gir med høyt turtall. Hvis du har kjørt for lenge og filteret er hinsides denne metoden risikerer du at det blir så tett at motoren ikke går...

Sjekk ellers motoroljen. Hvis nivået har økt må den byttes øyeblikkelig - det havner nemlig diesel i oljen ved gjentatte mislykkede regenereringer. Når nivået er høyt nok "raser" motoren, og vil ikke stoppe før den havarerer. Har skjedd med flere som har denne motoren.

EL82

Legg inn av EL82 » 13 mai 2013, 16:44

Takker for tips, jeg skal ta meg en runde og se over dette. Kræsjer selvsagt med dugnader og div, men jeg satser på å få klemt inn litt tid til å skru :)

EL82

Legg inn av EL82 » 13 mai 2013, 20:18

Da har jeg fått renset ventilen litt. Det var ikke overdrevent mye sot, men noe var det selvsagt. Kan ikke si at selve ventilen var treg på noen som helst måte, men jeg har uansett fått rensket ut det som fantes av koks og fått smurt litt bevegelige deler.
Jeg antar jeg må innom verksted uansett for å resette feilkoder før jeg kommer noen vei? Eller vil dette gå tilbake av seg selv dersom ventilen var årsaken? Får ikke kjørt noe før sent i kveld da fruen er på jobb, men skal ta meg ei stripe for å sjekke at alt funker. Den starta hvertfall :)

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 15 mai 2013, 13:34

Husk at egr-ventilen kan være defekt selv om den ikke er overdrevet nedsotet. Det er jo en elektrisk solenoide som beveger den, og om den er defekt er man like langt, sot eller ikke.

Merk at du kan risikere å gjøre mye galt ved å bare kjøre i vei i nødmodus - partikkelfilteret kan bli så tett at man ikke får i gang manuell regnerering engang. Jeg ville vært 100% sikker på at ventilen var stengt, helst ved blokkering, før jeg gjorde et forsøk på å få i gang automatisk regen. Men det vil uansett være litt risky - uten feilkode vet du ikke om det er annet som forårsaker problemet.

Svar