Veivakselgiver. Hvor sitter den?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
tbasaab

Veivakselgiver. Hvor sitter den?

Legg inn av tbasaab » 24 aug 2013, 18:54

Min Saab 9000 CD 1991 model har lugget og død noen ganger under kjøring, men kommet igang igjen under fart. For litt siden døde den helt. Kikket i motorrommet, kjente på kontakter etc. Prøvde jeg å starte.Det gjorde den, og jeg kjørte videre. Men den døde igjen etter 4-5 minutter. Og nå lever den når den er kald og dør når den er varm. Har sjekket bensinpumpen og byttet denne. Dersom en coil er defekt i tenningskassetten, vil det da bli en form for overspenning slik at ingen sylindre går?. Eller er det en veivakselgiver feil? Tenningskassetten er jo grei å bytte. Men hvor sitter veivakselgiveren, og er DEN noenlunde lett å skifte?
Takk for all hjelp.
tbasaab

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Veivakselgiver. Hvor sitter den?

Legg inn av kknutsen » 26 aug 2013, 09:01

Kan henvise til denne tråden:
viewtopic.php?f=12&t=40383&start=15

Har hatt samme problemet forrige uke!

Etter hva du skriver, så stemmer symptonene med de samme problemene jeg hadde, jeg byttet tennkassett på min, uten hell! Og dette viste seg til å være VAG'en (VeivAkselGiver)

Største problemet mitt var at den er ikke å oppdrive lengre, og måtte derfor kjøpe brukt! Men send meg en PM, for jeg har en tilgjengelig!

VAG'en på 93 mod og tidligere står bak Reimhjulet til Veivakselen, og er lett å skru av!

Letteste er å jekke opp bilen i fronten, ta av innerskjermen på Høyre side, slik at du kommer til Reimhjulet. Avspenn multireima, skru av Reimhjulet, og der ser du sensoren foran deg, og sitter i 2 torx skruer!
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

tbasaab

Legg inn av tbasaab » 27 aug 2013, 17:03

Tusen takk. Meget grei forklaring. Skal gjøre så. Har funnet en Saab 9000 som jeg har tatt Tennkassetten av. (I tilfelle) og begynt med demontering av strammehjul og viftereim.. Men så ble jeg dumpet av regnet og trakk meg ut. Fortsetter senere.

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Legg inn av kknutsen » 28 aug 2013, 11:42

Viftereim fins ikke på bilen din, men du har en multireim som driver alt!
Letteste her er å stikke en lang, tynn stang nedforbi selvstrammeren, og legge trykk på den, slik at reima blir løs, så hekte den av AC pumpa! (Forsiktig med fingrene selfølgelig)
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Svar