sentrallåsen låser ikke førerdør.
Moderator: Moderatorer
sentrallåsen låser ikke førerdør.
har lest litt å ser mange sier låsekassettn,hva er dt første man bør se over,kan man bare prøve fra en annen dør,den låser med nøkkel.
- Knudsen
- Grunnladetrykk
- Navn: knudsen
- Bil: saab 900
- Sted: Ålgård
Re: sentrallåsen låser ikke førerdør.
Går det an å låse døren manuelt fra innsiden.
Altså trykke ned låsen ?
Altså trykke ned låsen ?
ja dt går fintKnudsen skrev:Går det an å låse døren manuelt fra innsiden.
Altså trykke ned låsen ?
nå låses ikke hø bakdør heller, er det bare å bestille ny låsemotor til begge dørene eller kan det være noe annet som er årsaken?
Re: tull med låsing av dører.
hei,når jeg låser med nøkkel så låses 3 dører,ikke høyre bakdør den må jeg trykke ned manuelt,fjærnstyringen låser kun 2 dører,ikke fører å høyre bak,har ikke så mye kunnskap om dette å lurte på om noen her inne vil tro hva jeg må bytte,settewr stor pris på innspill 9-5 98 mod..brutuz86 skrev:nå låses ikke hø bakdør heller, er det bare å bestille ny låsemotor til begge dørene eller kan det være noe annet som er årsaken?
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Jeg har kikket litt på dette, men det at nøkkel og fjernkontroll ikke opererer låsene likt er en "selvmotsigelse" - så langt jeg ser det ennå. Dersom du også har en låseknapp ved gearspaken og prøver denne, hvilke dører blir da låst? Gitt av resultatet vil jeg kanskje kunne komme med et innspill.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
da låses høyre framdør,passasjersia å venstrebak førersia,ja takk for detKato skrev:Jeg har kikket litt på dette, men det at nøkkel og fjernkontroll ikke opererer låsene likt er en "selvmotsigelse" - så langt jeg ser det ennå. Dersom du også har en låseknapp ved gearspaken og prøver denne, hvilke dører blir da låst? Gitt av resultatet vil jeg kanskje kunne komme med et innspill.
rare greier,i dag når jeg hvar ute å kjørtr å låste ved girspaken låste den 2 gang høyre passasjerdør bak,for så å ikke virke merbrutuz86 skrev:da låses høyre framdør,passasjersia å venstrebak førersia,ja takk for detKato skrev:Jeg har kikket litt på dette, men det at nøkkel og fjernkontroll ikke opererer låsene likt er en "selvmotsigelse" - så langt jeg ser det ennå. Dersom du også har en låseknapp ved gearspaken og prøver denne, hvilke dører blir da låst? Gitt av resultatet vil jeg kanskje kunne komme med et innspill.
da låste den 3 dører..brutuz86 skrev:rare greier,i dag når jeg hvar ute å kjørtr å låste ved girspaken låste den 2 gang høyre passasjerdør bak,for så å ikke virke merbrutuz86 skrev:da låses høyre framdør,passasjersia å venstrebak førersia,ja takk for detKato skrev:Jeg har kikket litt på dette, men det at nøkkel og fjernkontroll ikke opererer låsene likt er en "selvmotsigelse" - så langt jeg ser det ennå. Dersom du også har en låseknapp ved gearspaken og prøver denne, hvilke dører blir da låst? Gitt av resultatet vil jeg kanskje kunne komme med et innspill.
- Kato
- 2.0 bar
Jeg er i "tenkeboksen", men her må det noe oppklaring til:
Kan du bekrefte at høyre bakdør ble låst (to ganger) med bryteren på midtkonsollen? Dette har du tidligere ikke fått til med nøkkel eller fjernkontroll.
Hva mener du med "da låste den 3 dører.." - hvilke dører ble da låst?
Er original, Saab tyverialarm montert?
Kan du bekrefte at høyre bakdør ble låst (to ganger) med bryteren på midtkonsollen? Dette har du tidligere ikke fått til med nøkkel eller fjernkontroll.
ja orginal,jo har fungert tiligere,den låste da 3 dører,ikke førerdør nu låser den 3 når jeg bruker nøkkel i førerdør,ellers bare 2 som jeg prøvde å forklare så godt jeg kunne,hører jo også at bar 2 låses fra fjernkontrollKato skrev:Jeg er i "tenkeboksen", men her må det noe oppklaring til:
- Kato
- 2.0 bar
Låssystemet fungerer (normalt!) slik: Ett signal går enten fra nøkkel (i låsen til førerdøra), fjernkontroll eller bryteren på midtkonsollen frem til hver sin inngangspinne på Theft Warning Integrated Control Electronics (TWICE). TWICE setter så ut en spenningspuls på 0,8 sek., med beskjed/kommando om låsing, på én enkelt pinne som da gjelder for alle fire dørlåsene samlet.
Det som da er litt rart, er at låsing med nøkkel låser førerdør, passasjerdør samt venstre bakdør, mens fjernkontroll og midtkonsollbryter låser bare de to siste dørene. Det er dette jeg da bruker som utgangspunkt for mitt innspill.
Selv om den mikrobryteren i førerdøra som gir ”låsingskommando” og den som styrer selve låsen er separate, ser det likevel ut som om bruk av nøkkel ”pirker borti” noe som gjør at låsen da fungerer. Jeg tror vel at et skifte av låsmodulen er det eneste som kan hjelpe her.
Når det gjelder høyre bakdør, som ser ut å kunne låses kun mekanisk med knappen på døra, så er det tre muligheter for feil her: Selve låsmodulen, mekanisk feil eller brudd i ledningsnettet, dette siste på veien fra felles koplingspunkt med venstre bakdør og igjennom en ”egen” kontakt. Dersom noe av dette er feilen, så er det inspeksjon av mekanikk, måling av spenningspuls eller skifte av låsmodulen som gjelder.
Merk at alle fire låsmodulene har forskjellige delenummer.
En enkelt forsøk å prøve i alle fall, selv om det utføres ifm. batteribytte i nøkkelen, er synkronisering mot TWICE: Trykk fire ganger på fjernkontrollen sin knapp for opplåsing. Har du tyverialarm skal blinklysene blinke ved aktivering av fjernkontrollen og oppnådd synkronisering. Se om dette har endret noe på låsefunksjonen.
Det som da er litt rart, er at låsing med nøkkel låser førerdør, passasjerdør samt venstre bakdør, mens fjernkontroll og midtkonsollbryter låser bare de to siste dørene. Det er dette jeg da bruker som utgangspunkt for mitt innspill.
Selv om den mikrobryteren i førerdøra som gir ”låsingskommando” og den som styrer selve låsen er separate, ser det likevel ut som om bruk av nøkkel ”pirker borti” noe som gjør at låsen da fungerer. Jeg tror vel at et skifte av låsmodulen er det eneste som kan hjelpe her.
Når det gjelder høyre bakdør, som ser ut å kunne låses kun mekanisk med knappen på døra, så er det tre muligheter for feil her: Selve låsmodulen, mekanisk feil eller brudd i ledningsnettet, dette siste på veien fra felles koplingspunkt med venstre bakdør og igjennom en ”egen” kontakt. Dersom noe av dette er feilen, så er det inspeksjon av mekanikk, måling av spenningspuls eller skifte av låsmodulen som gjelder.
En enkelt forsøk å prøve i alle fall, selv om det utføres ifm. batteribytte i nøkkelen, er synkronisering mot TWICE: Trykk fire ganger på fjernkontrollen sin knapp for opplåsing. Har du tyverialarm skal blinklysene blinke ved aktivering av fjernkontrollen og oppnådd synkronisering. Se om dette har endret noe på låsefunksjonen.
ok,takk for utfyllende svar,ja dette med blinking ser ut som det stemmer,har sett i boken å prøvd å alt stemmer der,da prøver jeg å bytte låsemekanisme på førerdør å høyre bak,er det det du mener,trur å det er der feilen ligger sidn jeg ikke hører at di låsesKato skrev:Låssystemet fungerer (normalt!) slik: Ett signal går enten fra nøkkel (i låsen til førerdøra), fjernkontroll eller bryteren på midtkonsollen frem til hver sin inngangspinne på Theft Warning Integrated Control Electronics (TWICE). TWICE setter så ut en spenningspuls på 0,8 sek., med beskjed/kommando om låsing, på én enkelt pinne som da gjelder for alle fire dørlåsene samlet.