Motorbytte, hva er lettest?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Hallvarr
Innlegg: 4
Registrert: 15 mar 2014, 14:49

Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av Hallvarr » 09 apr 2014, 11:55

Hei, nå har jeg skaffet meg en ny motor til saaben og skal bytte i påska.
Men da er det noen ting jeg lurer på i forhold til hva som blir lettest og raskest måte å gjøre det på.

Det er det om jeg skal ta ut motoren ovenfra, eller om jeg skal ta den ut under.
Om jeg skal ta med girkassa ut, eller la den sitte der osv.
Hadde vært fint om noen hadde litt kunnskaper om dette :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2014, 11:58

Du skriver ikke hva slags bil du har, men her er en guide for 9-5:

Jeg bruker elektrisk vinsj med stor løftehøyde for løft av motor, og har dermed litt bedre utstyr enn i garasjer flest, men om man bruker en "elefant" så blir framgangsmåten akkurat den samme. Det kreves mulighet for å tilte motoren med løfteåk. Har man løftebukk kan man slippe motor, kasse og subframe ned, dette går litt raskere men krever firehjulskontroll etterpå.

Venstre/høyre side av bil/motorrom er sett i fartsretning, altså motsatt av høyre og venstre når du står foran bilen.

Uttak av motor:
Skru av framhjulene og fjern plastdeksel i høyre hjulhus.
Løft opp fronten av bilen og sett den på bukker. Løsne nedre klips til sylindrene som holder panseret, og løft panseret helt opp. Fest en jekkestropp eller lignende i panserlåsen og fest andre enden i f eks rails på estate eller panikkhåndtaket på en av sidene i baksetet på sedan. Mye lettere å jobbe med panseret helt oppe.
Skru ut batteri og batterihylle. Tapp motor- og girolje, og tapp kjølevann (grønn kran på venstre side nederst på radiator). Fjern varmeskjold over eksosmanifold, fjern rør til avlastningsventil sammen med ventilen, skru vekk trykkrør til spjeldhus. Skru vekk luftmassemåler og gummibelg mot cobrarøret. Avlast strammeren til multireima og hekt reima løs fra servopumpa. Skru løs servopumpa fra braketten sin (tre stk bolter som sitter inn fra siden, to fra høyre side og en fra venstre) og la servopumpa bli igjen i bilen. Ta av svart deksel over innsug og løsne braketten til ledningsnettet på venstre side av innsug. Det holder å løsne én skrue inn mot løfteøret på motoren, 10 mm nøkkelvidde. Skru løs fuelrail, to stk skruer mot innsug med 10 mm nøkkelvidde. Løft vekk hele fuelrail med dyser sittende i railen, legg til side. Løft opp plastdeksel over akvariet (under viskerne) på passasjersiden, kan bøyes. Ta av kontakten til styreboksen og dra ut ledningsnett og kontakt. Løsne nettet fra torpedoveggen og koble fra den store kontakten på torpedovegg. Ledningsnettet følger nå motor ut. Napp ut slangen til EVAP på baksiden av spjeldhuset. Løsne gasswire. Løsne kontakter til lambdasonde(r). Skru av eksos mot turbo, og fjern staget mot blokka om du har dette. Løsne viftene (to stk skruer med 10 mm nøkkelvidde mot radiator), klips av kontaktene og løft ut hele ramma med vftene. Løsne kjølevannsslangene fra radiator og ta ut radiatoren. Løsne trykkluftslange fra turboens kompressordel. Skru løs AC-kompressoren, tre stk bolter med 13mm nøkkelvidde, og la kompressoren bli igjen i bilen. Koble fra slangene til oljekjøleren ved oljefilterhuset. Skru ut bolten på veivas reimhjul (27 mm nøkkelvidde, bruk muttertrekker eller lås startkrans/svinghjul og bruk latmannsarm) og trekk av reimhjulet. Løsne giroverføring (wire på aut) og jordingskabel fra kassa i venstre hjulhus (man). Klips av kontakt til ryggelysbryter (man) eller kontaktene til kabelnett (aut). På biler med manuell kasse; sug opp bremsevæska i tanken og koble fra hydraulikkslangen til clutchen. Enkleste er å løfte opp hele koblinga på kassa, denne sitter med klips som dras ut, bruk lite flatt skrujern. Løsne kontakter til ABS-kabel på begge sider fra motorrom, og trekk kabelene ut i hjulhus. Del spindel og fjærbein på begge sider, bank ut indre medbringer til drivaksel på begge sider. Heng opp motor i løfteåk.
Skru av bolten til bakre motorfeste, 16 mm nøkkelvidde, bruk lang forlenger og evt ledd. Skru av fremre brakett for momentstag på kassa (løsne jordkabel), og løft hele braketten og momentstaget ut (eldre modeller har én brakett som sitter skrudd på toppen av kassa). Fjern "bumerangen" på høyre motorfeste og øvre girkassefeste. Senk motor og kasse og fjern braketten på kassa. Eldre biler har også bakre momentstag under bilen som må vekk.
Tilt og løft ut motor og kasse. Underveis løsnes strømkabel fra starter og generator, kabelen blir igjen i bilen.

Løfte motoren inn i bil:
Før løft, er motor og kasse selvsagt satt sammen, braketten til bakre motorfeste er montert, innsug og ledningsnett sitter på motor, turbo og innsugsrør sitter montert. Det eneste jeg ikke monterer på motoren før montering, er braketter for øvre og fremre motorfester på kassa, bumerangen til høyre motorfeste på motor, servopumpe, AC-kompressor og reimhjul på veiv og fuelrail. Plata nederst på kassa som dekker nedre del av svinghjulet er det også lurt å vente med, da du må komme til å låse av svinghjulet for å stramme bolten til reimhjulet på veiva (med mindre du bruker muttertrekker, men da skal du være litt forsiktig). Alt annet monterer jeg før innløfting, fuelrail med bensinrør og dyser, AC-kompressor, servopumpe og selvsagt drivakslinger står jo delvis fast i bilen. Kjølevifter og radiator står ikke i bil. Når motoren er på vei inn, monterer jeg strømkabel til dynamo og starter før motor er helt nede. Pass på at ikke braketten til bakre motorfeste ødelegger AC-rørene ved torpedovegg, og pass på at ikke venstre drivaksling ødelegger simringen på kassa (hvis du har aksling og spindel montert, med spindelen vippet ut. Når motoren kommer ned, og du har fått satt den rett i forhold til bakre motorfeste, er det bare å montere i relativt fri rekkefølge, men det kan være smart å først montere brakettene til motorfester på selve kassa. Deretter er det smart å gjøre ferdig høyre side av motoren (venstre side når du står foran bilen), slik at du har AC-kompressor, radiator, vifter, servopumpe, reimhjulet på veiva, rørene til oljekjøler og multireim montert før du setter på bumerangen og skrur fast motoren i motorfestet. Videre kan du skru fast øvre motorfeste på kassa og bakre motorfeste, og da står motoren av seg selv slik at du kan fjerne elefant, vinsj eller hva du nå bruker for å løfte inn og ut. Resten tar du som det passer deg.

Trikset er egentlig å passe på at du ikke monterer ting i en slik rekkefølge at det ødelegger for tilkomsten til noe du enda ikke har montert. Jeg har også lært den harde veien at det lønner seg å ta lufting og testing av clutch tidlig i prosessen, har nemlig opplevd to ganger at original slave plutselig blåser o-ringen ved trykk på pedalen... Kassa må da løsnes igjen og slaven byttes, da genererer det særdeles heftige mengder bannskap om alt annet er ferdig montert. Skulle du oppleve dette, så er det mulig å løsne og vippe ut kassa langt nok i retning hjulhuset til at det er mulig å bytte slaven uten å ta motor og kasse ut igjen. Men du skal vite hvor boltene sitter, for du må skru en del av det i blinde.

Kontakter i ledningsnettet kan du bruke elektronikkrens på hvis det behøves. Jeg har aldri gjort dette annet enn ved behov, men blåser alltid ren den store kontakten på torpedoveggen, det er en skikkelig møkksamler.

Siste tips, pass på falskluft!!! Følg gjerne denne guiden, her står de vanligste lekkasjepunktene: http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
EVAP-ventilene bør også sjekkes, guide finnes her: http://mgmotor.no/mekketips-9-5/enveisv ... -evap.aspx
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Hallvarr
Innlegg: 4
Registrert: 15 mar 2014, 14:49

Re: Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av Hallvarr » 09 apr 2014, 12:08

Oi, det gjorde jeg slettes ikke..
Dette er en 1998 modell 9-3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2014, 13:24

Blir mye samme framgangsmåte da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Hallvarr
Innlegg: 4
Registrert: 15 mar 2014, 14:49

Re: Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av Hallvarr » 09 apr 2014, 15:37

okei, takk for hjelpa! :)

helminsen
Innlegg: 16
Registrert: 01 mai 2014, 01:05
Navn: Lars Petter Helminsen
Bil: 00 Saab 9-5 2.0t
Sted: Hvaler

Re: Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av helminsen » 16 okt 2015, 21:03

Takk for en fantastisk veiledning @Ingvar N629
M00 9-5 SE 2.0t aut
M99 9-5 SE 2.3t (solgt)
M97 9000 CS 2.3t
M95 9000 CSE 2.3t (solgt)
M97 9000 CSE 2.0 (solgt)
M89 9000 T16 Sport (R.I.P.)
M92 9000 CS 2.3

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av ut218 » 17 okt 2015, 18:52

Hvor lang tid bruker man på motorbyttet?
2002 9-5 Aero automat

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorbytte, hva er lettest?

Legg inn av Helge » 17 okt 2015, 21:59

Hvor mye har du skrudd før?
Er du alene så regn med to dager avhengig av hva slags verktøy du har tilgang til.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar