Dette er en fortsettelse av denne tråden Saab 9-3 Classic 2.0T viewtopic.php?f=12&t=49257
Av tre feilkoder er to stykker eliminert, men den tredje P0420 kommer igjen etter "resetting av ECU'n".
Testing og måling av lambdasonde
Jeg har fått lånt meg kodeleser og kjørte motoren opp til driftstemperatur. Dette fant jeg ut:
- Ved konstant 2000 omdreininger holdt turtallet/motoren seg stabilt; ingen fusking eller nøling. (Dette skulle vel tyde på at sensor nr 1, den før katalysatoren måler og er i orden?)
- Det neste jeg gjorde var å måle speningssignalen fra begge O2-sensorer med motoren i gang. Sensoren før katalysatoren pendlet mellom 0,785 v og 0,180 v, mens sensoren etter katalysatoren "fulgte etter", men lå noe mer begrenset i spenningsområde med målinger mellom 0,730 og 0,130.
- Skal måleverdiene på disse to sensorene være noenlunde sammenfallende - og skal de følge hverandre? Eller skal sensoren nr 2 (den etter katalysatoren holde seg mer i ro på noenlunde et begrenset spenningsområde?
- Er katalysatoren på tur til skroten?
- Går det an å "rense" katalysator? Jeg leser at katalysator til denne modellen er dyr.