Bytte clutch?
Moderator: Moderatorer
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Bytte clutch?
Høres ut som rådebank når jeg slurer i bakkestart o.l!
På tide å bytte clutch, eller kan det være noe annet?
Runar
På tide å bytte clutch, eller kan det være noe annet?
Runar
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Runar N403
- 1,5 bar
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Sliter ikke clutch jeg, så jeg har lite erfaring med hvordan det høres ut. Men jeg trodde at en sliten clutch vanligvis blir oppdaget ved at en greier å få den til å slure ved full gass på høye gir. Hakking i clutchen kommer gjerne av at det er sølt olje e.l. på den.
Lydene du beskriver kan like gjerne komme fra andre deler av drivverket (drivknuter, girkasse, løse hjulmutrer, etc.) Ville sjekket drivknutene først ihvertfall, kjør i sirkel med fullt rattutslag og varier pådraget forsiktig. Framover og bakover i begge sideretninger. Kommer det klakkelyd er det gjerne de ytre drivknutene som er defekte. Se også etter sprekker i mansjettene.
Satt forresten på til en tulling som virkelig kunne teste clutch en gang jeg skulle selge en Passalat, han kjørte i 80 i 4. gir, clutchet med full gass og bråslapp clutchen fr 6000 omdreininger. Dersom den da drar seg raskt ned på turtall igjen så er det ihvertfall ingenting galt med clutchen Stakkars bil...
Lydene du beskriver kan like gjerne komme fra andre deler av drivverket (drivknuter, girkasse, løse hjulmutrer, etc.) Ville sjekket drivknutene først ihvertfall, kjør i sirkel med fullt rattutslag og varier pådraget forsiktig. Framover og bakover i begge sideretninger. Kommer det klakkelyd er det gjerne de ytre drivknutene som er defekte. Se også etter sprekker i mansjettene.
Satt forresten på til en tulling som virkelig kunne teste clutch en gang jeg skulle selge en Passalat, han kjørte i 80 i 4. gir, clutchet med full gass og bråslapp clutchen fr 6000 omdreininger. Dersom den da drar seg raskt ned på turtall igjen så er det ihvertfall ingenting galt med clutchen Stakkars bil...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- Runar N403
- 1,5 bar
Sliter minst mulig clutch jeg og, men hvem vet hvor lenge den har sitti der før jeg fikk tak i bilen..? Jo drivknutene er nok hel, hører den ene så vidt, men det er en annen lyd.. Har ikke noe sluring i noen gir, men det kan jo være like rundt hjørnet!? Å den testen tør jeg ikke prøve ...
Tviler på at det er drivverk, siden jeg hører lyden hvis jeg står stille å slurer også. Kjenner at det banker i clutchpedalen..!
Tenkte det var noen som kjente seg igjen, men kanskje det ikke er så vanlig...
Runar
Tviler på at det er drivverk, siden jeg hører lyden hvis jeg står stille å slurer også. Kjenner at det banker i clutchpedalen..!
Tenkte det var noen som kjente seg igjen, men kanskje det ikke er så vanlig...
Runar
- PhilipN460
- Sted: Elverum
forandrer lyden seg når du står stille og trykker kløtsen inn? og når den er i gir med kløtsjen inne.
Lurer på et par ting ang. kløtsj selv. På den ene SAAB'en min, den med forgasser er det ikke slakk på kløtsjpedalen, den tar med en gang. Bilen har kun gått 60 000 km, så den er vel ikke slitt, men skal det ikke være noen cm slakk på pedalen?
På turboen (900 T16 1985) som har gått 300 000 er det motsatt, der tar kløtsjen først de siste 10 cm. Lurer på om det skyldes at kløtsj-sylinderener gåen.
Har lett etter justeringsmuligheter for kløtsjen, men finner det ikke i Haynes.
Noen som har forslag til evt. justering eller er SAAB 900og selvjusterende?
Lurer på et par ting ang. kløtsj selv. På den ene SAAB'en min, den med forgasser er det ikke slakk på kløtsjpedalen, den tar med en gang. Bilen har kun gått 60 000 km, så den er vel ikke slitt, men skal det ikke være noen cm slakk på pedalen?
På turboen (900 T16 1985) som har gått 300 000 er det motsatt, der tar kløtsjen først de siste 10 cm. Lurer på om det skyldes at kløtsj-sylinderener gåen.
Har lett etter justeringsmuligheter for kløtsjen, men finner det ikke i Haynes.
Noen som har forslag til evt. justering eller er SAAB 900og selvjusterende?
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hakkete cluthc skyldes som oftest søl av olje eller frostvæske på den. Tett igjen lekkasjen (ofte fra termostathuset) og pøs litt avfettingsvæske ned på clutchen. Det starter verkstedene med.
Hydrauliske clutcher er selvjusterende. Tar langt ut når den er ny og langt inne når den begynner å bli utslitt.
Hydrauliske clutcher er selvjusterende. Tar langt ut når den er ny og langt inne når den begynner å bli utslitt.
Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- Runar N403
- 1,5 bar
På min 9k var det et hull i selve clutchpedalen som hadde blitt ovalt som resulterte i døgang. Clutchen tok da for langt inn. Hadde bilen på verksted å fikk sveisa hullet og borra opp på nytt, samt bytta bolt, så var den som ny Har sett samme problem på mange 9k'er
Har ikke noe lyd når jeg bare tråkker inn clutchen.. kun sluring
Det med kjøleveske er langt ifra usansynlig! bytta termostat i vinter, men etter det har det ikke vært helt tett. Problem med uorginale deler??
Må sjekke pakninga der da. Takk for tipset!
Runar
Har ikke noe lyd når jeg bare tråkker inn clutchen.. kun sluring
Det med kjøleveske er langt ifra usansynlig! bytta termostat i vinter, men etter det har det ikke vært helt tett. Problem med uorginale deler??
Må sjekke pakninga der da. Takk for tipset!
Runar
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Tror du har rett der..Skjæveland N396 skrev:mener du at når clutchen er ny og du slipper den ut, må du slippe langt ut før den tar, og omvendt med gammel?Trond N47 skrev:Hydrauliske clutcher er selvjusterende. Tar langt ut når den er ny og langt inne når den begynner å bli utslitt.
Styrer med DAB og AUX
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- PhilipN460
- Sted: Elverum