Drar opp linken min nok en gang jeg.
http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/ ... ljer_1.htm
Les og bli klokere eller mindre klok, alt ettersom..
Konstatert "oilsludge" trenger r
Moderator: Moderatorer
Jeg ville gjort følgende:mlillemo skrev:Hva med "oilsludgen"? Hva bør gjøres for å "rense"motoren for den dritten?
1. Tappet motoren for olje, satt på nytt oljefilter.
2. Skrudd ut pluggene og fjernet sikringen til bensinpumpa.
3. Fylt på diesel istedet for olje, gjerne flere liter enn vanlig for å fylle skikkelig opp.
4. Latt bilen stå 1 time, eller kanskje over natta, slik at all "gørra" på oljesila og i bunnpanna løses opp.
5. Tappe ut guffa og sjekke innholdet for "sludge".
6. Fylle på ny diesel.
7. Kjøre motoren på starteren 5-10 ganger med noen minutters mellomrom, (uten plugger for lettere rotering), slik at dieselen pumpes gjennom motoren og skyller/renser system.
8. Tapp ut guffa.
9. Gjenta punkt 6-8 helt til det kommer ut ren diesel, da burde motoren være ren og fin.
10. Skift oljefilter, fyll på billig olje, kjør motoren på tomgang, til den blir varm og alle dieselrestene er bladet i oljen. Tapp ut og fyll på ny olje. Gjenta gjerne dette en gang til for å være sikker på at alle dieselrester er ute.
11. Fyll på halvsyntetisk olje og dy har "ny" motor
Dette ville som sagt jeg gjort, andre igjen vil kanskje himle med øynene og fraråde deg dette
PS. Syns du diesel lukter vondt, så bruke white sprite.
Takker for alle råd, men..-Macgeier skrev:Jeg ville gjort følgende:mlillemo skrev:Hva med "oilsludgen"? Hva bør gjøres for å "rense"motoren for den dritten?
1. Tappet motoren for olje, satt på nytt oljefilter.
2. Skrudd ut pluggene og fjernet sikringen til bensinpumpa.
3. Fylt på diesel istedet for olje, gjerne flere liter enn vanlig for å fylle skikkelig opp.
4. Latt bilen stå 1 time, eller kanskje over natta, slik at all "gørra" på oljesila og i bunnpanna løses opp.
5. Tappe ut guffa og sjekke innholdet for "sludge".
6. Fylle på ny diesel.
7. Kjøre motoren på starteren 5-10 ganger med noen minutters mellomrom, (uten plugger for lettere rotering), slik at dieselen pumpes gjennom motoren og skyller/renser system.
8. Tapp ut guffa.
9. Gjenta punkt 6-8 helt til det kommer ut ren diesel, da burde motoren være ren og fin.
10. Skift oljefilter, fyll på billig olje, kjør motoren på tomgang, til den blir varm og alle dieselrestene er bladet i oljen. Tapp ut og fyll på ny olje. Gjenta gjerne dette en gang til for å være sikker på at alle dieselrester er ute.
11. Fyll på halvsyntetisk olje og dy har "ny" motor
Dette ville som sagt jeg gjort, andre igjen vil kanskje himle med øynene og fraråde deg dette
PS. Syns du diesel lukter vondt, så bruke white sprite.
Ved å fylle "flere" liter enn normalt, er det ikke fare for å blåse pakninger/simringer?
Hva med slitasje i og med at diesel ikke akkurat er noe smøremiddel?
Har du gjort dette selv? Eller er det andre som har gjort det og kan verifisere at det funker?
Upps, en liten men viktig detalj der ja.
Flere liter enn normalt gjelder bare første gangen, da motoren ikke skal dreies rundt, men kun stå stille og godgjøre seg over natta (punkt 3 og 4).
De andre ganger fylles normalt nivå.
Slitasje? Tror ikke det, motoren (kald) rulles rundt på starteren, ikke høyt turtall med andre ord. Men høyt nok til at "oljetrykket" kommer og dieselen flushes gjennom motoren. De hydrauliske ventiltrykkerene får seg også en rens på denne metoden.
Gjort det selv? Ja.
På OGT16, men tok latmansutgaven, gadd ikke fjerne plugger, og lot ikke dieselen stå over natta, kjørte sekvensene på tomgang ikke på bare starteren.
Husker ikke helt, men mener T16 hadde gått ca. 425.000 km, og det kom mye skitt ut (måtte bytte diesel flere ganger). Den har nå gått over 440.000 km.
Har gjort det samme på konas OGT8.
Flere liter enn normalt gjelder bare første gangen, da motoren ikke skal dreies rundt, men kun stå stille og godgjøre seg over natta (punkt 3 og 4).
De andre ganger fylles normalt nivå.
Slitasje? Tror ikke det, motoren (kald) rulles rundt på starteren, ikke høyt turtall med andre ord. Men høyt nok til at "oljetrykket" kommer og dieselen flushes gjennom motoren. De hydrauliske ventiltrykkerene får seg også en rens på denne metoden.
Gjort det selv? Ja.
På OGT16, men tok latmansutgaven, gadd ikke fjerne plugger, og lot ikke dieselen stå over natta, kjørte sekvensene på tomgang ikke på bare starteren.
Husker ikke helt, men mener T16 hadde gått ca. 425.000 km, og det kom mye skitt ut (måtte bytte diesel flere ganger). Den har nå gått over 440.000 km.
Har gjort det samme på konas OGT8.
Du velger selv om du tør å gjøre dette, men her er min erfaring på fra 900T16 1990 modell, med over 400.000km på telleren:
1. Mer stillegående motor, tydeligvis bedre oljesirkulasjon.
2. Ventilklakking på kaldstart, redusert fra minutter til sekunder.
3. Høyere oljetrykk på kald motor (+ 1 bar).
4. Stabilt oljetrykk (hoppet før litt opp og ned på tomgang).
5. Ren olje, selv etter 80mil var peilepinnen ikke svart.
Har slavisk byttet olje hver 10.000 de siste 5 årene, slik at store avleiringer var det nok ikke før diesel-skyllingen.
Årsaken til det stabile og høyere oljetrykket kan være at oljesila på oljepumpen hadde mye gruff som bremset oljesirkulasjonen?
1. Mer stillegående motor, tydeligvis bedre oljesirkulasjon.
2. Ventilklakking på kaldstart, redusert fra minutter til sekunder.
3. Høyere oljetrykk på kald motor (+ 1 bar).
4. Stabilt oljetrykk (hoppet før litt opp og ned på tomgang).
5. Ren olje, selv etter 80mil var peilepinnen ikke svart.
Har slavisk byttet olje hver 10.000 de siste 5 årene, slik at store avleiringer var det nok ikke før diesel-skyllingen.
Årsaken til det stabile og høyere oljetrykket kan være at oljesila på oljepumpen hadde mye gruff som bremset oljesirkulasjonen?
OK, lykke til.
Ser at andre metoder også er i bruk:
Blande parafin og olje, omtalt som "Kerosene flush".
Billig Olje/parafin - tomgang - tappe.
...osv. til du tapper ren og blank mix.
Billig Olje - tomgang- tappe.
Nytt filter - ny olje - ferdig.
http://www.onpoc.ca/forums/index.php?showtopic=462&hl=
PS. For meg er Diesel/ white spirit/ parafin samme ulla.
Ser at andre metoder også er i bruk:
Blande parafin og olje, omtalt som "Kerosene flush".
...osv. til du tapper ren og blank mix.
Billig Olje - tomgang- tappe.
Nytt filter - ny olje - ferdig.
http://www.onpoc.ca/forums/index.php?showtopic=462&hl=
PS. For meg er Diesel/ white spirit/ parafin samme ulla.