Hei!
Nå har jeg akkurat fått skilter på min ombygde 99T8, og nå kommer problemene også. Bilen begynte og lekke olje fra påfyllingsrøret. Og ga fra seg bra med hvit/blå røyk. Da jeg visste at innsugspakningen var dårlig bestemte jeg meg for å bytte den pluss toppakningen for og se om det kunne hjelpe. Etter dette sluttet den og ryke, men det kom fremdeles olje fra påfyllingsrøret. Jeg kjørte en tur uten panser og ble ganske skremt av det jeg så. Ved gasspådrag står en stor blå sky av olje/røyk ut av påfyllingsrøret. Hvis jeg åpner lokket mens bilen står og går høres en tjugg, tjugg lyd derifra og luft trykkes ut. Motoren er en 900T8 89 mod.
Har noen peiling på hva som kan være feil, trenger svar fort!
På forhånd takk for hjelp.
Mvh
Erlend.
Hjelp!, oljen spruter ut av p?fyllingsr?ret!!!
Moderator: Moderatorer
Høres ut som det lekker forbi stempelet og ned i oljesumpen.
Når sylideren fylles men bensin/luft blanding og dette antennes så blåser det forbi stempelet og sjokkbølgen får olja til å sprute ut av oljepåfyllingsrøret. Denne tjugg, tjugg lyden, kommer den fra en cylinder?
Hvis det har vært lekkasje i innsugningsmanifoilen så kan en eller flere cylindere ha fått falsk luft - det vil si for mager blanding - som igjen fører til HØY temperatur og tenningsbank - som igjen kan føre til brendt stempel.
Ta av toppen og sjekk om det hull i stempelet eller lignede skader.
MVH
MacGeier
Når sylideren fylles men bensin/luft blanding og dette antennes så blåser det forbi stempelet og sjokkbølgen får olja til å sprute ut av oljepåfyllingsrøret. Denne tjugg, tjugg lyden, kommer den fra en cylinder?
Hvis det har vært lekkasje i innsugningsmanifoilen så kan en eller flere cylindere ha fått falsk luft - det vil si for mager blanding - som igjen fører til HØY temperatur og tenningsbank - som igjen kan føre til brendt stempel.
Ta av toppen og sjekk om det hull i stempelet eller lignede skader.
MVH
MacGeier
Hei takk for svar.
Virker som om du har kommet frem til samme svar som det jeg tror. Sjekket stemplene da jeg byttet toppakningen, og de så bra ut, sylinderveggen også. Jeg lurer på om det kan være noen stempelringer som har takka for seg. Når det gjelder lyden kommer den ut fra påfyllingslokket for oljen. Hvis eksosen lekker ut gjennom oljesumpen kan vel dette høres sansynlig ut?? Hadde bare kjørt med bilen noen dager før dette skjedde, men motoren har jo stått rolig en stund før jeg kjøpte den.
Mvh Erlend
Virker som om du har kommet frem til samme svar som det jeg tror. Sjekket stemplene da jeg byttet toppakningen, og de så bra ut, sylinderveggen også. Jeg lurer på om det kan være noen stempelringer som har takka for seg. Når det gjelder lyden kommer den ut fra påfyllingslokket for oljen. Hvis eksosen lekker ut gjennom oljesumpen kan vel dette høres sansynlig ut?? Hadde bare kjørt med bilen noen dager før dette skjedde, men motoren har jo stått rolig en stund før jeg kjøpte den.
Mvh Erlend
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Hva med å sjekke veivhusventilasjonen? Den tykke slangen fra toppdekselet som går til innsuget på turboen. Er den tett får du aksjon ut av oljepåfyllingrøret. Sjekk også enveisventilen på den tynne slangen. Er den kaputt, blir veivhuset trykksatt, og oljen kan finne seg en rar vei ut av motoren. Som regel ut i turbinhuset på turboen og ut av oljepåfyllingsrøret.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er nok mest sannsynlig den lille enveisventilen som har tatt kvelden. Jeg klarte å sette den feil vei en gang, og da så motorrommet ut som et helsike etterpå. Oljesøyla hadde stått ut av oljepåfyllingsrøret, rett i panseret og spredd seg utover hele motorrommet...
Merker du noen forskjell på bilen? Går den dårligere enn normalt? Hvis den ikke gjør det så er det jo ikke stempler eller stempelringer som feiler.
Merker du noen forskjell på bilen? Går den dårligere enn normalt? Hvis den ikke gjør det så er det jo ikke stempler eller stempelringer som feiler.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Hei
Har sjekka veivhus ventilasjonen den virker til å være ok. Den store slangen er ikke tett, og den lille kan jeg blåse gjennom fra toppdekselet til innsuget, men andre veien er den tett. Det kommer kun olje ut når jeg belaster bilen, hvis jeg ruser den opp i fri kommer det ingen ting. Kan det være at enveisventilen gir etter når trykket blir stort nok? Virker forøvrig som om bilen går normalt, men har fått en tikkelyd i motoren. Er ikke helt sikker på når den kom, men tror bilen begynnte og lekke olje først. Litt vanskelig å høre hvor lyden kommer ifra. Tror den kommer fra et sted litt lenger nede i motoren, men er ikke sikker. Kan den ha noe med lekkasjen og gjøre tro??
Har sjekka veivhus ventilasjonen den virker til å være ok. Den store slangen er ikke tett, og den lille kan jeg blåse gjennom fra toppdekselet til innsuget, men andre veien er den tett. Det kommer kun olje ut når jeg belaster bilen, hvis jeg ruser den opp i fri kommer det ingen ting. Kan det være at enveisventilen gir etter når trykket blir stort nok? Virker forøvrig som om bilen går normalt, men har fått en tikkelyd i motoren. Er ikke helt sikker på når den kom, men tror bilen begynnte og lekke olje først. Litt vanskelig å høre hvor lyden kommer ifra. Tror den kommer fra et sted litt lenger nede i motoren, men er ikke sikker. Kan den ha noe med lekkasjen og gjøre tro??
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Kanskje en stempelring har tatt kvelden? Stempelringene kan meget sansynlig være utslitt, dvs de spenner ikke imot cylinderveggen så hard som de burde, og endeåpningene på ringene er store, -> blowby. Dette kan ikke sees når topplokket er av. Prøv en kompresjonstest. Bør ligge over 10bar, og temmelig likt på alle sylindre.
lawicel CanUsb, og Tech2!