'84 900GL g?r plutselig veldig d?rlig

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
s_18
Sted: Ålesund

Legg inn av s_18 » 23 des 2005, 13:22

Har bygd opp motoren i Civicen med høykompressjonsstempler og slikt nå,
men vurderer å bygge turbo på den når jeg får mer penger (altså etter studiene...)

Det er en meget morro bil å kjøre, må huske på at den veier bare ca.1000 kg.
Regner med jeg har rundt 120 hester på hjula, som jo ikke er så mye, men utrolig deilig bil å kjøre! Den skaper det jeg vil kalle ekte kjøreglede, som for meg er det viktigeste!

Holder også på med å skifte foringene over til polyuretan, så til våren skal det bli spennende å se.
Dette sammen med et 15mm krengningsstag bake kommer nok til å gjøre en del med kjøreopplevelsen.

Må ikke komme her å si noe negativt om en bil dere ikke har prøvd nå da karer ;)

Kanskje jeg skal lage en tråd om bilenene mine, både Civic og Saab :)
Hvis jeg får lov da...
Stephan Skogen
Honda Civic Coupe EJ2.1
Saab 900 GL '84 (vinterbil)

Brukeravatar
s_18

Legg inn av s_18 » 23 des 2005, 13:26

Har forresten vært innom Biltema og kjøpt meg rep. sett til forgasseren, og nye plugger.
Håper på å få til bilen i løpet av romjula. Krysser fingrene for at det går x:)x
Stephan Skogen
Honda Civic Coupe EJ2.1

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 des 2005, 13:29

Bare for å komme med en ting til som kan være kilde til mye dritt på den motoren der.. Den gummihylsa som sitter i Ventilhusventilasjonshullet på toppdekselet. Hvis den ikke er tett så blir bilen helt umulig å ha med å gjøre. Fadern sin sprakk opp litt og da var det bare tull. Ville ikke starte, og når den først startet så gikk det som ei bøtte møk.. Så det er verdt å sjekke den også. Den koster vel 5kr eller noe på saab :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 des 2005, 13:34

s_18 skrev: Kanskje jeg skal lage en tråd om bilenene mine, både Civic og Saab :)
Hvis jeg får lov da...
Fra meg får du ihvertfall lov, er ikke så fastlåst på saab at jeg ikke vil høre om andre sine biler..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
s_18

Legg inn av s_18 » 23 des 2005, 13:37

Mortimer-N18 skrev:Bare for å komme med en ting til som kan være kilde til mye dritt på den motoren der.. Den gummihylsa som sitter i Ventilhusventilasjonshullet på toppdekselet. Hvis den ikke er tett så blir bilen helt umulig å ha med å gjøre. Fadern sin sprakk opp litt og da var det bare tull. Ville ikke starte, og når den først startet så gikk det som ei bøtte møk.. Så det er verdt å sjekke den også. Den koster vel 5kr eller noe på saab :)
Den har jeg sett litt på, og den ser slettes ikke god ut nei!
Den må jeg ta å skifte ut ja! Hmm, spørst hvor det er Saab forhandler i Ålesundområdet da... :S
Stephan Skogen
Honda Civic Coupe EJ2.1

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 23 des 2005, 21:14

Freshmaker N237 skrev: Fra meg får du ihvertfall lov, er ikke så fastlåst på saab at jeg ikke vil høre om andre sine biler..
Enig der, men det begrenser seg! Japsene lager en del morro. Har lyst på en riskoker med 4x4 og turbo .. :P Men det må bli en reserve til saaben ;)
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 23 des 2005, 22:41

s_18 skrev:
Mortimer-N18 skrev:Bare for å komme med en ting til som kan være kilde til mye dritt på den motoren der.. Den gummihylsa som sitter i Ventilhusventilasjonshullet på toppdekselet. Hvis den ikke er tett så blir bilen helt umulig å ha med å gjøre. Fadern sin sprakk opp litt og da var det bare tull. Ville ikke starte, og når den først startet så gikk det som ei bøtte møk.. Så det er verdt å sjekke den også. Den koster vel 5kr eller noe på saab :)
Den må jeg ta å skifte ut ja! Hmm, spørst hvor det er Saab forhandler i Ålesundområdet da... :S
Forhandler i Ålesund:
Ødegårds Bil AS
Postboks 9113, Vegsund
null
6023
ÅLESUND
tel 70 17 33 50
fax 70 17 33 51
[email protected]

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 23 des 2005, 23:50

s_18 skrev:Har forresten vært innom Biltema og kjøpt meg rep. sett til forgasseren, og nye plugger.
Håper på å få til bilen i løpet av romjula. Krysser fingrene for at det går x:)x
Åssen plugger kjøpte du? Man bør vel helst kun bruke NGK på Saab, eller gjelder det bare turboene :) ?
9³ TurboX

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 24 des 2005, 01:37

SaabcabN370 skrev:
s_18 skrev:Har forresten vært innom Biltema og kjøpt meg rep. sett til forgasseren, og nye plugger.
Åssen plugger kjøpte du? Man bør vel helst kun bruke NGK på Saab, eller gjelder det bare turboene :) ?
pøh.. funker fint med bosch! :P
s_18 skrev:Må ikke komme her å si noe negativt om en bil dere ikke har prøvd nå da karer ;)
Skal prøve nå å ikke kaste meg inn i en diskusjon på hva som er best. Har også japser langt opp i halsen, fremmedfrykt eller noe :roll: . Enig med fresh at verden hadde vært kjedlig om alle hadde saab.
Jeg har kjørt Civic, og sett en av saabene mine bli ødlagt av en. Kan ikke si jeg har så mye til overs. For all del, grei og kjøre! Men som sikkert alle her er enig, ingen turbo Saab :sprint: :twisted:. Men må gjerne lage tråd om bilene dine. Alltid artig å se på hva andre merker kan by på, men skal ikke glemme at det er et Saab forum da :!: Men skal du sette turbo i noe, bytt motor i 900:an :wink:

Brukeravatar
s_18

Legg inn av s_18 » 24 des 2005, 12:59

SaabcabN370 skrev: Åssen plugger kjøpte du? Man bør vel helst kun bruke NGK på Saab, eller gjelder det bare turboene :) ?
Hehe, ble nok Biltema... Skal først skifte membranen, å se om det bedrer seg.

Når det gjelder turbo og slikt, så skal det ihvertfall være sikkert at jeg ikke bruker penger på Saaben.
Kjøpte den for 3000 kr, og er stygt redd for at den vil komme til å ruste bort i løpet av et år eller der omkring.

Den er forresten helt elendig på det meste, bortsett fra å komme seg frem på vinterføre.
Om dere ikke vil høre dette, så bør dere nok ikke se innom her mer.

Setter virkelig pris på all hjelp jeg får her inne, men å få meg til å bruke mer penger på den skranglehaugen er nok umulig.
Tror dere forstår om dere ser den... Skal ta noen bilder jeg.
Men får vel ikke lage tråder om bilen siden jeg ikke er medlem. Skal spare dere for en tråd om Civicen tror jeg ;)
Stephan Skogen
Honda Civic Coupe EJ2.1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 des 2005, 15:16

s_18 skrev:
Eg kjøpte slike gummihylser for innsuget til 900:an, dei kosta 24kr, prisen er vel i same gate :)
SAAB-forhandlar i Ålesund er Ødegårds Bil, køyr innover mot Magerholm, du vil få opp SAAB på venstre hand halvannen kilometer etter Shell i Vegsundet. SAAB held til i same bygg som Ødegårds Karsosseri, bygget er lett å sjå, med store SAAB-skilt på husveggane.

Og slike gummihylser har vel Biltema også synes eg huske.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 24 des 2005, 16:53

Skulle det vært japse, skulle det vært Honda, fortrinnsvis Accord..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
s_18

Legg inn av s_18 » 26 des 2005, 19:03

Da må jeg få takke alle sammen for gode innspill :)
Etter en 5 minutts økt i dag var membranen byttet, og bilen gikk som før igjen :)
Var hull flere steder rundt membranen, så jeg var fort sikker på at det var årsaken.

Takker så meget :) Fortsatt god jul!
Stephan Skogen
Honda Civic Coupe EJ2.1

Svar