Vannkj?ling p? turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lasseopa

Vannkjøling på turbo?

Legg inn av Lasseopa » 26 feb 2006, 04:08

Hva skjer vis jeg ikke kobler til vannkjølinga til turboen min? Vil turboen bli ødelagt med en gang? eller er det mulig å kjøre med den uten vannkjøling?

Mvh Lasse

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Fränsta, Sverige

Re: Vannkjøling på turbo?

Legg inn av doc N544 » 26 feb 2006, 12:34

Lasseopa skrev:Hva skjer vis jeg ikke kobler til vannkjølinga til turboen min? Vil turboen bli ødelagt med en gang? eller er det mulig å kjøre med den uten vannkjøling?

Mvh Lasse
Det er nok bare avhengig av to saker - om du starter motorn - og hva du definerer som med en gang. ( Det sker jo ikke umiddelbart )

Ellers er det nok en temmlig sikker måte å knekke en turbo på.

Lasseopa

Legg inn av Lasseopa » 26 feb 2006, 12:38

Med en gang mener jeg 5min etter du har starta motoren. Men det vil være mulig og kjøre uten vannkjølinga? Den vil ikke havarere etter 5min? Skjønner jo att det korter ned levetiden, men lurer på hvor mye den korter ned ca! Turboen skal heller ikke kjøres hardt, den skal bare lade rundt 0.5 bar. Noen som har prøvd å kjørt uten før :P ?

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 26 feb 2006, 13:36

Lasseopa skrev:Med en gang mener jeg 5min etter du har starta motoren. Men det vil være mulig og kjøre uten vannkjølinga? Den vil ikke havarere etter 5min? Skjønner jo att det korter ned levetiden, men lurer på hvor mye den korter ned ca! Turboen skal heller ikke kjøres hardt, den skal bare lade rundt 0.5 bar. Noen som har prøvd å kjørt uten før :P ?
Hva er grunnen til at du ikke vil koble den på!?
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Lasseopa

Legg inn av Lasseopa » 26 feb 2006, 14:23

Har ikke mulighet til og koble den på! Det er nemelig ikke en saab det er snakk om, men det er en saab-turbo med vannkjøling som skal settes på bilen, så jeg lurer litt på hvordan det kommer til og fungere?

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 26 feb 2006, 16:04

Lasseopa skrev:Med en gang mener jeg 5min etter du har starta motoren. Men det vil være mulig og kjøre uten vannkjølinga? Den vil ikke havarere etter 5min? Skjønner jo att det korter ned levetiden, men lurer på hvor mye den korter ned ca! Turboen skal heller ikke kjøres hardt, den skal bare lade rundt 0.5 bar. Noen som har prøvd å kjørt uten før :P ?
Det er nok mange av oss som har kjørt turbo uten vannkjøling. Saab kom med turbon på 99 77-modellen og først 10 år senere ( 1987 ) kom vannkjølingen. OG det ikke helt uten grunn, årene frem dit var mer elle mindre kantet med turbo-ras.

Det er prinsipiellt varmen fra eksosen som knekker lagrene.

Selv har jeg byttet til vannkjølt på eldre 9000 -- og det er egentlig ikke spesielt vanskelig. Kapp trykkslangen ( den som kommer fra vannpumpa ) på passende sted, monter en T-forbindelse ( det finnes mye kopper-rør som du kan lodde fast en extra utgang på med rett dimensjon for vannkjølingen ) Monter den mellom slangebitene og gjør det samme på ett passende sted for returen. Behold kjølerørene som sitter på turboen og kapp de på en passene plass ( et stykke unna turbon da gummislanger og turbo er en dårlig kombinasjon ) Koble på gummislanger på rørene fra turboen og trykkslange resp returslange.

Vips, så har du en vannkjølt turbo.
Det hele er så enkelt å gjøre at jeg skulle aldri ha overveid å kjøre uten vannkjølingen... Og det er vel ikke noe større problem at bilen ikke er en SAAB, oppskriften ovenfor går nok med litt fantasi å applisere på hvilken som helst bil, det kinkige punktet er att kjølerørene fra turboen må ha noe fri plass.

Lasseopa

Legg inn av Lasseopa » 27 feb 2006, 01:13

Ahh okey daså ;D Trudde det skulle være mye mere styr for å få fikset det! :) Er det samme hvor jeg setter inn returen?

Svar