Stjeler klimaanlegg mye HK på 9-5?
Moderator: Moderatorer
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Stjeler klimaanlegg mye HK på 9-5?
Siden det er sommer (vel ikke akkurat sinnsykt varmt i Trondheim ennå da men..... )går aircondition stort sett oftere enn ellers i året og jeg synes å merke at den stjeler kraft fra motoren. Stemmer dette? Jeg har hørt flere med andre bilmerker snakke om dette, men da med annen type klimaanlegg.
Noen som vet noe mer om dette?
Noen som vet noe mer om dette?
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Sted: Trondheim
Hei!
Leste i instruksjonsboka for ikke så lenge siden, og mener å huske at AC kompressoren alltid står på over 5 grader, for å avfukte lukta, og at ECON knappen slår av kompressoren om man vil spare bensin.. Den slår seg ikke av og på ihvertfall, den er alltid innkoblet over en viss temperatur. Så det er nok ikke bare den som du merker.. (prøvde ECON knappen når det var 16 grader ute, og innstilt på 21 i bilen, og lufta ble fort klam og fuktig, så den er på hele tiden og fukter av lufta, før lufta varmes opp igjen til rett innetemp)
Hvor mye den stjeler, er vel 5-10hk?? Mulig mye det, men husker ikke helt tallet nå..
Men det er stor forskjell på effekten fra motoren i løpet av dagen nå, dette p.g.a. høyere temperatur om dagen, og på kvelden er det gjerne lavere temperatur og litt fuktigere luft, og det gjør at bilen går bedre på kveldstid. Det kan alle merke til tider, og spesielt på denne tiden av året. Virker som det er større effekttap oppover fra 15 grader, enn det er under 15 grader.. Virker sånn ihvertfall?
Husker ihvertfall godt når jeg hadde Abarth som ungdomsbil, den gikk noe fælt på fuktige sommerkvelder, men merkbart dårligere om dagen!!
Merker forøvrig dette jeg også, tenkte senest i dag om det finnes en kurant intercooler å ettermontere istedet for den originale, skal sjekke SP nå, men har nok ikke penger før neste sommer..
Mvh
Magnus
Leste i instruksjonsboka for ikke så lenge siden, og mener å huske at AC kompressoren alltid står på over 5 grader, for å avfukte lukta, og at ECON knappen slår av kompressoren om man vil spare bensin.. Den slår seg ikke av og på ihvertfall, den er alltid innkoblet over en viss temperatur. Så det er nok ikke bare den som du merker.. (prøvde ECON knappen når det var 16 grader ute, og innstilt på 21 i bilen, og lufta ble fort klam og fuktig, så den er på hele tiden og fukter av lufta, før lufta varmes opp igjen til rett innetemp)
Hvor mye den stjeler, er vel 5-10hk?? Mulig mye det, men husker ikke helt tallet nå..
Men det er stor forskjell på effekten fra motoren i løpet av dagen nå, dette p.g.a. høyere temperatur om dagen, og på kvelden er det gjerne lavere temperatur og litt fuktigere luft, og det gjør at bilen går bedre på kveldstid. Det kan alle merke til tider, og spesielt på denne tiden av året. Virker som det er større effekttap oppover fra 15 grader, enn det er under 15 grader.. Virker sånn ihvertfall?
Husker ihvertfall godt når jeg hadde Abarth som ungdomsbil, den gikk noe fælt på fuktige sommerkvelder, men merkbart dårligere om dagen!!
Merker forøvrig dette jeg også, tenkte senest i dag om det finnes en kurant intercooler å ettermontere istedet for den originale, skal sjekke SP nå, men har nok ikke penger før neste sommer..
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
effekt stjeling ja
Jeg mener å huske at jeg fikk oppgitt av Saab, Molde Motor, at med klimaalegget i gang, så stjal det ca 18 hk..
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
At bilen din går dårligere når det er varmt er normalt.Magnus N592 skrev:Hei!
Mvh
Magnus
Alle turbobiler gjør det.
Intercooleren kalles på norsk, ladeluftkjøler.
Dens oppgave er å kjøle luft, slik at luften du får inn i motoren er kaldere.
Kald luft tar mindre plass enn varm luft, og dermed får du mer effekt.
Det sier seg selv at når utetemperaturen er høy, så er også temperaturen på luften du får inn i motoren høy.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Trykk på ECON knappen, eller AC-off på 9-5, når du trenger å akselerere raskt. På de eldre modellene av 9k var det en funksjon som koplet ut AC-kompressoren ved full gass. Synd at de sluttet med det.
AC-kompressoren går ikke hele tiden på biler med ACC, den kopler seg av og på for å holde ca 5 grader på kondensatoren. Fuktproblemene du beskriver ved utkopling varer bare noen minutter til kjøleeffekten er borte. ACC tørker luften helt ned til ca 5 grader, og det er litt sløseri hvis det ikke er fuktig. Kjører derfor mye med ECON-knappen inne.
AC-kompressoren går ikke hele tiden på biler med ACC, den kopler seg av og på for å holde ca 5 grader på kondensatoren. Fuktproblemene du beskriver ved utkopling varer bare noen minutter til kjøleeffekten er borte. ACC tørker luften helt ned til ca 5 grader, og det er litt sløseri hvis det ikke er fuktig. Kjører derfor mye med ECON-knappen inne.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Hansi N624
- Grunnladetrykk
- Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)
Re: effekt stjeling ja
Syns vel 18hk hørtes litt vel mye utNei_Takk skrev:Jeg mener å huske at jeg fikk oppgitt av Saab, Molde Motor, at med klimaalegget i gang, så stjal det ca 18 hk..
Hans Fredrik "Hansi" N624
'02 Mini Cooper
'02 Mini Cooper
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Re: effekt stjeling ja
ja jeg har hørt at det sjeler ca 5-6 hk
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
Nei det var faktisk 18 hk de sa .. men men..slår alltid av klima'n når jeg skal foreta forbikjøringer eller går i gang med å parkere rånebilen bak meg Synes ikke jeg merker noe stor forskjell på effekten , men det kan kanskje være på pga chipen hehe
"SAAB, built like a Mercedes, safe as