9-3 tectylbehandling
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Sted: Trondheim
9-3 tectylbehandling
Jeg er relativt ny eier av en 2001 Saab 9-3. Da jeg ser for meg å ha bilen i mange år, lurer jeg på om jeg skal få gjort en tectyl understellsbehandling på den. Samtidig har jeg hørt folk som mener at det ikke er nødvendig på en så moderne bil? Er det noen på forumet som har erfaring med dette, og kan gi meg noen gode råd?
mvh
mvh
En bil kan vel neppe bli for "moderne" for tectyl?!
Selv om nyere biler er bedre rustbeskyttet, har de alltid steder/deler som kan få rustangrep etter relativ kort tid. Tectylbehandling av bilen noen få år etter at den var ny, er vel det vanlige.
Et viktig poeng her er å behandle før det er kommet rust overhodet, er det rust, blir det merarbeid/-kostnader med en gang. (Seriøst arbeid her krever skikkelig sandblåsing hvis det er rust på bilen)
Det er en utmerket investering å rustbehandle bilen skikkelig i god tid, mener jeg. Jeg kjenner flere med forholdsvis nye biler, deriblant også SAAb, som har fått mye unødvendig arbeid bl.a. med skifte at samtlige bremserør og opphengsdetaljer pga rustangrep.
Min SAAB 900 1990 er helt uten rust ennå, og det er fordi den er til de grader satt inn med tectyl og div. andre rustbeskyttelsesmidler overalt.
Selv om nyere biler er bedre rustbeskyttet, har de alltid steder/deler som kan få rustangrep etter relativ kort tid. Tectylbehandling av bilen noen få år etter at den var ny, er vel det vanlige.
Et viktig poeng her er å behandle før det er kommet rust overhodet, er det rust, blir det merarbeid/-kostnader med en gang. (Seriøst arbeid her krever skikkelig sandblåsing hvis det er rust på bilen)
Det er en utmerket investering å rustbehandle bilen skikkelig i god tid, mener jeg. Jeg kjenner flere med forholdsvis nye biler, deriblant også SAAb, som har fått mye unødvendig arbeid bl.a. med skifte at samtlige bremserør og opphengsdetaljer pga rustangrep.
Min SAAB 900 1990 er helt uten rust ennå, og det er fordi den er til de grader satt inn med tectyl og div. andre rustbeskyttelsesmidler overalt.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Enig med forrige taler! Og husk at nå snakker vi om Tectyl, vil personlig heller legge pengene i Tectyl enn i noen annen understellsbehandling. Da vet du hva du får, ikke uten grunn at folk sier "Tectyl" når de mener å si "understellsbehandling".
Vurderer å sette inn min egen til ettersyn, 2 år siden full behandling, ser jo ingenting skummelt, men det som er skummelt er jo det man ikke ser så lett....
Vurderer å sette inn min egen til ettersyn, 2 år siden full behandling, ser jo ingenting skummelt, men det som er skummelt er jo det man ikke ser så lett....
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 0.7 bar
Takk for gode svar! Jeg planlegge å gå til Trondheim Antirustsenter
(http://www.trondheimantirust.no/) for å få gjort en komplett tectyl understellsbehandling. Er det noen på forumet som har erfaring med firmaet? Er det noen spesielle ting jeg bør være obs på, eller er dette en grei jobb å få 100%? Jeg har hørt noe om at OGSaab 9-3 har gummiert/behandlet understell, må dette av før tectyl sprøytes på? Mange spørsmål her, men jeg har null erfaring med understellsbehandling og tectyl.
mvh
(http://www.trondheimantirust.no/) for å få gjort en komplett tectyl understellsbehandling. Er det noen på forumet som har erfaring med firmaet? Er det noen spesielle ting jeg bør være obs på, eller er dette en grei jobb å få 100%? Jeg har hørt noe om at OGSaab 9-3 har gummiert/behandlet understell, må dette av før tectyl sprøytes på? Mange spørsmål her, men jeg har null erfaring med understellsbehandling og tectyl.
mvh
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Har ikke personlig erfaring med dem, men vet at de har mye å gjøre, og et par av gutta på jobben sier de gjør bra arbeid. Tror de har greie priser også.bjolester93 skrev:Takk for gode svar! Jeg planlegge å gå til Trondheim Antirustsenter
mvh
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: 9-3 tectylbehandling
Vurderer det samme med min 2000 modell (TiD), men er skeptisk. Har hørt argumenter i begge retninger og tror at resultatet avhenger mye av håndtverket som gjøres. Fikk dette gjort en gang på min eldre 1987 900i i håp om å forlenge levetiden (forøvrig hos det firmaet som er nevnt i et annet innlegg). Det var få dager før ferien og de hadde det tydeligvis travelt - lurer på om bilen rakk å tørke før behandlingen... Det ble selvfølgelig en ferie i stram Tectyl-atmosfære i 30 grader på Finske veier!bjolester93 skrev:Jeg er relativt ny eier av en 2001 Saab 9-3. Da jeg ser for meg å ha bilen i mange år, lurer jeg på om jeg skal få gjort en tectyl understellsbehandling på den. Samtidig har jeg hørt folk som mener at det ikke er nødvendig på en så moderne bil? Er det noen på forumet som har erfaring med dette, og kan gi meg noen gode råd?
mvh
I alle fall virker det som rusten bare har aksellerert, bilen kom med nød og neppe gjennom siste EU-kontroll etter endel "rust-sveising" og tviler på om det går neste gang. Bilen var nok godt over 10 år ved behandlingen og firmaet burde nok ha advart meg. Veisaltingen har nok en viss del av skylda (pendler på motorveien).
Tror det kan ha en positiv effekt hvis det gjøres før bilen blir eldre enn 3-4 år og firmaet gjør alt etter kunstens regler, skrur bort plastdetaljer, renser og forbehandler skikkelig osv. Sjekk flere steder!
Alternativet er vel jevnlig underspyling i vintersesongen, men det blir det jo gjerne så ymse med. Lykke til uansett!
Jørn
-
- 0.7 bar
Takk for svar!
Jeg var innom Trondheim Antirust for noen uker siden, og de gjennomgikk bilen, hjulbuer, og understell, og de sa bilen var helt rustfri. Men de anbefalte tectylbehandling før neste vintersesong.
Jeg kjenner folk som har gjort tectyl/antirust behandling selv, og skjønner at alt avhenger av hvor nøye jobben blir gjort, og at bilen er relativt rustfri i utgangspunktet. Så jeg får tenke litt mer på hva jeg skal gjøre.
mvh
Jeg var innom Trondheim Antirust for noen uker siden, og de gjennomgikk bilen, hjulbuer, og understell, og de sa bilen var helt rustfri. Men de anbefalte tectylbehandling før neste vintersesong.
Jeg kjenner folk som har gjort tectyl/antirust behandling selv, og skjønner at alt avhenger av hvor nøye jobben blir gjort, og at bilen er relativt rustfri i utgangspunktet. Så jeg får tenke litt mer på hva jeg skal gjøre.
mvh
Tips: gjør noen prisforespørseler til sommeren. Da er det mindre pågang og lettere å få en god pris. Nå midt i saltlaken skal "alle" understellsbehandle. Mener jeg betalte drøyt 2000 kr midt på sommeren, normalpris for ng900/og9-3 er i hvert fall 3500.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!