Hva er dette?
Moderator: Moderatorer
Hva er dette?
Se bildet (om jeg får til linken da...) og sjekk ut det som er merket med den røde sirkelen
http://www.geting.se/viewimage.php?image=33831-saab.jpg
På OG'en min er denne lyse lille tingen ("bjella") røket i enden og kun bjella med den lille plasthylsa står igjen på motorblokka. Vet ikke hvor lenge den har vært sånn...
Er dette noe vitale greier? Hvordan skal motoren oppføre seg med en slik defekt "bjelle"?
http://www.geting.se/viewimage.php?image=33831-saab.jpg
På OG'en min er denne lyse lille tingen ("bjella") røket i enden og kun bjella med den lille plasthylsa står igjen på motorblokka. Vet ikke hvor lenge den har vært sånn...
Er dette noe vitale greier? Hvordan skal motoren oppføre seg med en slik defekt "bjelle"?
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)
-900T8 '86 (solgt)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
"Bjella" som du kaller det er enveisventilen til veivhusventilasjonen. Det skal gå en slange fra den til innsuget. Veivhusgassene skal gå gjennom den når motoren går med undertrykk, når du har overtrykk så dras gassene ut i røret før turboen.
Når den har røket så fungerer ikke veivhusventilasjonen som den skal, dessuten drar motoren din falsk luft, dvs det er lekkasje inn til innsuget. Det kan bl. a. forårsake at motoren har problem med å gå på tomgang, og den vil dra inn mer luft enn motorstyresystemet ditt registrerer. Dessuten får du jo ufiltrert luft inn i motoren.
Hvis ventilen er tett så vil motoren trykke ut olje.
Bytt ventilen, og fest vacuumslangen som skal være mellom ventilen og innsuget.
Når den har røket så fungerer ikke veivhusventilasjonen som den skal, dessuten drar motoren din falsk luft, dvs det er lekkasje inn til innsuget. Det kan bl. a. forårsake at motoren har problem med å gå på tomgang, og den vil dra inn mer luft enn motorstyresystemet ditt registrerer. Dessuten får du jo ufiltrert luft inn i motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Peter
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Det der er vell enveis ventilen på veivhusventilasjonen, kan vell være en fordel å bytte den.
En ny en koster 49kr hos Speedparts
Edit: Ingvar var kjappere enn meg gitt
En ny en koster 49kr hos Speedparts
Edit: Ingvar var kjappere enn meg gitt
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Ja, det kan nok være relatertAKB skrev:Jeg har problemer med at motoren vil dø om jeg trykker inn kløtsjen rett etter pådrag. Kan dette være relatert?
Dessuten oser det noe for j*#!* blårøyk imellom. I det siste oftere og oftere, gjerne ved tomgang (samme om motoren er kald eller varm)...
Og når det gjelder blårøyk, tyder vel dette på at turboen din synger på siste verset..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Det er i høyeste grad relatert ja.AKB skrev:Jeg har problemer med at motoren vil dø om jeg trykker inn kløtsjen rett etter pådrag. Kan dette være relatert?
Dessuten oser det noe for j*#!* blårøyk imellom. I det siste oftere og oftere, gjerne ved tomgang (samme om motoren er kald eller varm)...
Takker for svar!
Passer midt i blinken at feilen koster 49,-
Jeg har en brukt turbo som jeg fikk med på kjøpet av bilen, men jeg har vegret meg for å sette den i. Er kanskje like lurt å investere i ny turbo om man først skal bytte...?
I den sammenheng; er det noe annet som kan forårsake blårøyk, og som lar seg sjekke ut før jeg setter i gang med turbobytte?
Ble vist litt turbovri på denne tråden, men men, jeg ønsker nå å lufte det spørsmålet også...
Passer midt i blinken at feilen koster 49,-
Jeg har en brukt turbo som jeg fikk med på kjøpet av bilen, men jeg har vegret meg for å sette den i. Er kanskje like lurt å investere i ny turbo om man først skal bytte...?
I den sammenheng; er det noe annet som kan forårsake blårøyk, og som lar seg sjekke ut før jeg setter i gang med turbobytte?
Ble vist litt turbovri på denne tråden, men men, jeg ønsker nå å lufte det spørsmålet også...
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)
-900T8 '86 (solgt)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Om du har en turbo, ville jeg montert den og sett. Virker den, har du spart mye penger Men det er jo vanskelig å si hvor lenge den holder da. Jeg ville nok tatt sjansen på å montere den jeg. Om den ikke er noe bedre, har du ikke tapt annet enn noen timers arbeid Det kan imidlertid være lurt å sjekke slarket på turbinen før montering. Husker ikke helt, kan noen andre forklare hvilken retning han skal kjenne etter på?AKB skrev:Er kanskje like lurt å investere i ny turbo om man først skal bytte...?
Det er vel først og fremst turbo som forårsaker blårøyk (gitt at den er blå, og ikke hvit).
- bjarne n654
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Yep Turboen på Vectoren min (2002) modell røyk bokstavelig talt her i fjor...Det kom både blårøyk og lukta SVIDD SOM F.....SÅ jeg hadde ikke noe annet valg enn å la viking taue den inn ...Kosta meg 16 tusen kr å få skiftet turbo (10 tusen for turbo med deler) og 6 tusen for arbeidet hos saab i molde...Fikk endelig betalt siste avdraget på den for 14 dager siden..Så no e det olje lekkasjen og vannlekasjon som skal fikses...rundt en 4 til 5 tusen kr det også
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Ser det på bildet du la opp i første post. Oppå den flate delen av innsuget ditt er det to tilkoblinger. Den fremste er kobla til vv og kullfilteret, hvorav den som er pakka inn i svart skumplaststrømpe er til vv. Følg slangen, så ser du...AKB skrev:Noen som kan beskrive nærmere hvor andre enden av vakumslangen fra enveisventilen skal sitte? Flott om noen har et bilde...
Den andre slangen fra vv-nippelen på ventilkåpa går til røret før turboen, men det var vel ikke den du mente?
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Kjempe godt forklart Ingvar. Det der har jeg lurt på et par ganger selv, hvordan ventilasjonen fungerte altså. Takker og bukker.Ingvar N629 skrev:"Bjella" som du kaller det er enveisventilen til veivhusventilasjonen. Det skal gå en slange fra den til innsuget. Veivhusgassene skal gå gjennom den når motoren går med undertrykk, når du har overtrykk så dras gassene ut i røret før turboen.
Saab er livet!