hastighetsmåler 52mm??
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Sted: Akershus
hastighetsmåler 52mm??
fins det hastighetsmålere i klokkestørrelse 52 mm til Saab ? som er uavhengig av bilens eget fartsmåler- system? kanskje et målesystem basert på luftmotstand eller lignende??
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg har ihvertfall aldri hørt om det!
Men for å skyte inn et lite svar til annonsen din med det samme:
Saab har hatt et sett med 3 målere, som en kunne få som ekstramålere (når vi snakker om og900, regner med det er det). Dette var vel ikke mer avansert enn oljetrykk, oljetemp (og vanntemp?). Disse satt i en spesiell DIN-holder for 3, med "trappetrinn" på, slik at alle var litt vendt mot føreren.
De originale fra Saab(med Saablogo inni) er nærmest umulig å få tak i har jeg inntrykk av. Det fantes også noen lignende målere, men med VDO-logo i.
Ellers er det jo ikke noe problem å få tak i uoriginale målere som passer noenlunde inn
Men for å skyte inn et lite svar til annonsen din med det samme:
Saab har hatt et sett med 3 målere, som en kunne få som ekstramålere (når vi snakker om og900, regner med det er det). Dette var vel ikke mer avansert enn oljetrykk, oljetemp (og vanntemp?). Disse satt i en spesiell DIN-holder for 3, med "trappetrinn" på, slik at alle var litt vendt mot føreren.
De originale fra Saab(med Saablogo inni) er nærmest umulig å få tak i har jeg inntrykk av. Det fantes også noen lignende målere, men med VDO-logo i.
Ellers er det jo ikke noe problem å få tak i uoriginale målere som passer noenlunde inn
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: hastighetsmåler 52mm??
Jaha, hvordan i all verden hadde du tenkt deg at det skulle funke??? Dobbel fart i motvind??TB900og skrev:målesystem basert på luftmotstand eller lignende??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
takk for svar
eirik:
fant noe som heter Elkparts her på forumet og har bestilt den holderen du tenker på derfra. Den kostet 205,- kroner pluss frakt fra England. Også blir det norsk moms tror jeg. totalen blir ca 310,- kroner.
de hadde godt utvalg til de fleste Saab-modeller.
ingvar:
motvind er et problem ja. ble kansjke litt ivrig der... , men jeg tror det sitter et sånn system på fly.blir vel fort dyrt å få noe sånt til å funke på bil...
men da har jeg et annet spørsmål.
hvor er nærmeste 12v lampekilde fra konsollet der jeg skal plassere klokkene nå?? radio sitter øverst klokkene skal inn "nede".
lettest er å trekke fra motorrommet. kanskje hovedlys???
eirik:
fant noe som heter Elkparts her på forumet og har bestilt den holderen du tenker på derfra. Den kostet 205,- kroner pluss frakt fra England. Også blir det norsk moms tror jeg. totalen blir ca 310,- kroner.
de hadde godt utvalg til de fleste Saab-modeller.
ingvar:
motvind er et problem ja. ble kansjke litt ivrig der... , men jeg tror det sitter et sånn system på fly.blir vel fort dyrt å få noe sånt til å funke på bil...
men da har jeg et annet spørsmål.
hvor er nærmeste 12v lampekilde fra konsollet der jeg skal plassere klokkene nå?? radio sitter øverst klokkene skal inn "nede".
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
I fly opererer man med to hastigheter, en absolutt hastighet og en relativ hastighet. Relativ hastighet er relativ til lufta rundt, så om du får tak i et fly på høggern og plukker systemet derfra, så vil det fortsatt ikke vise rett hastighet i bilen din.TB900og skrev: ingvar:
Når det gjelder hastighetssignal på 900en din, så kan du ta fra flere plasser. Du kan ta fra giveren til cruisekontrollen bak på speedometeret, det er gjerne en giver der selv om bilen ikke har cruisekontroll. Du kan også ta giveren fra girkassa på en 9000 og modde så den passer på 900-kassa, der hastighetssignalet tas fra originalt.
Men hva skal du med to speedometer???
Det må da være 100 ganger enklere å bruke instrumentbelysninga. Koble deg inn på pæresokkelen til belysninga til varmeapparat-knottene. Der finner du både +12V og jord.TB900og skrev: men da har jeg et annet spørsmål.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg vil tro at et GPS system ville være tingen for deg. Kan vel alltids være mulig å få hastigheten vist på et lite digitalt display i en 52mm klokke.TB900og skrev:fins det hastighetsmålere i klokkestørrelse 52 mm til Saab ? som er uavhengig av bilens eget fartsmåler- system? kanskje et målesystem basert på luftmotstand eller lignende??
Edit: Med dette får du jo også nesten 100% korrekt hastighet, det er jo faktisk veldig nyttig med tanke på fartskontroller, fotobokser osv.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
-
- Grunnladetrykk
- Peter
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Det finnes faktisk biler som orginalt har speedometer som viser farten i forhold til luftmotstand, vet at noen eldre Mercedeser har det... men det funker ikke så bra da en kamerat av med har sånn, og det viser vell sånn ca riktig opp til 100, men over det er det helt på jorde.Ingvar N629 skrev:Jaha, hvordan i all verden hadde du tenkt deg at det skulle funke??? Dobbel fart i motvind??
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
-
- Grunnladetrykk
det med hastighets måler var bare en ide til et tema. turbotrykkmåler for saab-biler. så noe som kunne minne om flyavdelingen til Saab (høyst symbolsk). derfor hastighetsmåler...
vårt/Norges bidrag er olje, derfor oljetrykk/temp-måler.
høres kansjke teit ut, men,men...var da en ide ihvertfall!
hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha måleklokker i det hele tatt. når det ikke blei sånn får man prøve å gjøre no ut av det. å feste på a-stolpe eller dashbord funka ikke for meg...
PS!!
har ikke flytta cd'en ned!!
finner ikke strøm der nede, men det er løst!!
har ikke så veldig peil så ikke heng meg selvom jeg ikke fant strøm der nede (strakk fra cd- spiller via motorrom )
hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ha måleklokker i det hele tatt. når det ikke blei sånn får man prøve å gjøre no ut av det. å feste på a-stolpe eller dashbord funka ikke for meg...
PS!!
har ikke så veldig peil så ikke heng meg selvom jeg ikke fant strøm der nede (strakk fra cd- spiller via motorrom )
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Litt av en omvei! Vet ikke om det er orginalt, men i begge bilene mine har jeg kunnet strekke kablene rett ned bak cd spilleren og videre bak askebegeret.TB900og skrev:det med hastighets måler var bare en ide til et tema. turbotrykkmåler for saab-biler. så noe som kunne minne om flyavdelingen til Saab (høyst symbolsk). derfor hastighetsmåler...
PS!!
Når jeg tenker meg om, det er der ledningen til askebegerbelysningen går, så hull er det der, mulig du må utvide det litt bare!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
- Grunnladetrykk
har blitt finta ut... helt ut i pølse-boden
de gamle iso-kontaktene satt ubrukt inni instrumentpanelet.
det som finta meg var:
1. tidligere eier hadde strekt strøm opp til cd/radio-plassering fra motor-rommet
2.strømkontakt(iso) og høyttaler- kontakt(iso) var koblet i hverandre de så ut som en slutta krets
3.ingen høyttalere hverken foran eller bak eller synlige høyttaler-kabler (orginalt)
så i svenske forumet for 900 et koblingsskjema for bilstereo med kabel-farger og dette stemte med fargene på min "slutta" krets. splitta kontaktene og vips så hadde jeg "plug and play".
har noen spørsmål;
har flyttet cd- spiller ned og skal ha 3 instrumenter oppe;
1. tåler det gamle iso-systemet å "fore" 4 strømkilder på tenningsstrøm?
2. hvis svaret er ja: hva er beste måte å splitte tenningsstrømmen i 4 på?
de gamle iso-kontaktene satt ubrukt inni instrumentpanelet.
det som finta meg var:
1. tidligere eier hadde strekt strøm opp til cd/radio-plassering fra motor-rommet
2.strømkontakt(iso) og høyttaler- kontakt(iso) var koblet i hverandre de så ut som en slutta krets
3.ingen høyttalere hverken foran eller bak eller synlige høyttaler-kabler (orginalt)
så i svenske forumet for 900 et koblingsskjema for bilstereo med kabel-farger og dette stemte med fargene på min "slutta" krets. splitta kontaktene og vips så hadde jeg "plug and play".
har noen spørsmål;
900 T8, 86'
"downpressure gjør ikke meg nedtrykt!!"
"downpressure gjør ikke meg nedtrykt!!"
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
1. Det spørs jo hvor mye det du skal ha trekker av strøm det. Slike målere som du skal montere er vel ikke akkurat det som bruker mest strøm, så jeg er rimelig sikker på at det kommer til å gå fint.TB900og skrev:har noen spørsmål;
Sjekk også nøye hvordan målerne skal kobles, noen skal kanskje ha både konstantstrøm fra batteri og styrestrøm fra tenningen.
2. Det finnes nok ingen "plugg" for dette, så du må bare klippe ledningen og koble sammen igjen. Det beste er alltid å lodde ledningene sammen, men en "sukkerbit" eller klemhylser gjør også jobben.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)