Hvorfor gidder du..?! Du er en av grunnene til at forumer blir useriøse.!!
Takk for hjelpen.!! SAAB forumet VAR ålreit til nå.. Nå kan vi jo like så godt gå til bake til å lese innlegg fra BILFORUMET.NET.!!
går bilen dårligere eller er det innbilning? open air kit
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hmm... noen som har fått en overdose med bensindamp her i dag??
Dette er vel ikke måten å ønske nye forumbrukere velkommen på, skjerpings!!!
Candikid: Velkommen skal du i allefall være!!
Et lite tips kan være å bruke søkefunksjonen på forumet litt også, er nok endel av oss som har vært her inne en stund som har kort lunte når det gjelder dump-spm
Er du sikker på at det er en 93-modell du har?? I såfall så kan du montere åpen avlastningsventil (dump) uten noen problemer. Har dui derimot en M92 som er registrert først i 93 så må du fortsatt bruke resirkulerende av ellers så vil bilen ikke gå som den skal. Som andre har vært inne på så er det heller ingen god ide å ta den bort.
Dette er vel ikke måten å ønske nye forumbrukere velkommen på, skjerpings!!!
Candikid: Velkommen skal du i allefall være!!
Et lite tips kan være å bruke søkefunksjonen på forumet litt også, er nok endel av oss som har vært her inne en stund som har kort lunte når det gjelder dump-spm
Er du sikker på at det er en 93-modell du har?? I såfall så kan du montere åpen avlastningsventil (dump) uten noen problemer. Har dui derimot en M92 som er registrert først i 93 så må du fortsatt bruke resirkulerende av ellers så vil bilen ikke gå som den skal. Som andre har vært inne på så er det heller ingen god ide å ta den bort.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Visste ikke at Candikid hadde fått hjelp av deg, Henrik!Henrik N449 skrev:høyst usannsynlig, da flere av saab sine turbomodeller (bl.a. min) ble levert uten noe som helst form for avlastningsventil i det hele tatt.Gunnar N326 skrev:Gratulerer....
Du har altså klart å fucke opp motoren din ved å dra ut en slange som du tror er en vakuumslange..
Syns du virkelig at det høres rart ut at ting kan bli ødelagt av at folk driver å trekker ut slanger som dem ikke vet hva gjør???
Denne lyden er også helt vanlig om du har for stram dumpventil, så ikke alt slipper ut, i tillegg til at ventilen selv vil "blafre" litt.
Jeg visste så klart hva denne slangen var for noe, og hva vi drev med før vi nappet den av
Jeg vet også at turboen ikke tar spesielt skade av dette med mindre du sikter veldig langt fram i tid.
Ut i fra de tidlige innleggene i tråden her kunne det virke som en som handlet på egenhånd, uten noen form for bakgrunnsinnformasjon. Mener fortsatt at det ikke er spesielt lurt, en (relativt) gammel motor med sannsynligvis like gamle luftslanger er ikke i samme stand til å ta imot trykkbølger som da den var ny.. Og fordi om en B201 var designet for å tåle sånt, så ble B234 designet MED avlastingsventil.. Min frykt for motorens ve og vel lå ikke direkte på turboen, men i det at dersom det ble mye falsk luft, så kunne det gå ut over motorens helse.. ekstremt mager blanding ved motorbrems ned lange bakker er en mulighet for å få høy stempeltemperatur...
Glad for at det ser ut til å gå bra med motoren, og god helg!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
heisann og takk for varm velkomst, skal bruke søkefunksjonen flittig fra nå av har ingen grunn til å si for sikkert hverken om det er en M92 førstegangsregistrert i 93 eller en 93 modell. og du, hehe. når vi først er inne på dette: om det er det fine blafrelyden jeg er ute etter, vil jeg oppnå dette med åpen dump? trodde jeg bare fikk enda høyere "fosh" da, og det vil jeg ikke ha. den blei mer enn høy nok da jeg fikk åpent luftfilter, og det vil jeg jo beholde.Tor N12 skrev:Et lite tips kan være å bruke søkefunksjonen på forumet litt også, er nok endel av oss som har vært her inne en stund som har kort lunte når det gjelder dump-spm
slik jeg ser dette er det vel egentlig ikke direkte en tråd angånde avlastningsventil, det var vel heller bare med i tråden om det jeg trodde kan ha vært en grunn til at jeg fikk det inntrykket jeg fikk. skjønner godt at det ikke lysner humøret på et forum at det er fullt av spørsmål om dump, pop-off, kvitring og diverse
Sist redigert av Edward N812 den 21 okt 2006, 13:53, redigert 1 gang totalt.
- Henrik N449
- Overload!!!
Du har noen gode poenger her Gunnar;)Gunnar N326 skrev:Visste ikke at Candikid hadde fått hjelp av deg, Henrik!Henrik N449 skrev:høyst usannsynlig, da flere av saab sine turbomodeller (bl.a. min) ble levert uten noe som helst form for avlastningsventil i det hele tatt.Gunnar N326 skrev:Gratulerer....
Du har altså klart å fucke opp motoren din ved å dra ut en slange som du tror er en vakuumslange..
Syns du virkelig at det høres rart ut at ting kan bli ødelagt av at folk driver å trekker ut slanger som dem ikke vet hva gjør???
Denne lyden er også helt vanlig om du har for stram dumpventil, så ikke alt slipper ut, i tillegg til at ventilen selv vil "blafre" litt.
Jeg visste så klart hva denne slangen var for noe, og hva vi drev med før vi nappet den av
Jeg vet også at turboen ikke tar spesielt skade av dette med mindre du sikter veldig langt fram i tid.
Ut i fra de tidlige innleggene i tråden her kunne det virke som en som handlet på egenhånd, uten noen form for bakgrunnsinnformasjon. Mener fortsatt at det ikke er spesielt lurt, en (relativt) gammel motor med sannsynligvis like gamle luftslanger er ikke i samme stand til å ta imot trykkbølger som da den var ny.. Og fordi om en B201 var designet for å tåle sånt, så ble B234 designet MED avlastingsventil.. Min frykt for motorens ve og vel lå ikke direkte på turboen, men i det at dersom det ble mye falsk luft, så kunne det gå ut over motorens helse.. ekstremt mager blanding ved motorbrems ned lange bakker er en mulighet for å få høy stempeltemperatur...
Glad for at det ser ut til å gå bra med motoren, og god helg!
Men falskluft?
Så klart kunne ikke du vite at jeg hjalp candikid, når ingen av oss nevnte det.
Noe du antageligvis heller ikke visste er at vi er tvillingbrødre
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
- Henrik N449
- Overload!!!
Eneste forskjellen på lyden på åpen og resirkulerende dump er "volumet" ja!candikid skrev: vil jeg oppnå dette med åpen dump? trodde jeg bare fikk enda høyere "fosh" da, og det vil jeg ikke ha.
Resirkulerende dump kan muligens høres litt mer "innesperret" ut.
Du kan også få kvitring i dumpventilen ved å stille den litt for stramt, slik som på uno turboen vi kjenner til
Dette er jeg rimelig sikker på at du ikke har muligheten til på din orginale ventil.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero