saab 99 fusker
Moderator: Moderatorer
-
Re: saab99stopp!!
Hei.
Jeg er veldig nysgjerrig på om dette problemet fikk noen løsning. Jeg har nemlig nøyaktig samme problem med min 99GL 82 mod.
Mvh
Jeg er veldig nysgjerrig på om dette problemet fikk noen løsning. Jeg har nemlig nøyaktig samme problem med min 99GL 82 mod.
Mvh
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: saab 99 fusker
Jeg vet desverre ikke noe om det, men jeg ser det er nesten et år siden trådstarter var innlogget på forumet, så jeg er redd du ikke får noe svar fra den kanten.
Kan du beskrive problemet ditt? Bilen det gjaldt her hadde jo problemer med litt av hvert, både at bilen fusket når han ga gass, vannet kokte over og at bilen gikk dårlig på høye turtall ved høy motortemp. Selv synes jeg jo det høres ut til å være noe muffins med forgasseren, men nå virket det jo ikke som det var denne som var problemet for trådstarteren..
Kan du beskrive problemet ditt? Bilen det gjaldt her hadde jo problemer med litt av hvert, både at bilen fusket når han ga gass, vannet kokte over og at bilen gikk dårlig på høye turtall ved høy motortemp. Selv synes jeg jo det høres ut til å være noe muffins med forgasseren, men nå virket det jo ikke som det var denne som var problemet for trådstarteren..
-
Bilen ble hentet av min far i går kveld. Han kjørte den fra Steigen i Nordland til Tønsberg (ca 150 mil). Jeg har ikke kjørt den selv enda, men han forklarte at motoren ikke vil starte når den blir varm (altså når den har kjørt 10-15 min) Den kan også stoppe på lavt turtall og lav hastighet når den er varm - gjerne i køkjøring i rushtiden
Da må man vente i 10-20 minutter på at den skal kjøle seg ned, så starter den fint igjen.
Starteren går fint, men det høres ut som tenningsproblemer når den ikke vil starte (Av mitt utrente øret vel og merke). Bilen har gått 130K og kjøres på 95 oktan. Kanskje er det bedre om den får litt 92 oktan i seg? Det bør nevnes at det er min bestemor som har hatt denne bilen som hyttebil i en bygd i Nord-norge, så den har stått stille ca 8 måneder i året (Stort sett høst/vinter/våren) de siste 10 årene eller så. Hun har kjørt den fram og tilbake til butikken (2-3- km) sikkert 1-2 ganger i uken om sommeren. Bilen har vært på alt av servicer og ser egentlig veldig bra ut med unntak av litt obligatorisk rust i hjulbuene.
Da må man vente i 10-20 minutter på at den skal kjøle seg ned, så starter den fint igjen.
Starteren går fint, men det høres ut som tenningsproblemer når den ikke vil starte (Av mitt utrente øret vel og merke). Bilen har gått 130K og kjøres på 95 oktan. Kanskje er det bedre om den får litt 92 oktan i seg? Det bør nevnes at det er min bestemor som har hatt denne bilen som hyttebil i en bygd i Nord-norge, så den har stått stille ca 8 måneder i året (Stort sett høst/vinter/våren) de siste 10 årene eller så. Hun har kjørt den fram og tilbake til butikken (2-3- km) sikkert 1-2 ganger i uken om sommeren. Bilen har vært på alt av servicer og ser egentlig veldig bra ut med unntak av litt obligatorisk rust i hjulbuene.
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Ville sjekket vakumslanger, byttet membran i gasseren, fylt opp med gasserolje og sjekket alle tenningsdetaljer som en start siden bilen har stått mye.
Var vel å fylle 98 oktan og ikke 92 du mente vel?
Var vel å fylle 98 oktan og ikke 92 du mente vel?
-
Takk for tips - jeg skal sjekke det. Jeg mente faktisk 92 - det står et "93 oktan" klistremerke ved siden av bensinlokket, så jeg tenkte det var bedre å helle i 92, siden dette er nærmere hva bilen er ment å gå på. Så du har heller trua på 98?
Vet noen om Haynes har manual til 99 - evt om det er andre gode manueler til bilen?
Vet noen om Haynes har manual til 99 - evt om det er andre gode manueler til bilen?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
93oktan må vel heller anses som et minimumskrav til oktantall(?) Jeg kan aldri tenke meg du får slike problemer av å kjøre på 95oktan.
Haynes har en manual som dekker 99-90-900, og det er vel omtrent den eneste du får til 99
Haynes har en manual som dekker 99-90-900, og det er vel omtrent den eneste du får til 99
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Det med klistremerket merket 93 oktan, er bare det laveste anbefalte oktantallet du kan fylle. Noen vesentlig forskjell er det vel ikke for en 99 gassermotor på å kjøre 95 og 98 - bortsett fra at det er dyrere. Mulig at tenningen egentlig skulle vært justert etter oktantallet siden det ikke er elektronisk tenning på 1982 modell H-motoren, men det er jeg ikke sikker på om behøves.Gammelbilen skrev:Takk for tips - jeg skal sjekke det. Jeg mente faktisk 92 - det står et "93 oktan" klistremerke ved siden av bensinlokket, så jeg tenkte det var bedre å helle i 92, siden dette er nærmere hva bilen er ment å gå på. Så du har heller trua på 98?
Haynes har bare manual til Saab 99 fra 1969 til 1976. Ellers må du bruke den for både 90, 99 og 900.
Eirik N396 svarte visst føre meg
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Du får kjøpt originalbøkene som pdf filer også, jeg fikk tak i komplette reservdelslister og verkstedhåndbøker på Blocket fra en som annonserer mye der. Fant ham ikke nå i farta, men kan se om jeg finner igjen epost adressen hans. Meget god kvalitet på scanningen, og korrekte da de er de originale.. Haynes er noe ustabile på bl.a. el.skjemaer da de sjelden har plass til å ta inn alle varianter som finnes.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Tusen takk for tips folkens! Jeg skal kjøpe boka - enten det er PDF eller i papir, og sette i gang med feilsøking. Jeg har ikke mekket mye bil før, men har skrudd på endel andre ting (fly og sånnt), så jeg klarer å følge en bruksanvisning i hvertfall;) Kom gjerne med flere forslag til hva som kan være problemet.
Jeg har kjørt den selv endel i dag, og kan bekrefte det som er skrevet over. Bilen går som en klokke, men vil ikke starte dersom den skrus av etter mer enn ca 10 min kjøring. Da må jeg vente i 15-25 min, men når den endelig starter, går den igjen som en klokke. Kjølevifta går i noen få minutter etter at bilen skrus av, men dette er vel normalt?
Jeg har kjørt den selv endel i dag, og kan bekrefte det som er skrevet over. Bilen går som en klokke, men vil ikke starte dersom den skrus av etter mer enn ca 10 min kjøring. Da må jeg vente i 15-25 min, men når den endelig starter, går den igjen som en klokke. Kjølevifta går i noen få minutter etter at bilen skrus av, men dette er vel normalt?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
Jada det er normalt at kjølevifta går litt etter bilen er stoppet, om motoren er varm nokGammelbilen skrev:Kjølevifta går i noen få minutter etter at bilen skrus av, men dette er vel normalt?