Oljelampe lyser på tomgang
Moderator: Moderatorer
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Oljelampe lyser på tomgang
Å ta ned bunnpanne består av å løsne frontrør, skru løs boltene til bunnpanna, og kanskje skru løs og flytte litt på girkassa på noen modeller.
Ca 2000,- hos forhandler tror jeg at det ble. Tok dette på min, men gjorde det sammen med mye annet så vet ikke nøyaktig pris.
Ca 2000,- hos forhandler tror jeg at det ble. Tok dette på min, men gjorde det sammen med mye annet så vet ikke nøyaktig pris.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Ok, snakka med verkstedet nå, og jeg skulle komme med bilen på mandag.
Så tar de og går over den. Siden bilen ikke har vært kjørt noe etter at oljelampa begynte å lyse (i tillegg til at det ikke er noen ulyder i motor osv), så mente de at det var håp.. så da får vi se.
Jeg vil uansett ikke selge bilen før jeg vet at alt er i orden.
Så da får vi bare vente og høre dommen .
Så tar de og går over den. Siden bilen ikke har vært kjørt noe etter at oljelampa begynte å lyse (i tillegg til at det ikke er noen ulyder i motor osv), så mente de at det var håp.. så da får vi se.
Jeg vil uansett ikke selge bilen før jeg vet at alt er i orden.
Så da får vi bare vente og høre dommen .
Mvh
Erik Mohn
- M02 Saab 9-5 Vector Estate 2.0t
Erik Mohn
Hei,
Dette har dessverre tatt veldig lang tid, bilen har stått hos forhandler 1.5 mnd.
Siste status jeg fikk fra de i dag var at bunnpanna var avmontert, og at de hadde funnet feil ved 2 bærelager. De mener det er verdt et forsøk å bytte disse.
Kostnad: ca 6000kr
Alternativt skifte motor til en brukt med garanti kostnad: ca 18-20000.
Hva tror dere om dette?
Jeg kjøpte jo bilen i januar og når jeg kontaktet forhandler når jeg oppdaget feilen, så var garanti gått ut (3 mnd 50/50 garanti).
Hvis ikke kjøpsloven gjelder, så vil det si at jeg må ut med minimum 6000kr, kanskje 20 000kr hvis motorbytte er det eneste fornuftige. Da ble bilen plutselig en del dyrere..
Hvis jeg går for en byttemotor med garanti, vil da bilen bli verdt mer/mindre?
Er litt i tvil her på hva jeg skal gjøre..
Dette har dessverre tatt veldig lang tid, bilen har stått hos forhandler 1.5 mnd.
Siste status jeg fikk fra de i dag var at bunnpanna var avmontert, og at de hadde funnet feil ved 2 bærelager. De mener det er verdt et forsøk å bytte disse.
Kostnad: ca 6000kr
Alternativt skifte motor til en brukt med garanti kostnad: ca 18-20000.
Hva tror dere om dette?
Jeg kjøpte jo bilen i januar og når jeg kontaktet forhandler når jeg oppdaget feilen, så var garanti gått ut (3 mnd 50/50 garanti).
Hvis ikke kjøpsloven gjelder, så vil det si at jeg må ut med minimum 6000kr, kanskje 20 000kr hvis motorbytte er det eneste fornuftige. Da ble bilen plutselig en del dyrere..
Hvis jeg går for en byttemotor med garanti, vil da bilen bli verdt mer/mindre?
Er litt i tvil her på hva jeg skal gjøre..
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Om du må bytte motor så ville jeg ikke satset på en brukt motor som ikke er skikkelig overhalt. Det er også mulig å modifisere disse motorene slik at oilsludge ikke lenger er et problem, noe jeg ville ha vurdert dersom motoren likevel må byttes. Dette gjør iallfall ikke at bilen blir mindre verdt.Sfinxern skrev: Hvis jeg går for en byttemotor med garanti, vil da bilen bli verdt mer/mindre?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Hei Ingvar,Ingvar N629 skrev:Om du må bytte motor så ville jeg ikke satset på en brukt motor som ikke er skikkelig overhalt. Det er også mulig å modifisere disse motorene slik at oilsludge ikke lenger er et problem, noe jeg ville ha vurdert dersom motoren likevel må byttes. Dette gjør iallfall ikke at bilen blir mindre verdt.Sfinxern skrev: Hvis jeg går for en byttemotor med garanti, vil da bilen bli verdt mer/mindre?
Takk for raskt svar. Saab her på Gjøvik mente at en komplett motor fra Sverige med garanti og full pakke kom på mellom 45- 50 000kr.
Og denne bilforhandleren sier de kan få tak i motor MED garanti til 18 - 20 000kr.
Hva tror du, hvis de får tak i en motor med garanti, så burde den vel være overhalt skikkelig?
Hvordan kan man modifisere disse motorene til å eliminere oilsludge problemene? Kan du utdype det litt, kan jo være lurt som du sier når man likevel kanskje må bytte motor.
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja ikke vet jeg hva som er gjort, men 18-20k for en totaloverhalt motor uten montering i bil er for selvkost å regne, så da er de jammen snille med deg. Garanti i noen måneder er jo greit, men du skal vel ha denne noen år?
Modifisering som kan gjøres er å bytte til en annen type stempel. Stempel fra eldre Saabmotor passer med litt modifikasjon, hvor mye som må modifiseres avhenger av hvilken modell de tas fra.
Modifisering som kan gjøres er å bytte til en annen type stempel. Stempel fra eldre Saabmotor passer med litt modifikasjon, hvor mye som må modifiseres avhenger av hvilken modell de tas fra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
Jaja.. jeg sitter nå fremdeles å venter på bilen. Har ringt og purret og sendt mail osv osv.. men får dårlig med respons tilbake..
Bilen har vært inne i 3 mnd!!! 3 mnd!! ... Er ikke det liiiiitt lenge?
Kjøpsloven:
§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.
(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.
§ 39. Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
§ 40. Erstatning.
(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av mangel ved tingen, for så vidt selgeren ikke godtgjør at det forhold at leveringen er mangelfull, skyldes hindring som nevnt i § 27. Reglene ellers i §§ 27 og 28 gjelder tilsvarende.
(2) Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 67 (2). I internasjonalt kjøp omfatter reglene likevel også indirekte tap for så vidt annet ikke følger av § 70 (3).
(3) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom
(a) mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra selgers side eller
(b) tingen allerede på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret av selgeren.
Skjønner bare ikke at det har tatt så utrolig lang tid.. Og jeg har ikke hatt bil i mellomtiden og det begynner nå å bli dyrt for min del..
Bilen har vært inne i 3 mnd!!! 3 mnd!! ... Er ikke det liiiiitt lenge?
Kjøpsloven:
§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.
(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.
§ 39. Heving.
(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
§ 40. Erstatning.
(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av mangel ved tingen, for så vidt selgeren ikke godtgjør at det forhold at leveringen er mangelfull, skyldes hindring som nevnt i § 27. Reglene ellers i §§ 27 og 28 gjelder tilsvarende.
(2) Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 67 (2). I internasjonalt kjøp omfatter reglene likevel også indirekte tap for så vidt annet ikke følger av § 70 (3).
(3) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom
(a) mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra selgers side eller
(b) tingen allerede på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret av selgeren.
Skjønner bare ikke at det har tatt så utrolig lang tid.. Og jeg har ikke hatt bil i mellomtiden og det begynner nå å bli dyrt for min del..
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
Kan jo også nevne dette:
§ 27. Erstatning.
(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
(2) Beror forsinkelsen på en tredjemann som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.
Er jo veldig vesentlig.. De har ikke benyttet noen tredjemann til å utbedre feilen. Ikke som de har oppgitt til meg. Tror ikke feilen er utbedret enda heller..
§ 27. Erstatning.
(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
(2) Beror forsinkelsen på en tredjemann som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.
Er jo veldig vesentlig.. De har ikke benyttet noen tredjemann til å utbedre feilen. Ikke som de har oppgitt til meg. Tror ikke feilen er utbedret enda heller..
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Du burde jo kunne allerede nå gå å få krav på leiebil.
Det positive er jo at feilen din kanskje er sabla dyrt å fikse, og nå blir det kanskje ikke det
Det positive er jo at feilen din kanskje er sabla dyrt å fikse, og nå blir det kanskje ikke det
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- RonnyKay
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1855
- Sted: Sogn og Fjordane
Hørt noe mer frå forhandleren du kjøpte bilen av? Garantien har kanskje gått ut, men reklamasjon på bruktbil hos forhandler varer i 5 år. Oilsludgen har garantert vert på bilen før du kjøpte den. Ville tatt kontakt med NAF (vist du er medlem) eller lignende å fått dei til å skrive brev til dei du kjøpte bilen av. Har kjøpt bruktbil frå forhandler sjølv, og fekk nettopp fleire tusen igjen etter eit uventet verkstadbesøk.
Hei,RonnyKay skrev:Hørt noe mer frå forhandleren du kjøpte bilen av? Garantien har kanskje gått ut, men reklamasjon på bruktbil hos forhandler varer i 5 år. Oilsludgen har garantert vert på bilen før du kjøpte den. Ville tatt kontakt med NAF (vist du er medlem) eller lignende å fått dei til å skrive brev til dei du kjøpte bilen av. Har kjøpt bruktbil frå forhandler sjølv, og fekk nettopp fleire tusen igjen etter eit uventet verkstadbesøk.
Nei har ikke hørt noe mer fra forhandler, har de siste ukene prøvd å kontakte de uten å få no særlig respons..
Bilen har jo vært i der i 3mnd nå!
Jeg synes at forhandlere bør være såpass ydmyke når de får inn en sånn henvendelse. Jeg har bare vært hyggelig og ikke minst tålmodig..
Det minste de kan gjøre da er å yte service og holde meg jevnlig oppdatert. Jeg jobber selv i servicebransjen og dette er strykkarakter.
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn
Burde vel hørt noen ulyder hvis det lagret er gåent og å bytte dem fikser vel ikke dårlig oljetrykk? mulig jeg er på bærtur da
Det å ta ned bunnpanna burde jo være en smal og enkel sak å gjøre hos faren din sitt verksted(siden du allered bytter olje der alltså)
Det å ta ned bunnpanna burde jo være en smal og enkel sak å gjøre hos faren din sitt verksted(siden du allered bytter olje der alltså)
Var ikke mye ulyd å høre faktisk, men de hørte det når den var på Saab her på Gjøvik. Har ikke hørt noe tidligere heller. Og jeg har jo ikke kjørt motoren når oljelampa har lyst - da har den stått.freddy85 skrev:Burde vel hørt noen ulyder hvis det lagret er gåent og å bytte dem fikser vel ikke dårlig oljetrykk? mulig jeg er på bærtur da
Det er ikke noe problem å fikse det liksom, jeg kunne godt stappa inn en ny motor selv jeg, men jeg har nå faktisk kjøpt en bil som jeg forventer skal kunne gå mer enn 6000km uten at motor havarerer.
Så derfor så må nok forhandler punge ut ja. Fikk svar fra Forbrukerrådet i dag og for å si det sånn så har jeg en god sak for å få alt dekket og mer til. Det vil si hvis jeg leverer regningen på leiebil (er NAF-medlem, men fikk billigere leiebil) og i det faktum at jeg har kjøpt meg en bil i mellomtiden, for kunne ikke være foruten - så er det ikke snakk om få kroner.
De kan godt bytte råder og rense kjede, sil osv... men hvis det fremdeles gjør at motoren kommer til å havarere selv med godt vedlikehold, så må de jo faktisk også fikse feilen gang nr. 2.
Selvfølgelig en kjedelig sak, men noen må jo ta ansvar for slik. Samme for meg hvordan det gjøres så lenge det blir i orden og det ikke blir til større heftelse for meg - noe det har.
Hadde jeg vært forhandler hadde jeg ikke turt å gå for den "billigste" løsningen hvis jeg hadde risikert at kunden hadde kommet tilbake etter noen måneder med samme problem og da måtte inn med ny motor.
Jeg ville satt inn ny motor først som sist.
Mvh
Erik Mohn
Erik Mohn