HJULSTØY 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Re: HJULSTØY 9-5

Legg inn av Klontis » 06 des 2011, 01:20

Ingvar N629 skrev:Subframen er ramma som de nedre bærearmene foran sitter i, samt bakre motorfeste og fremre momentstag til girkasse. Subframen igjen er skrudd fast i karosseriet med seks bolter, og i subframen sitter det gummiforinger som disse boltene går igjennom. Boltene må ut for å sjekke foringene, det er vanligvis de bakerste som ryker først. Byttes ved å presse ut de gamle og presse inn nye (pressverktøy).

Dersom foringene er slitne nok så gir det også klunkelyd over store humper, f eks fartsdumper.
ok.nå er jeg med! Kan jeg skru ut en bolt av gangen uten støtte under og sjekke?
Men fartsdumper går egentlig veldig greit. Mye verre med små hull/dumper som rammer bare ett
hjul av gangen og mest markant på venstre side foran... Derfor jeg tenker stabstag.
Men kan det gjøre at hjulstøy fra grov asfalt forplanter seg i hele bilen som grov romling???

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 des 2011, 08:14

Klontis skrev: ok.nå er jeg med! Kan jeg skru ut en bolt av gangen uten støtte under og sjekke?
Ja. på de to bakerste så sitter det hjelperammer som også må vekk, men det er ikke vanskelig, det er bare to ekstra bolter på hver side.
Klontis skrev: Men fartsdumper går egentlig veldig greit. Mye verre med små hull/dumper som rammer bare ett
hjul av gangen og mest markant på venstre side foran... Derfor jeg tenker stabstag.
Men kan det gjøre at hjulstøy fra grov asfalt forplanter seg i hele bilen som grov romling???
Det er nok rakkelstagene, altså lenkearmene som går mellom krengestag og fjærbein. Bør ikke gi deg problemer med støy.

Mye støy på grov asfalt kan også skyldes dekkene. Min bråker en del på grov asfalt, men det er riktignok med høyhastighetsdekk i dimensjon 225/35-19 og omtrent samtlige foringer i hele bilen byttet til hard polyurethan. På vinterdekk så er den derimot stille. Problemet med støy var mye større før jeg byttet foringene i subframen, monterte likegodt polyurethan der og...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 06 des 2011, 12:55

Mye støy på grov asfalt kan også skyldes dekkene. Min bråker en del på grov asfalt, men det er riktignok med høyhastighetsdekk i dimensjon 225/35-19 og omtrent samtlige foringer i hele bilen byttet til hard polyurethan. På vinterdekk så er den derimot stille. Problemet med støy var mye større før jeg byttet foringene i subframen, monterte likegodt polyurethan der og...[/quote]

Må si at det frister å bytte de foringene da,for denne støyen forringer kjøreopplevelsen noe helt j..lig :x

Må jeg ha ned subframen for å få pressa ut dissa foringene ? Må vel støtte opp motoren da?
Polyurethan,hva er fordelene med det framfor orginale? Noe Speedparts har?
Eneste sjappa jeg vet om :)

Hva med fjærbeina,skal det være noe gummi-isolasjon der,over eller under fjæra feks???

Takk for tips uansett :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 des 2011, 18:22

Subframen må ned ja, trenger ikke å støtte opp motor da vekta tas opp av festene i karosseriet. Motorfestene i subframen er for å ta opp vridning, motoren vil nok vri seg litt når du løsner det bakre festet. Å henge den opp på et vis kan være kjekt (finnes motorstativ som du setter på dempertårnene), men det er ikke strengt nødvendig. Stropp fast radiatorpakka før du tar ned subframen, ellers raser radiator, intercooler, ac-kondenser og oljekjøler ned. Og husk å løsne klemma til servorøret på høyre side :wink:

Fordelene med powerflex er at det er enkelt å montere, at det er stivere slik at det tillater mindre flex (gir bedre kjøreegenskaper og mindre torque-steer hvis man har flere hundre hester) og at det er omtrent evigvarende. Det gir noe mere støy. Når det gjelder monteringa så må også powerflexvarianten som er å få til subframen presses inn.

Biltema har pressverktøy for foringer som gjør at man kan bytte disse foringene med subframen bare delvis nedsenket. Det sparer masse jobb samt at jeg ser det som et mareritt å håndtere en hel subframe i en vanlig verkstedpresse. Men verktøyet koster 2 lapper.

Speedparts og andre "Saab-sjapper" har disse foringene i PF. Men sjekk nå at de faktisk er dårlige før du bestiller, evt vurder om du heller vil kjøpe nye originale hvis minst mulig støy er målet.

Det sitter gummi øverst på fjærene, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 08 des 2011, 23:38

[quote="Morten S."]Har sportsunderstell, ja.

Har nå bytta til nye Michelin X-ICE XI2. Det hjalp noe på støyen,men den største
gevinsten var mye mer stabil bil. Nix sporing på dårlige Modum-veier nå :D
Men mønsteret er tettere,så muligens ikke like bra på mye snø?

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 21 des 2011, 18:04

Det sitter gummi øverst på fjærene, ja.[/quote]
Har hatt av venstre framhjul,det det klakker mest i dumper.
Kan ikke se noe slark i kyllingbeina når jeg bryter og bender
litt med kubein. Derimot høres det ut som om det er slark i demperen
når jeg løfter brua med bånnkula opp og så slipper den ned igjen,
akkurat i overgangen fra løft til senk. Er det normalt?
Kan ikke finne slark noe annet sted,men bakre,store foringen
på brua er veldig myk...

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 03 jan 2012, 21:01

Speedparts og andre "Saab-sjapper" har disse foringene i PF. Men sjekk nå at de faktisk er dårlige før du bestiller, evt vurder om du heller vil kjøpe nye originale hvis minst mulig støy er målet.

Det sitter gummi øverst på fjærene, ja.[/quote]

Har nå bytta bærekule på venstre side,hvor det klakker mest. Det hjalp ikke. Men da jeg hadde løsna kyllingbeinet kunne
jeg bevege stabstaget opp og ned. Foringen midt under bilen var kjempeslakk! Regner med at dette er problemet,men
de virka kronglete å bytte. Noen ideer om framgangsmåte?

Brøt litt på bakre foring i subframen i samma slengen. Fjæra litt etter,men virka ikke slarkete :)

Svar