Ok, takkar:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moderator: Moderatorer
Takker for tips. Skal lese tråden din. Så du veit kva som er problemet med spjeldhuset?Landmann skrev:Skal vi gjette på "kuking" i spjeldhuset. Jeg har raidet bruktmarkedet og kjøpt Saab-kjerrer (både 9-5'er og 9-3) til vrakpris, pelt av spjeldhuset, kjørt på med "gummi-lakk". Resten av story'n har vært mil med smil.
Her er min tråd med how-to http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=47136
Takk for tips;)FrankEgil-242 skrev:Takker for tips. Skal lese tråden din. Så du veit kva som er problemet med spjeldhuset?Landmann skrev:Skal vi gjette på "kuking" i spjeldhuset. Jeg har raidet bruktmarkedet og kjøpt Saab-kjerrer (både 9-5'er og 9-3) til vrakpris, pelt av spjeldhuset, kjørt på med "gummi-lakk". Resten av story'n har vært mil med smil.
Her er min tråd med how-to http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=47136
Eg har kjøpt 2 spjeldhus eg no;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Psst! Dersom du friskmelder bilen i løpet av morgendagen, så husk å fiks tråden din: Gjør overskriften/emnet mer treffende - og - husk å føye til LØST i overskriften slik at andre kan nyttegjøre seg innholdet og senere klappe i hendeneFrankEgil-242 skrev: ↑20 des 2020, 20:03
Ser ut til at eg fant feilen:) blir å kjøpe plastidip imorgon;)
Blir spennande å prøve....
Det har du heilt rett i, dette var årets julegave.Landmann skrev:Så flott... det var julegaven sin!
Jeg har plukket opp 4 stk flotte Saab til vrakpant. Alle med samme feil. Av en eller annen merksnodig grunn så er dette "ukjent" for fagfolk, mens vi garasjemekkere går seirende ut med fette-fedt smil rundt munnen.
Hvorfor ødelegges isolasjonen? Jeg er ingen kjemiker, men jeg vet at gummi både gasser og endres over tid avhengig av omgivelsene. I dette tilfellet så ligger ledningene i ro, det er ingen bevegelse i noen retninger; hverken gjentatte bøy eller strekk. Ei heller blir det varmt. Ledningene ligger an mot aluminium, men jeg vet ikke om dette skulle ha noe å si for forvitring av plast/gummiisolasjonen. Det eneste en garasjemekker vet er at dette ledningsrommet er lufttett. Det er ingen sirkulasjon. Skal vi gjette på at "gæssing fra plasten" er selvødeleggende. Eller er isolasjonen så pessedårlig at tiden er en god hjelper. Who knows!
Det vi ihvertfall vet er at man kan gjøre fette gode kjøp til vrakpant, når andre gir opp. Og videre - blir rom-jula for lang, så kan man gjøre litt forebyggende arbeid slik at Saab'en får lenge leve i familien.
Jeg vil nok våge den påstand at å lodde vekk og deretter lodde nytt ikke er for de fleste. Her er faren for å plages og fallhøyden stor. De, som loddet den gang da, var proffe. De fleste av oss på garasjemekkegulvet er middelmådige; lodding blir litt bingo.Hjelle, N6 skrev: ↑20 des 2020, 22:03Og istaden for å bruke plastidip og lignande er jo ei betre löysing egentlig å lodde inn nye ledningar med krympeströmpe over loddinga so longt opp mot kontakthuset som det går, der krypeströmpa også isolerar den gamle ledninga siste biten inn... Desverre ikkje eit ukjent problem på 98-03, _trur_ 04 og opp har klart seg betre. Kva som er årsaka er jo ikkje godt å seie Landmann. Ikkje er det ein voldsom temperatur der heller, eg trur rett og slett det er brukt dårlege komponentar. Finns jo andre ledningar som ligg ann mot alu også, fks burde jo alt av ledningar under girspak-konsollen leve farlig.
Takker for svar på sjølvaste julafta:)Ingvar N629 skrev:Har du slettet koden og resatt spjeldhuset før du setter på tenninga igjen?
Er problemet ditt at solenoiden slår ut?
Hvilken feilkode har du?
Nei, det har ikke noe med bensinfilter å gjøre....
Du kan sjekke jordpunkt på innsug og termostathus og større luftlekkasjer etter spjeld, og at gasswiren går lett tilbake og ikke henger, men først og fremst må du lese ut feilkoden.
Nei, dette er ikke nødvendig.Landmann skrev: ↑24 des 2020, 12:53Nei, du nuller ikke ut minnet ved kun å ta av minuspolen. Det ligger reststrøm i "minnet" og dette ligger veldig lenge. Gjør slik: ta av minus- og plusspol. Vent en liten stund for så å koble minus og plusspol sammen. Dette nuller minnet.
Bruk multimeter for å verifisere at det ligger restrøm for deretter å se at reststrømmen er 0'et ut.