Hei,
min LTT 900s, har mer lyd nå etter en lang kald vinter, spesiellt når motoren er kald kommer "sirenelyden" godt frem, høres ut som en ambulanse er på vei når turboen spinner opp.
Dette dempes når motoren er varm, men forstatt så høres dette godt også på motovei med endel dekk og vindstøy i bakgrunnen.
Ingen andre problemer, ikke olje i eksos og turbotrykket er stabilt og godt (max 1,2 bar-oppgradert med APC og IC).
Er det på tide og bytte turbo, eller tåler denne Tysklandstur til sommeren?
Hvilken turbo kan jeg sette rett på, av fullturboversjon, det står en original Mitshu LTT utgave på idag?
Kona har en 900T8 `87, fullturbo, sprek og god, på denne savner jeg turbotrykket på lavt turtall som LTT utgaven har, vil en "moderne" fulltrykker har den raske trykk oppbygging som LTT versjonen har?
Macgeier
Turbo summer mer og mer, snart bytte?
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Turbo summer mer og mer, snart bytte?
Nope, til større turbo du har, til lengre tid tek det å bygge opp trykket.macgeier skrev: Kona har en 900T8 `87, fullturbo, sprek og god, på denne savner jeg turbotrykket på lavt turtall som LTT utgaven har, vil en "moderne" fulltrykker har den raske trykk oppbygging som LTT versjonen har?
Det er det som er fint med 900S, du har Power endå tidligare enn med ein vanlig T16.
Hjelle,
jeg liker kraften i LTT turboen på lave turtall, slipper å gire så mye, og det "døde" området som fullturboen har finnes ikke på LTT.
LTT turboen har kraft i massevis også på høye turtall, så det blir nok en ny LTT propell når/hvis jeg bytter. Bilen har forresten gått 347.000km, egentlig ganske fornøyd med det, turboen er byttet èn gang av den forrige eier.
jeg liker kraften i LTT turboen på lave turtall, slipper å gire så mye, og det "døde" området som fullturboen har finnes ikke på LTT.
LTT turboen har kraft i massevis også på høye turtall, så det blir nok en ny LTT propell når/hvis jeg bytter. Bilen har forresten gått 347.000km, egentlig ganske fornøyd med det, turboen er byttet èn gang av den forrige eier.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
En nyere og mer moderne turbo har kortere spoolup tid, det vil si at turbofordrøyingen blir kortere, de er også mer effektive de greier altså å produsere mer trykk på lave turtall, altså bedre drag på lave turtall. Turboen trenger ikke være større av den grunn. Men om du får tak i en turbo som går rett på orginal flens er jeg usikker på.
Når det gjelder sirenelyden kan du ta av innsug/trykkrør til turboen og kjenne om det er glapp i kompressorhjulet. Er det "stort" glapp kan du nok snart bytte. Lykke til!
Når det gjelder sirenelyden kan du ta av innsug/trykkrør til turboen og kjenne om det er glapp i kompressorhjulet. Er det "stort" glapp kan du nok snart bytte. Lykke til!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Har desverre ikkje fått ratta ein 900S enno, men eg var veldig nære på å kjøpe meg ein slik som var bremsa til 190hk...macgeier skrev:Hjelle,
Men som Kristian N70 skriv, kan det lønne seg å kjøpe ein nyare genrasjon turbo då teknologien betrar seg. Men turbolag er då kjekt det. Ikkje at du har det i S-en då men...
Har du sjekka http://www.speedparts.se?
Di har vel diverse utbytteturboar...
Einaste LPT eg har køyrt utanom 9-3/9-5 er min onkel sin ex-940 2.3 LPT, den var det ihvertfall godt drag i. Er vel ikkje so rart, sidan det er ein traktor...
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Litt glapp skal det være om jeg ikke tar feil, man kun en vei. Ikke så lett å forklare, men akslingen skal kunne flyttes så vidt fra side til side når du ser på turbinen, men det skal ikke gå an å flytte den inn og ut.Kristian N70 skrev: Når det gjelder sirenelyden kan du ta av innsug/trykkrør til turboen og kjenne om det er glapp i kompressorhjulet. Er det "stort" glapp kan du nok snart bytte. Lykke til!
Eller husker jeg dette helt omvendt??
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
Hei, sjekket turboen igår, det var sideveis glapp, akselen kunne flyttes fram og tilbake ca. 1mm, bestemt klakk-klakk bevegelse. Dette er OK ettersom jeg forstår.
MEN, akselen kunne også beveges opp og ned, her var glappet noe "grøtete" og ikke et presist "klikk-klikk". Siden dette var grøtete og jeg måtte dra opp og presse ned for å få ca. 2mm bevegelse så regner jeg med at Turboen har sagt takk for seg etter nå 250.000 km.....
Den rullet heller ikke lett rundt i begynnelsen, men etter noen "tøyninger" løp den lett rundt. Nå vet jeg iallefall hva som er årsaken til at turboen hyler mer enn normalt, det rare er at den lader fortsatt 1.2bar.
MacGeier
MEN, akselen kunne også beveges opp og ned, her var glappet noe "grøtete" og ikke et presist "klikk-klikk". Siden dette var grøtete og jeg måtte dra opp og presse ned for å få ca. 2mm bevegelse så regner jeg med at Turboen har sagt takk for seg etter nå 250.000 km.....
Den rullet heller ikke lett rundt i begynnelsen, men etter noen "tøyninger" løp den lett rundt. Nå vet jeg iallefall hva som er årsaken til at turboen hyler mer enn normalt, det rare er at den lader fortsatt 1.2bar.
MacGeier