Lekk toppakning 9-3 2000 - råd ønskes
Moderator: Moderatorer
Lekk toppakning 9-3 2000 - råd ønskes
Æsj! Har hatt min 9-3 2000 modell på service, og dommen er klar: Lekk toppakning (har ikke merket noe selv). Og det etter drøye 100 000 km og pen kjøring, er ikke det litt tidlig?
Uansett; lurer på dette (blant annet):
- Verkstedet (Saab merkeverksted) sier at når toppakning skal byttes, så høvler de alltid toppen i samme slengen. Er det nødvendig?
- Er "sånn ca 15.000 kroner" gjengs pris for en sånn jobb? Dette iflg verkstedmesteren...
- Hvilket verksted anbefales? (Oslo-området eller byene omkring). Er en tur til Sverige et alternativ her?
Takknemlig for svar; moralsk støtte mottas også med takk (som sagt; hadde ikke regnet med dette på denne bilen nå; har mistet litt Saab-trua faktisk... )
Uansett; lurer på dette (blant annet):
- Verkstedet (Saab merkeverksted) sier at når toppakning skal byttes, så høvler de alltid toppen i samme slengen. Er det nødvendig?
- Er "sånn ca 15.000 kroner" gjengs pris for en sånn jobb? Dette iflg verkstedmesteren...
- Hvilket verksted anbefales? (Oslo-området eller byene omkring). Er en tur til Sverige et alternativ her?
Takknemlig for svar; moralsk støtte mottas også med takk (som sagt; hadde ikke regnet med dette på denne bilen nå; har mistet litt Saab-trua faktisk... )
Hva er egentlig vanskelighetsgraden i å bytte toppakning selv?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg sier meg enig med Kåre, få planet toppen når den først er av. Det kan også være lurt å bytte ventiltetninger, det koster "ingenting".
Jeg har overhalt toppen på min, syns ikke det var noen heksekunst å få demontert/montert toppen.
Jeg har overhalt toppen på min, syns ikke det var noen heksekunst å få demontert/montert toppen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Hvor lang tid bruker man på demontering/montering?
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
15000 for å bytte toppakning er mye. Hvis du ikke vil gjøre det selv, så kan du jo høre om noen i klubben her vil tjene noen kroner.
Vanskelighetsgraden er ikke så høy, bare du vet litt hva du holder på med. Må jo av med registerkjedet, og det skal jo på igjen rett. Men vanskelig er det ikke. Tidsforbruk hvis du ikke har gjort det før, tja.. 4-5 timer?? Bør rekke litt kaffe også da.
Planing av toppen bør du få gjort når du har den av pga defekt toppakning ja.
Vanskelighetsgraden er ikke så høy, bare du vet litt hva du holder på med. Må jo av med registerkjedet, og det skal jo på igjen rett. Men vanskelig er det ikke. Tidsforbruk hvis du ikke har gjort det før, tja.. 4-5 timer?? Bør rekke litt kaffe også da.
Planing av toppen bør du få gjort når du har den av pga defekt toppakning ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Da har jeg undersøkt litt, og i alle fall kommet til at 15.000 for denne jobben er for mye...har fått bedre pris andre steder, til og med på andre Saab-merkeverksteder...ned mot ti lapper, og det er i alle fall mindre enn 15. Det inkluderer høvling av toppen hvis den er skjev.
Som dere skjønner; er avhengig av å få gjort jobben; har ikke ti tommeltotter, men...eh...min kompetanse inkluderer nok ikke så avanserte ting!
En liten ting: Ikke alle verksteder vil ta i mot slike oppdrag på biler med registerkjede, viste det seg. De feiga ut!
Som dere skjønner; er avhengig av å få gjort jobben; har ikke ti tommeltotter, men...eh...min kompetanse inkluderer nok ikke så avanserte ting!
En liten ting: Ikke alle verksteder vil ta i mot slike oppdrag på biler med registerkjede, viste det seg. De feiga ut!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
10 lapper er ok pris om det er inkludert planing av topp. Det går fort noen timer arbeid på demontering og montering, mye småklunder med slanger, ledninger osv. selv for en erfaren mekaniker.olereidar skrev:Da har jeg undersøkt litt, og i alle fall kommet til at 15.000 for denne jobben er for mye...har fått bedre pris andre steder, til og med på andre Saab-merkeverksteder...ned mot ti lapper, og det er i alle fall mindre enn 15. Det inkluderer høvling av toppen hvis den er skjev.
Jeg vil ikke kalle dette avansert, før jeg demonterte topp og byttet reg. kjede hadde jeg aldri åpnet en motor før. Sunn fornuft, normale tommeltotter, Haynes og flinke folk på forumet fikk meg i mål!
Det eneste jeg vil anbefale deg å sette bort er planing av topp, dette kan IKKE gjøres med vanlig høvel!
De verksteder som ikke vil gjøre jobben på biler med registerkjede vil jeg kalle amatører, greit at det er litt mer arbeid men det er da så absolutt ikke en jobb jeg hadde kvidd meg for å gjøre en gang til selv. Verksteder bør være såpass profesjonelle at de tar imot alle typer biler, noe annet taper de bare kunder på.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
Appropo, haynes boka finner jeg ikke til 9-3, noen som har den eller vet at den finnes i det hele tatt?EdHunter N815 skrev:Haynes og flinke folk på forumet fikk meg i mål!olereidar skrev:Da har jeg undersøkt litt, og i alle fall kommet til at 15.000 for denne jobben er for mye...har fått bedre pris andre steder, til og med på andre Saab-merkeverksteder...ned mot ti lapper, og det er i alle fall mindre enn 15. Det inkluderer høvling av toppen hvis den er skjev.
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du kommer langt med den til ng900.Cato N698 skrev: Appropo, haynes boka finner jeg ikke til 9-3, noen som har den eller vet at den finnes i det hele tatt?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Haynes til 9-3 M98-M02:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3399
rett nok på engelsk, har ikkje sett den på svensk. Kanskje Automobilia kan være behjelplige?
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3399
rett nok på engelsk, har ikkje sett den på svensk. Kanskje Automobilia kan være behjelplige?
Re: Lekk toppakning 9-3 2000 - råd ønskes
Kjøpte svensk Haynes manual på biltema
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Lekk toppakning 9-3 2000 - råd ønskes
Me 2. På Hamar faktisk..L skrev:Kjøpte svensk Haynes manual på biltema
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
Re:
Som jeg har forstått det så er det nødvendig med planing når det har vært kraftig varme involvert ved "lekkasje havariet" slik at toppen har slått seg og ikke er plan lengere. Eller at toppen har groper og hakk slik at det er usikkert om det vil bli tett. Eller en kombinasjon av begge.Kåre N900 skrev:Du kan jo ha råflaks og få det tett en stund ved bare å bytte pakning, men sannsynligvis vil det bare lekke like mye eller mer. Må nok planslipes/høvles f.eks. hos Motorteknikk for å få det tett dessverre.
Pakningen vil normalt fylle små groper og hakk slik at det blir tett, men holder ikke tett hvis toppen ikke er plan.
Siden jeg har en gammel bil og motoren hadde gått over 500.000 da motoren begynte å zippe eksos inn i kjølevesken og jeg trenge bilen på veien raskt på veien så tok jeg høyrisiko valget å bare bytte pakning uten planing av topp. Toppen var iallfall plan. Hvor ille korrosjonen var på toppen kan sees her:
viewtopic.php?f=12&t=19922&start=0&st=0 ... ilit=Hjelp" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gikk bra, det ble tett, men jeg vet ikke hvor lenge det vil holde.
Ps. Kjørte en dag til/fra jobb og etterstammet boltene på varm motor for å sikre ekstra mot lekkasje
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.