[b]UNDERSTELL OG KJ?REGENSKAPER 9-5[/b]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
N072

[b]UNDERSTELL OG KJØREGENSKAPER 9-5[/b]

Legg inn av N072 » 15 mai 2003, 23:18

:(
Har en 9-5 SE 2,0t, estate vare. 2001 mod. med orginalt levert sportsfjæring og 17" originale felger og dekk (senket 1 cm i forhold til "mykvarianten" i følge forhandleren), bilen har kun har gått 25 000 km.

Er kjempefornøyd med bilen, bortsett fra at det fra ca 5 000 km har vært plaget av vibrasjoner i ratt og pedaler. Nå har dette begynt å utvikle seg og det er "skramling" i ved kjøring på grusvei og grov asfalt, det føles som om bilen det er et "tommrom" eller at bilen ikke er kompakt. Til tider har det også føltes som om det er kast og rotasjon som er problemet.

Problemet skyldes ikke dekk eller felger og opptrer både ved 15" vinterhjul på ståfelg og på sommerdekka og på andre hjulkombinasjoner som jeg har prøvd. Har fundert på årsaken, om det er hjullager, drivknuter eller om det har med støtdemper og foringer å gjøre.

Har mange ganger kontaktet mitt lokale SAAB verksted, men det er ikke lydhøre for at det kan være noe galt med en ny SAAB. De er heller ikke villige til å prøve på å utbedre noe som de ikke konkret vet hva er. Er derfor skikkelig oppgitt og håper at noen andre SAAB entusiaster kan komme med gode råd.

Om ikke dette blir løst ser jeg ikke noen annen løsning enn å levere bilen inn til et verksted som kan skifte hjullager og støtdempere.

Har noen noe forslag til støtdemper-/fjæringstyper som er å anbefale og hvor en dette på en seriøs måte kan skje. Ønsker ikke mer senking enn det som er levert fra fabrikken, men den kunne ha vært litt "hardere", enda mer lik Aero-varianten. Den org. sportsfæringen på bilen skal være litt mykere en Aeroen.

Er åpen alle forslag!!!

Med vennlig hilsen
N072, midt-norge

Gjest

Legg inn av Gjest » 16 mai 2003, 17:57

Jeg har et godt råd: Gule Koni dempere, H&R senkefjærer og Powerflex foringer foran og bak. Kjøp gjerne et sportsbremskit, det bremser mye bedre enn orginalt. Da får du en fet kjøremaskin.

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 16 mai 2003, 17:58

Anonymous skrev:Jeg har et godt råd: Gule Koni dempere, H&R senkefjærer og Powerflex foringer foran og bak. Kjøp gjerne et sportsbremskit, det bremser mye bedre enn orginalt. Da får du en fet kjøremaskin.
Sorry, glemte og logge meg inn................
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 16 mai 2003, 18:18

Jeg har 2000 modell 9-5 Aero og kjenner ikke til liknende problem. En jeg kjenner hadde vibrasjoner ved en viss hastighet i rattet på sin 9-5 Stv selv om dekk var avbalansert. Her viste det seg at dekk og felger ikke var helt runde. Er ellers enig i gule Koni og Powerflex. Du kan bruke disse sammen med dine originale sportsfjærer. Det er en god kombinasjon hvis du ikke vil senke mer, men ha en mer presis bil med bedre demping. Jeg ville ellers vurdert en NAF-test eller liknende for å få frem autorisert råd til ditt problem. SAAB-forhandleren må forholde seg til det. Kan det være drivknuter/aksler? Lykke til Tor!
Mvh Svein
Life begins at 400 NM

Svar