ac på 9-5 mulig problem
Moderator: Moderatorer
ac på 9-5 mulig problem
Prøvde for første gang ac på den siden jeg kjøpte den,, fikk ikke noe kald luft på den 1 km lange turen jeg tok(skal vel blåse kaldt med engang).
Får ikke noe feilkoder når jeg holder de 2 knappene inne.
Noen som har vert borti noe lignende?
Får ikke noe feilkoder når jeg holder de 2 knappene inne.
Noen som har vert borti noe lignende?
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Re: ac på 9-5 mulig problem
Hadde akkurat samme problemet på passasjersiden av bilen. Var temperaturregulatoren som var problemet. Koster ikke rare greia. Ut med hanskerommet så ser du stort sett rett på den. Ellers kan det vel være lite gass? Skal vel ha regelmessig service med påfyll og sjekk for at alt er ok.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
Takk, noen måte å sjekke temperaturregulatoren?
Jeg merker egentlig ikke noe forskjell i det hele tatt når jeg trykker på ac knappen på noen dyser,, og man skal vel høre det i motor rommet når man skrur på?
Jeg merker egentlig ikke noe forskjell i det hele tatt når jeg trykker på ac knappen på noen dyser,, og man skal vel høre det i motor rommet når man skrur på?
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
Trykk auto og off samtidig, hvis det står 1 på venstre side og 11 på høyre side er det høyre regulator, står det 12 på høyre side er det høyre side er det venstre regulator.freddy85 skrev:Takk, noen måte å sjekke temperaturregulatoren?
Hvis du trykker på econ så venter du en stund og trykker på econ igjen, så skal kompressoren koble inn og merkes på turtallet. Da skal det være nok gass.
Men dette kommer jo an på årsmodell? Har du auto klima? Om ikke så tror jeg du bør ta en service på anlegget.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
Er ikke sikker på hva det er men man kan stille temp både for høyre og venstre siden seperat, er 1999 modell. får ingen feilkoder på auto og off får bare 0.
trykke på econ 2 ganger har jeg ikke testet
trykke på econ 2 ganger har jeg ikke testet
- rolfi
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
låner denne litt.
testa og trykke auto + off
fikk opp disse kodene. noen som har peiling på hva dem betyr?
Venstre side: 1
Høyre side: 08
jeg sliter med varmen blir ikke varmt, dvs når motoren er kald/lunka, så får jeg varm luft, men når den har driftstemp, så kommer det kald luft.
nå skal det sies at jeg har fått en kjølevæske lekasje i bakkant av motoren som jeg ikke har lokalisert enda (merka det i går)
men lufta har vært kald lenge, mao lenge før lekasjen. hva kan dette være?
testa og trykke auto + off
fikk opp disse kodene. noen som har peiling på hva dem betyr?
Venstre side: 1
Høyre side: 08
jeg sliter med varmen blir ikke varmt, dvs når motoren er kald/lunka, så får jeg varm luft, men når den har driftstemp, så kommer det kald luft.
nå skal det sies at jeg har fått en kjølevæske lekasje i bakkant av motoren som jeg ikke har lokalisert enda (merka det i går)
men lufta har vært kald lenge, mao lenge før lekasjen. hva kan dette være?
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Rolf Martin N-1248
- rolfi
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
hmm, fant denne. kjekk side som ramser opp kodene til 9-5
http://www.saabservices.com/9-5%20ACC%20codes.htm
http://www.saabservices.com/9-5%20ACC%20codes.htm
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Rolf Martin N-1248
Rolf Martin N-1248
- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Ang. service på AC. Det er en oppfatning blant mange, også mekanikere, om at man ved service slenger inn en skvett med gass på et AC anlegg som går litt dårlig. Dersom et anlegg har for lite gass, er det en lekkasje et sted. Det blir ikke bare borte gass i systemet. (Er ikke noe annerledes en kjølekretsen i kjøleskapet, som jo skal være tett) Man vet ikke hvor mye gass som mangler. Lekkasjen må finnes, deretter må man tappe ned hele anlegget, finne ut hvor mye gass anlegget hadde igjen, utbedre lekkasjen, vakuumere opp anlegget og deretter fylle opp riktig mengde. En påfylling uten kontroll med mengdene kan lett føre til overfylling, og man kan få væskeslag i kompressor. Mao. havari eller vesentlig kortere levetid på kompressor, som er mye mer kostbart, enn å finne lekkasjen.Freakshow skrev:Hadde akkurat samme problemet på passasjersiden av bilen. Var temperaturregulatoren som var problemet. Koster ikke rare greia. Ut med hanskerommet så ser du stort sett rett på den. Ellers kan det vel være lite gass? Skal vel ha regelmessig service med påfyll og sjekk for at alt er ok.
Kjølemediet i et AC anlegg er noe miljøsvineri, og skal håndteres deretter. Mao. tappes på flasker av fagfolk. Ikke blåses rett i lufta. F. eks. R134A kjølemedie har et GWP (Global warming potencial) på 1300. Dvs. 1 kg utslipp tilsvarer 1300 kg med CO2 utslipp.
Ofte er dårlig ytelse i et AC anlegg kun manglende renhold av fordamper og kondensator. Dusj inn med avfetting, ventilasjonskanalrens eller liknende. Helst noe som ikke legger igjen såperester. Skyll med vann og test anlegget igjen. Et 4-5 år gammelt anlegg kan godt miste 40% ytelse bare på grunn av møkkete fordamper/kondensator.
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du hadde da veldig peil,, hvis jeg hadde vist hva fordamper og kondensater er for noe eller hvor de var plassert hadde jeg sjekket
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
Uansett så ville jeg valgt å fått den på service. Dem kobler til en maskin som tømmer for gass, feilsøker systemet og fyller opp igjen riktig mengde. Er anbefalt å få dette gjort av og til uansett. Og får du ikke opp feilkoder i tillegg så...
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Har lyst til å kommentere denne her litt... Det er faktisk helt normalt at eg ac-system i en bil mister kjølegass... Normalt nærmere 10 prosent i året.. Etter tre-fire år gir dette merkbar effekt-tap! R134A gassen er veldig lettflyktig, og lekker ut bittelitt uansett hvor "tett" systemet er... På grunn av dette anbefales er det anbefalt å ta en "service" på et slik anlegg ca. hvert tredje-fjerde år.. "Service" går ut på å tomme anlegget for kjølegass og smøreolje, bytte tørkefilteret, vacumere systemet for å fjerne siste rest av fuktighet, for deretter å fylle 100% rett mengde gass og en gitt mengde smøreolje.. Denne servicen utføres med en helautomatisk maskin, datastyrt sådann, som gjør hele prossesen på egen hånd, den trenger bare info om hvilken bil den er koblet til.. De aller fleste seriøse bilverksted har en sånn maskin nå for tiden, og tar vel ca. 2000-2500 for en slik service...Lars-Erik-N049 skrev: Ang. service på AC. Det er en oppfatning blant mange, også mekanikere, om at man ved service slenger inn en skvett med gass på et AC anlegg som går litt dårlig. Dersom et anlegg har for lite gass, er det en lekkasje et sted. Det blir ikke bare borte gass i systemet. (Er ikke noe annerledes en kjølekretsen i kjøleskapet, som jo skal være tett)
Kan legge til at jeg egenhendig har tatt ac-service på utallige 9-5er med forbløffende bra resultat!
03 Saab 9-5 sedan Vector
Du ville ikke lagd en guid da, for oss andre?
eller krever det spesial verktøy.
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
De aller fleste seriøse bilverksted har en sånn maskin nå for tiden, og tar vel ca. 2000-2500 for en slik service...
Kan legge til at jeg egenhendig har tatt ac-service på utallige 9-5er med forbløffende bra resultat![/quote]
Betalte i overkant av 1000 lappen for en sånn service. Men du kan jo legge ut en slags guide på hvordan du tar den servicen for hånd, den vil gjerne jeg også se. Uansett anbefaler jeg freddy å ta bilen til verksted.
Forresten så blir det naturlig tap av gass uten lekkasjer, ja. Om dette tapet er så høyt som 10% i året vet jeg ikke.
Kan legge til at jeg egenhendig har tatt ac-service på utallige 9-5er med forbløffende bra resultat![/quote]
Betalte i overkant av 1000 lappen for en sånn service. Men du kan jo legge ut en slags guide på hvordan du tar den servicen for hånd, den vil gjerne jeg også se. Uansett anbefaler jeg freddy å ta bilen til verksted.
Forresten så blir det naturlig tap av gass uten lekkasjer, ja. Om dette tapet er så høyt som 10% i året vet jeg ikke.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Dersom det er ingen lekkasje, hvor forsvinner gassen da?Sondreot skrev: Har lyst til å kommentere denne her litt... Det er faktisk helt normalt at eg ac-system i en bil mister kjølegass... Normalt nærmere 10 prosent i året.. Etter tre-fire år gir dette merkbar effekt-tap! R134A gassen er veldig lettflyktig, og lekker ut
Eller er det normalt at alle system lekker?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Dersom du betaler i overkant av 1000 lappen for en sånn service vil jeg gjerne vite hvor.. Men regner med at du ikke fikk byttet tørkefilter.. Og da er det jo ikke en "sånn" service!! Langt ifra..Freakshow skrev:Betalte i overkant av 1000 lappen for en sånn service. Men du kan jo legge ut en slags guide på hvordan du tar den servicen for hånd, den vil gjerne jeg også se.
Du kan kalle det en lekasje dersom du absolutt vil det. Gassen forsvinner ja, uten at det er feil på anlegget, det er bare sånn det er.. Det kaller jeg "ikke lekasje".. Samme som at det blir fuktighet i bremsevæska uten at du heller vann i den..Stalfa skrev:Dersom det er ingen lekkasje, hvor forsvinner gassen da?
Eller er det normalt at alle system lekker?
Du kan kjøpe utstyr til denne jobben hos foreksempel Wurth, og betale vel 30 000 kr tipper jeg.. Så egenhendig blir vel kansje feil å kalle det.. Men jeg har jobbet flere år på saabverksted og utført slike servicer utallige ganger, og sett resultatene..freddy85 skrev:Du ville ikke lagd en guid da, for oss andre?
03 Saab 9-5 sedan Vector