Lugging ved pådrag
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1711
- Navn: Erik Bjørklund
- Bil: '04 9-3SS AERO
Lugging ved pådrag
Hadde en heller dårlig tur på vei til jobb i dag. Merket i starten at bilen ikke var like sprek som den pleier, at jeg måtte gi mer gass før turbotrykket kom. Så prøvde jeg å gi på litt, og når turboen vanligvis begynner å jobbe og "draget" kommer, begynte bilen og riste som et H******. Kjennes ut som det kommer motorrommet.
Bilen oppførte seg helt fint hvis jeg kjørte rolig, dog med litt dårligere gassrespons enn vanlig. Er virkelig redd for at noe er alvorlig galt, sitter på kveldsskift nå. Bilen er trimmet med BSR s1 for rundt en månde siden, skal legge om til originalt før jeg kjører hjem og se om det hjelper.
Ellers, noen kloke råd?
Bilen oppførte seg helt fint hvis jeg kjørte rolig, dog med litt dårligere gassrespons enn vanlig. Er virkelig redd for at noe er alvorlig galt, sitter på kveldsskift nå. Bilen er trimmet med BSR s1 for rundt en månde siden, skal legge om til originalt før jeg kjører hjem og se om det hjelper.
Ellers, noen kloke råd?
Sist redigert av erikb den 16 okt 2009, 13:10, redigert 1 gang totalt.
'04 9-3SS AERO
-
- Grunnladetrykk
Re: Alvorlig problem med turboen?
Desto mer jeg tenker på det, desto mer virker det som en sikkerhetsting i softwaren som slår inn. Følelsen er som at man bruker et alt for tungt gear i en oppoverbakke, ganger 10.
'04 9-3SS AERO
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Høres vel ut som at du bør få lest av feilkoder med Tech2..
Men du kan også sjekke f.eks slangene til intercooleren at ingen av dem har hoppet av.
Men du kan også sjekke f.eks slangene til intercooleren at ingen av dem har hoppet av.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
Var ute og testa litt nå. Satt først bilen tilbake til original software. Først virket det som problemet var borte, men det var der fortsatt, man måtte bare jobbe hardere med gasspedalen for å få det fram.
Det er jo logisk, siden trim-softwaren gjør at turboen kommer fortere opp i max boost.
Takk for svar Tor, skal får gå over litt ting senere. Ingen andre som har hatt liknende problemer?
Det er jo logisk, siden trim-softwaren gjør at turboen kommer fortere opp i max boost.
Takk for svar Tor, skal får gå over litt ting senere. Ingen andre som har hatt liknende problemer?
'04 9-3SS AERO
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Har du sjekket ut intercoolerslanger nå? Kan ikke fatte at det skal være turboen som får hele bilen din til å riste, er for meg helt ulogisk.
Alvorlige vibrasjoner ved pådrag kan være alvorlig feiltenning, som at motoren bare går på tre sylindre. Har du svært begrenset ytelse kan det være dette. Har du normal ytelse fra motoren på originalprogrammet? Da ville jeg sjekket motorfester, girkassefester, drivakselledd.
Ville sjekket det uansett, for å være helt sikker.
Alvorlige vibrasjoner ved pådrag kan være alvorlig feiltenning, som at motoren bare går på tre sylindre. Har du svært begrenset ytelse kan det være dette. Har du normal ytelse fra motoren på originalprogrammet? Da ville jeg sjekket motorfester, girkassefester, drivakselledd.
Ville sjekket det uansett, for å være helt sikker.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Grunnladetrykk
Nå tror jeg faktisk jeg har funnet og utbedret feilen! Tok en titt i motorrommet, fikla litt rundt. Så tenkte jeg at jeg kunne sjekke luftfilter og luftmengdemåleren, og da la jeg merke til at skjøten fra luftfilterboksen og vidre ikke var helt tilstrammet. Så jeg stramma den og tok meg en tur... Problemet er tilsynelatende løst!
Skal trimme bilen tilbake og teste skikkelig, men det virker jo logisk at dette kan ha vært problemet?
Skal trimme bilen tilbake og teste skikkelig, men det virker jo logisk at dette kan ha vært problemet?
'04 9-3SS AERO
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Dårlige tennplugger og kondens i bensin kan skape kraftige "hugg" i drivverket!erikb skrev:Nå tror jeg faktisk jeg har funnet og utbedret feilen! Tok en titt i motorrommet, fikla litt rundt. Så tenkte jeg at jeg kunne sjekke luftfilter og luftmengdemåleren, og da la jeg merke til at skjøten fra luftfilterboksen og vidre ikke var helt tilstrammet. Så jeg stramma den og tok meg en tur... Problemet er tilsynelatende løst!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est
-
- Grunnladetrykk
Okey, nå har jeg trimmet tilbake, og problemet kom også tilbake... Nedtur! Merker at ristingen skjer ved fullt pådrag i alle gear, men er krafrigere i 3. og 4. gear. Kan det hjelpe å bytte tennplugger?
edit: Bilen oppfører seg helt normalt ved vanlig kjøring, problmet oppstår bare ved nesten fullt pådrag.
edit: Bilen oppfører seg helt normalt ved vanlig kjøring, problmet oppstår bare ved nesten fullt pådrag.
'04 9-3SS AERO
-
- 2.0 bar
Prøv tennpluggene, om de ikke er skiftet for kort tid siden, evt åpne de å se på de om de er svarte(er vel ikke lov å si svart)erikb skrev:Okey, nå har jeg trimmet tilbake, og problemet kom også tilbake... Nedtur! Merker at ristingen skjer ved fullt pådrag i alle gear, men er krafrigere i 3. og 4. gear. Kan det hjelpe å bytte tennplugger?
-
- Grunnladetrykk
Her er en video på youtube jeg fant av en som har liknende problem som meg:
http://www.youtube.com/watch?v=q20ThsqO36s
Skal sjekke tennpluggene.
http://www.youtube.com/watch?v=q20ThsqO36s
Skal sjekke tennpluggene.
'04 9-3SS AERO
-
- Grunnladetrykk
Bensin?
Har ikke fått sjekket tennpluggene enda, men jeg tenkte på en ting:
-Før problemet oppstod, var jeg nesten tom for bensin. Jeg fyllte full tank med 98-oktan hos Statoil
-Dagen etter dukket det helt plutselig opp som nevnt i førstepost.
Siden å fylle bensin var den eneste "endringen" som ble gjort med bilen, og at det så oppstod motorproblemer over natten, gjør det jo nærliggende å tro at den bensinen ikke var helt i topp kvalitet?
Kan symptomene forklares av vann/kondens i bensinen jeg har fyllt?
Trenger raskt svar!
-Før problemet oppstod, var jeg nesten tom for bensin. Jeg fyllte full tank med 98-oktan hos Statoil
Siden å fylle bensin var den eneste "endringen" som ble gjort med bilen, og at det så oppstod motorproblemer over natten, gjør det jo nærliggende å tro at den bensinen ikke var helt i topp kvalitet?
Trenger raskt svar!
'04 9-3SS AERO
-
- 2.0 bar
Re: Bensin?
Kondens i bensin kan få en motor til å høres syk ut, tenner ikke på alle sylinderne. Jeg hadde en volvo engang som hørtes syk ut, hadde med en potensiel kjøper på tur som ikke ville ha bilen når motoren hørtes ut som den sang på siste værs, fylte full tank etterhvert og alt var bra.erikb skrev:Har ikke fått sjekket tennpluggene enda, men jeg tenkte på en ting:
Trenger raskt svar!
Kanskje det finnes en plass du kan få sjekket bensinen slik at du evt kan få erstattet skade eller få ny bensin.
-
- Grunnladetrykk
Re: Lugging ved pådrag
På vei hjem fra nattevakt nå fyllte jeg på kondensfjerner og ny 95-bensin. Vet ikke hvor lang tid dette skal ta før det "setter" seg, men det var ingen endreing de siste kilometerne hjem.
'04 9-3SS AERO
-
- 2.0 bar
Vet du hvor lenge det er siden tennpluggene ble byttet, har du sjekket om de er skrudd til.erikb skrev:På vei hjem fra nattevakt nå fyllte jeg på kondensfjerner og ny 95-bensin. Vet ikke hvor lang tid dette skal ta før det "setter" seg, men det var ingen endreing de siste kilometerne hjem.
Jeg hadde en Yamaha 200 utenbordsmotor engang, etter service på den så var den helt umulig, ved det minste gasspådrag så stoppet den. Etter mye om og men sjekket vi tennpluggne som var så løse at de kunne skrues ut med hendene, vi skrudde de inn skikkelig og alt ble som det skulle være.
-
- Grunnladetrykk
Får ikke tid til å sjekke det før tidligst til mandag. Bilen går nå helt fint på normalmapping, utenom noe "rykk" og lugging i motoren noen ganger, ofte i 3. gear. Virker som problemet nesten er borte nå, skjedde bare et par ganger på vei til jobb nå. Det skjer dog ikke før motoren har blitt skikkelig varm...
'04 9-3SS AERO