problemer med clucth og gir, saab 900 1995

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
scania4ever

problemer med clucth og gir, saab 900 1995

Legg inn av scania4ever » 01 apr 2010, 20:33

håper noen her som kan hjelpe meg med et par problemer på min saab.
det første er at clutchvaieren er slakk, har lett etter stramming på denne men hvor sitter denne?
det andre jeg lurer på er om det er lurt å skifte clutchvaier istedenfor og stramme den? bilen har gått snart 200000 og orginalvaieren står fremdeles i.
det tredje jeg lurer på er giroverføringene, girstangen er unormalt "rørete", samt at det er vanskelig å treffe sporet for femtegir samt at den er treig å få i revers, samt at den er litt vanskelig på resten av girene, hvordan kan jeg reparere dette selv? er det noen spesiell overføring som får fortere slakke enn de andre? har nettopp fylt atten og har ikke all verden til økonomi så det hadde vært greit å fått ordnet dette selv.
håper inderlig at noen kan gi noen tips og råd :D

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: problemer med clucth og gir, saab 900 1995

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 01 apr 2010, 21:15

Selvjusteringa er på selve wiren, det er en fjør uten på selve wiren. Dette ser du under sikringsboksen framme i motorrommet, du kommer sikker best til viss du løfter opp hele boksen...

Det beste er sikkert og bytte wiren, koster ca 400kr på Saab, pass på at setter den inn sikkelig i torpedoveggen når du monterer den :lol:

Giroverføringen er mulig og justere, viss du har haynes manualen kan du se i den eller søke litt på forumet så finner du sikker noe om det for det har vi tatt opp før :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Legg inn av Sondreot » 01 apr 2010, 21:21

Bytt wire, det er ikke noe å lure på. Har erfaringen at bilen blir god som ny med ny wire. Mener at det ikke er justering... Treg å få i gir kan jo ha sammenheng med slakk wire. Ellers har jeg vært borti at utløserlageret går tregt frem og tilbake. Kan føre til vanskelig girskifte. Ellers er det en del som kan bli slakt i giroverføring, både under spaken, og på overføringa til kassa.. Saab har delene du trenger, og kan sikkert anbefale deg hva du bør skifte. Spesielt to foringer i overføringen mellom spak og armen som går fremover + komplett overføring mellom girkasse og armen som kommer fra spaken.
03 Saab 9-5 sedan Vector

scania4ever

Legg inn av scania4ever » 01 apr 2010, 21:49

takker for gode svar, blir nok jeg strammer vaieren til over påske, da blir det ny vaier. skal prøve å se om jeg ser noen overføringer til girboksen og se om jeg får gjort noe med det :D
er det best å se overføringene fra oversiden eller undersiden av bilen?

Svar