Har en 85 900 turbo hvor jeg holder på å skifte hjullager vb. Kjøpt nytt nav hos mekonomen. Fikk lett av det gamle, men ved påsetting av det nye tok jeg innpå en skive som hørte til det gamle. Skulle så ta av skiven igjen og kom i skade for å dra selve navet for langt ut, slik at det nærmest føltes som om det låste seg. Navet fastnet så før det gikk helt av, men fikk den av igjen og på igjen med litt styr. I etterkant nå virker hele lageret "tregt" å snurre. I tillegg var den nye mutteren tjukkere enn den gamle. Derfor litt usikker om denne skiven som var på gamle skal være med på nye. Leser også i Haynes at et lager som er dratt av, ikke kan brukes på nytt. (uten nærmere beskrivelse) Vil dette si at jeg egentlig har ødelagt det nye lageret? Hva slags mekanisme er det som da inntrer? I såfall, hvordan kan jeg lettest ordne dette? Nytt nav eller kan lageret byttes på et verksted?
Takk for mulige innspill.
Hjelp med hjullager?
Moderator: Moderatorer
-
Re: Hjelp med hjullager?
Du må ha nytt lager. Vet ikke helt om jeg forstod hele teksten, da jeg leste fort igjennom, men har lageret blitt spillet eller fått press på feil sted nytter det ikke å bruke det. Om det går tregt rundt og du har det montert på bilen ville jeg prøvd bilen en god tur. Er man heldig opphører treghet og eventuelle ulyder.
Saab 9-5 2.0t, 2000.
Re: Hjelp med hjullager?
Fikk det på igjen, og hjulet trillet noe tregt, men løsnet etter litt kjøring.
Får se hva etterkontrollen sier, Virker fritt for slark enn så lenge i alle fall.
Får se hva etterkontrollen sier, Virker fritt for slark enn så lenge i alle fall.