Rykking ved lavt turtall
Moderator: Moderatorer
-
- Medlemsnummer: N2469
- Bil: 2001 Saab 9-3 2.0t
- Sted: Møre og Romsdal
Rykking ved lavt turtall
Hei!
Jeg vet det er mange forskjellige innlegg om rykking under kjøring, men etter litt søking fant jeg ikke noe som kunne ligne et svar på mitt problem...
For to dager siden kjøpte jeg meg en 2001-modell Saab 9-3 2.0t som har gått rundt 135 000km. Selv etter kort tid med bilen er jeg fornøyd, men jeg opplevde i dag at bilen rykket under kjøring. Rykkingen skjer når jeg holder gassen inne for å opprettholde farten, altså ikke ved gasspådrag. Jeg kan også oppleve rykkingen hvis jeg slipper gassen mens bilen er i gir. Dette skjer i alle gir. Rykkingen kan ikke beskrives som konstant eller repetativ, men en ujevn rykking uten et mønster. I for eksempel andre gir kan jeg se på turtelleren at den kan bevege seg rundt en millimeter, men dette er ikke synlig ved kjøring i et høgere gir. Jeg mister ikke motorkraft under rykkingen, men det er heller som om motoren får litt ekstra drivstoff i et millisekund. Rykkingen er mest merkbar ved kjøring på lavt turtall.
Så igjennom serviceheftet og fant en kvittering på en ny tennkassett for noen år tilbake. Olje, olje- og luftfilter ble skiftet på bilen i dag.
Er det noen som har det samme problemet eller enda bedre, er det noen som kan gi meg noen vink om hva det kan være?
Jeg takker for eventuelle svar.
Jeg vet det er mange forskjellige innlegg om rykking under kjøring, men etter litt søking fant jeg ikke noe som kunne ligne et svar på mitt problem...
For to dager siden kjøpte jeg meg en 2001-modell Saab 9-3 2.0t som har gått rundt 135 000km. Selv etter kort tid med bilen er jeg fornøyd, men jeg opplevde i dag at bilen rykket under kjøring. Rykkingen skjer når jeg holder gassen inne for å opprettholde farten, altså ikke ved gasspådrag. Jeg kan også oppleve rykkingen hvis jeg slipper gassen mens bilen er i gir. Dette skjer i alle gir. Rykkingen kan ikke beskrives som konstant eller repetativ, men en ujevn rykking uten et mønster. I for eksempel andre gir kan jeg se på turtelleren at den kan bevege seg rundt en millimeter, men dette er ikke synlig ved kjøring i et høgere gir. Jeg mister ikke motorkraft under rykkingen, men det er heller som om motoren får litt ekstra drivstoff i et millisekund. Rykkingen er mest merkbar ved kjøring på lavt turtall.
Så igjennom serviceheftet og fant en kvittering på en ny tennkassett for noen år tilbake. Olje, olje- og luftfilter ble skiftet på bilen i dag.
Er det noen som har det samme problemet eller enda bedre, er det noen som kan gi meg noen vink om hva det kan være?
Jeg takker for eventuelle svar.
2001 Saab 9-3 2.0t
1984 Saab 900 Turbo -> spiker
Re: Rykking ved lavt turtall
Har samme problem på min. Fikk det etter jeg byttet tennplugger. Skal være ngk plugger i saab. Bcpr7es i din bil. Kan også være tennpluggkabler. Sjekk hvilke tennplugger du har. Sjekk også at du ikke kjører biltema tennpluggkabler. sjekk falsk luft og bensinfilter med det samme.
Smoking pot may be illegal, but then again so is the music on your ipod.. SAAB 900 TURBO 1980
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Med litt feilsøking hadde det vært lettere, men det er mest sannsynlig:
Falskluftlekkasje
Veivakselgiveren
Luftmassemåler
Spjeldhus
Om du skal styre litt selv uten å få det feilsøkt skikkelig, så ta det i rekkefølgen det er satt opp. Tipper egentlig det er veivakselgiveren, men siden det ikke koster noe å trykksette innsugssystemet helt fra LMM for å sjekke for falskluft, og siden det sannsynligvis er en lekkasje eller fem, så prøv det først.
Falskluftlekkasje
Veivakselgiveren
Luftmassemåler
Spjeldhus
Om du skal styre litt selv uten å få det feilsøkt skikkelig, så ta det i rekkefølgen det er satt opp. Tipper egentlig det er veivakselgiveren, men siden det ikke koster noe å trykksette innsugssystemet helt fra LMM for å sjekke for falskluft, og siden det sannsynligvis er en lekkasje eller fem, så prøv det først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Heisann og takk for svar.
Opplevde i dag at bilen også går litt ujevnt på tomgang, vet ikke om det kan ha noe å si for å finne feilen... Om det var sånn i går er jeg ikke sikker på, men tipper det ikke oppsto i dag.
Hvordan skal jeg trykksette innsugsystemet? Har ikke mekket noe særlig bil før, kun skiftet olje, filter og liknende så jeg hadde satt pris på forklaringer hvis noen ser sitt snitt til å hjelpe en stakkarslig fattig lærling som ikke har fryktelig med penger til overs til å kunne levere inn bil på verksted for feilsøking :-)
Opplevde i dag at bilen også går litt ujevnt på tomgang, vet ikke om det kan ha noe å si for å finne feilen... Om det var sånn i går er jeg ikke sikker på, men tipper det ikke oppsto i dag.
Hvordan skal jeg trykksette innsugsystemet? Har ikke mekket noe særlig bil før, kun skiftet olje, filter og liknende så jeg hadde satt pris på forklaringer hvis noen ser sitt snitt til å hjelpe en stakkarslig fattig lærling som ikke har fryktelig med penger til overs til å kunne levere inn bil på verksted for feilsøking :-)
Skal skifte tennplugger uansett, men er det tennpluggkabler på en bil med tennkassett? Trodde det kun var en tilkobling til selve tennkassetten som fordelte strøm til tennpluggene.reduxx00 skrev:Har samme problem på min. Fikk det etter jeg byttet tennplugger. Skal være ngk plugger i saab. Bcpr7es i din bil. Kan også være tennpluggkabler. Sjekk hvilke tennplugger du har. Sjekk også at du ikke kjører biltema tennpluggkabler. :) sjekk falsk luft og bensinfilter med det samme.
2001 Saab 9-3 2.0t
Sjekk slanger til turboreguleringsventil som er festet bak motor på torpedovegg,
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Rrebellion skrev:(...)reduxx00 skrev:Har samme problem på min. Fikk det etter jeg byttet tennplugger. Skal være ngk plugger i saab. Bcpr7es i din bil. Kan også være tennpluggkabler. Sjekk hvilke tennplugger du har. Sjekk også at du ikke kjører biltema tennpluggkabler. sjekk falsk luft og bensinfilter med det samme.
Skal skifte tennplugger uansett, men er det tennpluggkabler på en bil med tennkassett? Trodde det kun var en tilkobling til selve tennkassetten som fordelte strøm til tennpluggene.
Nei, det er ikke tennplugger på bilene med tennkassett
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Ammetåka?Eirik N396 skrev:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Haha ja noe sånt, skulle selvsagt stå pluggkablerOttar N398 skrev:Ammetåka?Eirik N396 skrev:
-
Hei
Nok en oppdatering: i dag begynte den å gå veldig ujevnt på tomgang etter at bilen ble kjørt varm. Turtallet ved tomgang (som i og for seg ligger litt høyt) faller fra rundt 1000 rpm til rundt 7-800 og lysene i dashbordet (SID, lys i knapper og speedometer/turteller etc.) dimmer seg ned akkurat som om bilen får all strøm direkte fra dynamo og påvirkes av turtallet. Det hører ut som om motoren skal dø. Selve seansen med tap av turtall varer rundt et kvart sekund før motoren kommer opp på 1000 rpm igjen. Skjer med en frekvens på rundt 5-7 sekunder mellom hver gang. Har sjekket batteriet og det er i fin stand. Det kommer ikke opp noe check engine-lys... En tilleggsopplysning kan være at bilen har en tendens til å øke turtallet når jeg trår inn kløtsjen i fart for å gire. Rykkingen ved lavt turtall som var det opprinnelige problemet har blitt litt verre siden det først oppsto.
Jeg er ikke sikker på om jeg skal levere inn bilen på verksted eller kontakte selgeren av bilen da den ble kjøpt den 6. juni. Noen tips om hva jeg bør gjøre?
Nok en oppdatering: i dag begynte den å gå veldig ujevnt på tomgang etter at bilen ble kjørt varm. Turtallet ved tomgang (som i og for seg ligger litt høyt) faller fra rundt 1000 rpm til rundt 7-800 og lysene i dashbordet (SID, lys i knapper og speedometer/turteller etc.) dimmer seg ned akkurat som om bilen får all strøm direkte fra dynamo og påvirkes av turtallet. Det hører ut som om motoren skal dø. Selve seansen med tap av turtall varer rundt et kvart sekund før motoren kommer opp på 1000 rpm igjen. Skjer med en frekvens på rundt 5-7 sekunder mellom hver gang. Har sjekket batteriet og det er i fin stand. Det kommer ikke opp noe check engine-lys... En tilleggsopplysning kan være at bilen har en tendens til å øke turtallet når jeg trår inn kløtsjen i fart for å gire. Rykkingen ved lavt turtall som var det opprinnelige problemet har blitt litt verre siden det først oppsto.
Jeg er ikke sikker på om jeg skal levere inn bilen på verksted eller kontakte selgeren av bilen da den ble kjøpt den 6. juni. Noen tips om hva jeg bør gjøre?
2001 Saab 9-3 2.0t
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N2575
- Navn: Bendik
- Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
- Sted: Trondheim
Har noen av de samme symptomene på min 9000 2.0. Jukker veldig når jeg går av gassen i andre/tredjegir på rundt 2000 omdr. går også ujevnt når
bilen triller uten gasspådrag eller ved bremsing på giret. tomgangsturtallet starter gjerne på 1500 omdr. ved kaldstart for
så å gå litt opp og ned mellom 800-1000. Ved start når motoren er varm stabiliserer tomgangsturtallet seg på 800. Har byttet plugger(NGK) og prøvebyttet tennkassett uten hell. Var forsåvidt litt hvitt belegg på de gamle pluggene, tyder ikke det på en litt "tynn" forbrenning? Neste blir å prøve å spraye litt rundt etter luftlekkasjer med startgass. Noen som vet om det er kostbart med feilsøking hos "din bil"? evt. å trykksette innsuget?
bilen triller uten gasspådrag eller ved bremsing på giret. tomgangsturtallet starter gjerne på 1500 omdr. ved kaldstart for
så å gå litt opp og ned mellom 800-1000. Ved start når motoren er varm stabiliserer tomgangsturtallet seg på 800. Har byttet plugger(NGK) og prøvebyttet tennkassett uten hell. Var forsåvidt litt hvitt belegg på de gamle pluggene, tyder ikke det på en litt "tynn" forbrenning? Neste blir å prøve å spraye litt rundt etter luftlekkasjer med startgass. Noen som vet om det er kostbart med feilsøking hos "din bil"? evt. å trykksette innsuget?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Hvis du lurer på tips til feilsøking, så gjelder fortsatt:Rrebellion skrev:Noen tips om hva jeg bør gjøre?
Ingvar N629 skrev:Med litt feilsøking hadde det vært lettere, men det er mest sannsynlig:
Falskluftlekkasje
Veivakselgiveren
Luftmassemåler
Spjeldhus
-
Hei!
Takk for alle svar og forslag:-)
Diagnostiserte bilen i dag, det var spjeldhuset.Ingvar N629 skrev:Med litt feilsøking hadde det vært lettere, men det er mest sannsynlig:
Falskluftlekkasje
Veivakselgiveren
Luftmassemåler
Spjeldhus
Takk for alle svar og forslag:-)
2001 Saab 9-3 2.0t
Sjekk sot i spjeldhus,kan oppleves fusk ved jevn gass.
"Hicjaker" tråden din, siden du fant ut av det.
Plutselig i går begynte "check enige"-lyset å lyse, og bilen rykker spesielt ved lavt turtall, men opplever det også ved jevn fart. Det er snakk om en 2003 9-3 SS 1.8t.
Har to filmer her:
Hele motoren rister, og den går ganske så ujevnt:
Nei, det er ikke en snekke dere hører
Min første tanker var type tennplugger, men litt usikker. Gjelder samme listen her?
Plutselig i går begynte "check enige"-lyset å lyse, og bilen rykker spesielt ved lavt turtall, men opplever det også ved jevn fart. Det er snakk om en 2003 9-3 SS 1.8t.
Har to filmer her:
Hele motoren rister, og den går ganske så ujevnt:
Nei, det er ikke en snekke dere hører
Min første tanker var type tennplugger, men litt usikker. Gjelder samme listen her?
Ingvar N629 skrev:Med litt feilsøking hadde det vært lettere, men det er mest sannsynlig:
Falskluftlekkasje
Veivakselgiveren
Luftmassemåler
Spjeldhus
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Nei, det er jo andre symptomer og annen bil...KiM 9-3 skrev: Min første tanker var type tennplugger, men litt usikker. Gjelder samme listen her?
Uten å ha sett videoen din, tar en sjans og antar at motoren kun går på tre sylindre da beskrivelsen høres slik ut, så tipper jeg du har en coil som ikke er blant oss lenger, evt mangler du komp på en sylinder.