HJELP Gul varselampe på motor Saab 9-3 (2008) biopower

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Glassbeger

HJELP Gul varselampe på motor Saab 9-3 (2008) biopower

Legg inn av Glassbeger » 21 aug 2012, 18:55

Hei folkens

Jeg har ett merkelig problem med min SAAB 9-3 SportSedan 1,8 biopower, 2008 modell. Det hele begynte for ca litt over en uke siden mens jeg kjørte fra stavanger til bergen. Først merket jeg at bilen begynnte en veldig hakkete bevegelse når du ga på. Dette skjedde når du trykket inn gasspedalen til ett visst punkt, uavhengi av turtall og gir. Eneste måte for og få det til og slutte var og slakke av. Så etter og ha kjørt av siste ferge begynner varsellampen Check Engine og lyse. Sjekker så oljenivå, kjøleveske og alt det andre. Alle nivå var riktige og lyden var også helt fin.
Får bilen diagnostert neste dag hos en saab forhandler her i bergen. De finner ut at tennpluggene er problemet og får de byttet. Dette var visst grunnet nærmere konstant bruk av Bioetanol E85. Får forklart av verkstedet at man ikke bør bruke E85 mer enn 4 tanker sammenhengende og minst en tank vanlig 95, pga at bioetanolen var ganske så tørr.
Men det slutter ikke der :x . Når jeg så forlater verkstedet merker jeg att luggingen er mindre enn før. Men velger og fylle på 95 itilfelle det skulle være dårligere smøring av bioetanol som var problemet med som forårsaket luggingen.
Alt funker som før bortsett fra litt lugging som så ga seg ved kraftige pådrag.
Frem til i dag :( da plutselig motorlampen tennes igjen og denne gang stopper plutselig motortempratur måleren og virke. Stopper ca midt mellom bunn og normale verdier. Etter og ha stengt av bilen går heller ikke måleren ned til bunn. Fremdeles ingen ulyd fra motoren. Starter så bilen igjen og måleren ser ut til og virke med motorlampen tent. Når jeg så kommer hjem igjen ca 2 minutter seinere merker jeg at motoren virket veldig varm, som etter en langtur samtidig som motortemp måleren viser normale verdier når motoren er skikkelig varm. Det dryper også noe så og si rett bak til venstre for høyre framhjul. Tenkte att dette kunne være det vanlige kondens som drypper etter lange turer men synes det kanskje var litt vel mye. Spesielt i og med at turen ikke hadde vart lenger enn 4-5minutter sammenhengende.
Jeg håper virkelig at dere kan hjelpe meg med dette problemet da jeg ikke har noe teknisk erfaring med bil. Kan det være noe så enkelt som at verkstedet ikke har skrudd noe skikkelig til eller kanskje en temp føler som er gått.

Svar