Jeg har en 9-3 Aero TTID 2008, som jeg har hatt i noen få uker. Bilen fungerer utmerket, men jeg opplever noen ganger "ulyd/knaking", fra servo/styring ved rattutslag ved stillstand/veldig lav hastighet, typisk når bilen har vært parkert. Merker ingenting ved normal kjøring.
Ser av service historikken at servopumpe og styreenhet er byttet på garanti pga av ulyd. Dette ble gjort etter 5000 km, nå er den kjørt 40 000km.
Er denne "ulyden" noen å bekymre seg for, og hva er årsaken?
"knaking/ulyd" fra servo/styring, hva er årsaken?
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
"knaking/ulyd" fra servo/styring, hva er årsaken?
Kan være fjærbeinslagerene dine som knaker.
Re: "knaking/ulyd" fra servo/styring, hva er årsaken?
Nå skal jeg ærlig innrømme min inkompetanse, hvis det er fjærbeinslagerne, er det noe å "bry seg med"? Kostbart å bytte, og hva er eventuelt risikoen ved ikke å bytte?
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
Re: "knaking/ulyd" fra servo/styring, hva er årsaken?
På min 07 Vector begynte fjærbenslagrene å knake rundt 30.000, og de ble byttet rundt 40.000. Et halvårs tid etterpå var begge fjærene knekt også, så ble det demontering på nytt. Ikke dyrt og ikke komplisert å bytte, men latterlig dårlig kvalitet på en bil som produsenten ønsket skulle konkurrere i premiumsegmentet.
Ved demontering nr. 2 for bytte av fjærer knaskret det godt i sand inne i de nye lagrene også, så de varer vel ikke evig. Bilen er i skrivende stund gått 66.000, og foreløpig holder de uten ulyd. Byttet forresten med originale forbedrede lagre etter råd fra forumet her.
Ved demontering nr. 2 for bytte av fjærer knaskret det godt i sand inne i de nye lagrene også, så de varer vel ikke evig. Bilen er i skrivende stund gått 66.000, og foreløpig holder de uten ulyd. Byttet forresten med originale forbedrede lagre etter råd fra forumet her.