Kjørte hjem fra skolen i dag, parkerte, og kom på at jeg måtte fylle bensin. Kjørte så til bensinstasjonen, fylte ca 3/4 tank og kjørte hjemover igjen. Parkerte bilen, lot den stå i et par minutter før jeg peila olje, helte på et par desiliter siden det så litt lite ut. Siden jeg egentlig hadde et annet problem -en høyfrekvent pipelyd fra høyre side- så bestemte jeg meg for å sjekke dette. Jekka opp bilen, tok av hjulet og inspiserte bremsene. Fant egentlig ikke ut hva problemet var, men noterte meg at bremsene uansett burde skiftes snart..
Uansett.
Jekka ned bilen og skulle ta en kjøretest for videre vurdering av pipelyden, men ooops! ingen start.
Googla litt og fant fram til at kanskje veivakselgiver eller bensinpumpa er mulige syndere. Vet egentlig ikke hvordan en bensinpumpe skal høres ut når den starter, men det kommer ihvertfall en lyd fra bak i bilen som kan beskrives som en elektrisk motor som starter når tenninga slås på. Litt som i et fly når de kjører pre-flight check.. Forøvrig samme lyd som alltid har vært der.
Det som skjer når jeg vrir om tenninga helt er at det høres ut som motoren ikke får dratt igang og så kommer det en hel masse klikk etter hvert (som et relé eller en kontaktor som slås inn flere ganger). Klikk her for et lydklipp. Er i et pussig format, men tror de fleste musikkavspillere skulle ta det greit. Telefonen var for øvrig plassert oppå sikringsboksen når jeg tok opp.
Har prøvd å pumpe pedalen mens jeg starter. No go.
Veivakselgiver, det er snakk om "veivaksel-posisjonssensor" (Artikkelnr: 14-0261210269 hos mekonomen, eller "Lägesgivare vevaxel "(Artikelnr: 10.77221 hos SP), ikke sant?
Holder til i Oslo øst, sånn hvis noen tilfeldigvis skulle ha den delen jeg eventuelt måtte trenge.
Edit: etter noen timer med blaing i forumet så ser jeg at dette er den 100-ende tråden om dette, sånn ca. Tar en dobbeltsjekk av spenninga på batteriet og at bensinpumpa faktisk starter i utgangspunktet før jeg setter meg på bussen for å kjøpe ny giver i morgen. Hele 3 fastnøkler i Haynes-boka, så blir spennende
9-3 -01 starter ikke
Moderator: Moderatorer
-
- Medlemsnummer: N1675
- Bil: 2001 9-3 2.0T
- Sted: Oslo
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: 9-3 -01 starter ikke
Lyden fra bakenden er nok bensinpumpa som bygger trykk, så da er nok den i orden. Etter lydklippet ditt å dømme så er det noe så enkelt som batteriet ditt. Når veivakselgiveren gir seg så går motoren rundt, men tenner ikke, så den er det ikke.
-
- Medlemsnummer: N1675
- Bil: 2001 9-3 2.0T
- Sted: Oslo
Re: 9-3 -01 starter ikke
Når jeg fikk sove på det gav det mer mening. Var så stressa i går så jeg var så fokusert på det at motoren var veldig varm, tenkte ikke over at sentrallåsen var langt tregere enn vanlig når jeg trykket på fjernkontrollen bl.a. Målte 11.6V, så batteriet er ihvertfall dødt. Litt flaut, siden jeg jobber med elektroinstallasjoner nesten daglig og spenninga er som oftest det vi sjekker først.. Menmen. Er ihvertfall en erfaring rikere.
Får bytte batteri og følge med på om det lades som det skal
Får bytte batteri og følge med på om det lades som det skal