Heisann!
Det har seg slik at min første bil opplever noen problemer fortiden, det er da en Saab 900i 1991-modell det er snakk om. Vil på forhånd si at jeg slett ikke er spesielt kyndig når det kommer til bil, men kan opp og ned på en skiftnøkkel så noe skal jeg få gjort selv!
Problemet begynte forrige fredag når jeg ute og kjørte, turtallsnåla faller helt plutselig på null og bilen dør helt. Prøver og starte på nytt men det er bare startmotoren som går, ingen tenning. Får da slepet bilen til en parkeringsplass hvor den står til neste mandag. Fylte på bensin, og prøvde å starte motoren - noe den selvsagt gjorde. Kjørte så til nærmeste bensinstasjon og fylte full tank men kom meg ikke mange meter fra pumpene før bilen bestemte seg for å bli vrang. Påfølgende slepetur hjem igjen og en titt under panseret for å se etter feil var uten hell, tenkte da at det kanskje kunne ha kommet noe vann i bensintanken og bilen ble friskmeldt. Har siden da kjørt 5-6 turer på godt over 30min uten noen som helst problemer før den igår kveld bestemmer seg for å ta seg pause midt i en rundkjøring, heldigvis for meg så kjørte far min tilfeldigvis forbi så jeg fikk skyss hjem. Hentet da slepetau og dro tilbake, men SELVSAGT starter bilen når jeg kommer frem, så jeg kjører i fem minutter før det igjen blir full stopp. Sleper bilen hjem igjen, prøver å starte, noe som går uten noe som helst problem. Lar bilen stå på tomgang og med litt turtall i en halvtimes tid noe som går helt fint - meget frustrerende og forvirrende.
Siden motorstoppen ser ut til å komme helt tilfeldig vet jeg ikke helt hva som kan være galt. Etter litt lesing på internet sto det at mulige syndebukker var crank sensor og ignition control module - men dessverre sier ikke dette meg det helt store.
Setter umåtelig stor pris på hjelp og noen gode tips!
Edit: Turtallsnåla beveger seg ikke når jeg prøver å starte bilen når den er vrang.
Tilfeldig motorstopp - Saab 900i
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Tilfeldig motorstopp - Saab 900i
Når den ikke starter, hører du om bensinpumpen går?
Forøvrig har jeg dessverre ikke noen spesielt gode tips.
Jeg har en 1993 900i stående som er på vei til skroten, så trenger du noen tenningsdeler / innsprøytningsdeler så si i fra,
Gis bort mot evt. frakt.
Bilen befinner seg i Sandefjord
Forøvrig har jeg dessverre ikke noen spesielt gode tips.
Jeg har en 1993 900i stående som er på vei til skroten, så trenger du noen tenningsdeler / innsprøytningsdeler så si i fra,
Gis bort mot evt. frakt.
Bilen befinner seg i Sandefjord
"Alt" fra totakt til turbo
- kanonjon
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Jeg hadde nesten tilsvarende problem engang, gikk litt rart ved tomgang og dauet ved avkjørelser og kryss etc.
Jeg ville rett og slett bare tatt en grundig sjekk av vakuumslanger, tenningsdeler (ledninger, rotor,fordeler), renset opp alle kontaktene til throttlesensor (den som sitter på samme akslingen som luftspjeldet til innsuget), luftmengdemåler, sensoren som er på fordelerlokk mekanismen etc etc.
Men det som Morten sier, er nok mest logisk i dette tilfellet. Hør etter at bensinpumpa går, den har en distinkt summelyd. Du kan evt også sjekke bensinfilteret, denne henger over bakakselen på passasjersida.
Men uansett, ta en sjekk på vakuumslanger, tenningsdeler og slikt, samt gi bilen en service mens du er igang. Så lenge disse bilene er velholdt, så varer de til livet ut!
Jeg ville rett og slett bare tatt en grundig sjekk av vakuumslanger, tenningsdeler (ledninger, rotor,fordeler), renset opp alle kontaktene til throttlesensor (den som sitter på samme akslingen som luftspjeldet til innsuget), luftmengdemåler, sensoren som er på fordelerlokk mekanismen etc etc.
Men det som Morten sier, er nok mest logisk i dette tilfellet. Hør etter at bensinpumpa går, den har en distinkt summelyd. Du kan evt også sjekke bensinfilteret, denne henger over bakakselen på passasjersida.
Men uansett, ta en sjekk på vakuumslanger, tenningsdeler og slikt, samt gi bilen en service mens du er igang. Så lenge disse bilene er velholdt, så varer de til livet ut!
Saab er livet!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hei,
Høres ut som veivakselgiveren holder på å ta kveld.
Høres ut som veivakselgiveren holder på å ta kveld.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Held en knapp på veivakselgivaren eg også. Om det er tenningsmodulen i venstre innerskjerm som har tatt kvelden får en somregel ikkje start i det heile tatt, uavhengig varm/kald motor.
Felles for det du skriv er jo at motoren er kald når den går, og den nektar starte evt stoppar når motoren er varm.
Felles for det du skriv er jo at motoren er kald når den går, og den nektar starte evt stoppar når motoren er varm.