Slippe veivhusventilasjon ut i friluft-erfaringer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Berevar

Slippe veivhusventilasjon ut i friluft-erfaringer?

Legg inn av Berevar » 11 aug 2014, 12:55

Har en 9-5 med 02 mod motor jeg har brukt alt for mye penger på. Jeg har siste oppdatering av veivhusventilasjon, men er overbevist om at den ikke er god nok. Jeg synes spesielt røret som går til luft-innsuget og slangen til manifolden med den lille Check ventilen virker ALT for underdimensjonert (for liten diameter)

Jeg foretok en test og blåste med munnen inn i slangen fra toppdeksel som går til oljefella-boksen, og jeg blåste rett ned i bunnpanna! Jeg hørte oljen boblet når jeg la øret inntil oljepåfyllingslokket. Ergo, mest sannsynlig tar blow-by avgasser letteste vei rett ned i veivhuset igjen, selv om vakum fra motoren vil hjelpe og suge ut noe når den går..

Jeg vurderer å prøve åpen veivhusventilasjon og se om det fungerer bedre på oljen osv.. Jeg setter selvfølgelig på enveisventiler slik at det ikke kommer unødig luft, som fører til kondens i olja når den blir avkjølt..

Noen erfaringe/synspunkt?? Jeg vet det fra et miljøsynspunkt er uklokt!!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slippe veivhusventilasjon ut i friluft-erfaringer?

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2014, 21:37

Glem det, det vil ikke fungere! Veivhusvent har undertrykk på sugesida når motoren går. Blåser du i slangen går lufta til bunnpanna gjennom oljereturen, og slik skal det være.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar