Konstatert "oilsludge" trenger r
Moderator: Moderatorer
Konstatert "oilsludge" trenger råd
har en 00 9-5 kjøpt for halvt år siden med ikke komplett servicehefte.
Den slipper blårøyk ved oppstart innimellom, oftest om foregående kjøretur var kort (1-5 km). Har byttet slangen fra veivhuskåpa til oljefella, renset alle andre slanger/rør bortsett fra IC for olje. Hadde av ventilkåpa i helga og fant rester av "oilsludge der. Har byttet olje 2 ganger allerede siden jeg kjøpte den for å "rense" det jeg kan(kjørte kun 4000 mellom skiftene)Er det noen som kan komme med gode råd om hva jeg bør gjøre for å "reparere skaden" mest mulig? Har trykktestet turbo hos SAAB-verkstedet som konstaterte at det ikke er den som årsaker blårøyken.
Den slipper blårøyk ved oppstart innimellom, oftest om foregående kjøretur var kort (1-5 km). Har byttet slangen fra veivhuskåpa til oljefella, renset alle andre slanger/rør bortsett fra IC for olje. Hadde av ventilkåpa i helga og fant rester av "oilsludge der. Har byttet olje 2 ganger allerede siden jeg kjøpte den for å "rense" det jeg kan(kjørte kun 4000 mellom skiftene)Er det noen som kan komme med gode råd om hva jeg bør gjøre for å "reparere skaden" mest mulig? Har trykktestet turbo hos SAAB-verkstedet som konstaterte at det ikke er den som årsaker blårøyken.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
slik
er vel et "oppdateringsett" til disse på veivhusventilasjonen.
Sjekk med Speedparts.
Petter
Sjekk med Speedparts.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
- Petter 900 T
- MAX BOOST
sludge
Med bra ventilasjon, bra olje og varm motor blir det borte!
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Petter 900 T
- MAX BOOST
motpr
Vask med diesel, pakningen må byttes!
Petter
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- HappyCamper
- Grunnladetrykk
- Sted: Tromsø
Saab har 8 års garanti på T7 motorene pga oilsludge problemet. Garantien betinger at du har et komplett servicehefte, jeg vet ikke hvor mye som mangler i ditt, men det er kanskje en ide og sjekke med Saab om du får dette på garantien før du begynner å skru selv?
Jeg skal bytte til en stasjonsvogn pga plassbehov - jeg har lenge vurdert en 9-5 Estate, men jeg tror jeg står over pga disse motorproblemene. En teknisk ansvarlig på Saab Norge har vistnok en gang uttalt at klimaet i her oppe i norden er en medvirkende årsak til at smørekvaliteten i oljen reduseres radikalt etter bare 5000 km, og anbefalte hyppige oljeskift.
Ryktene sier at det kommer nok en ny oppdatering til veivhusventilasjonen til høsten, de som har kommet til nå har ikke vært gode nok til å løse problemet.
Dette har vi forsåvidt diskutert før : Veivhusventilasjon på T7
Jeg skal bytte til en stasjonsvogn pga plassbehov - jeg har lenge vurdert en 9-5 Estate, men jeg tror jeg står over pga disse motorproblemene. En teknisk ansvarlig på Saab Norge har vistnok en gang uttalt at klimaet i her oppe i norden er en medvirkende årsak til at smørekvaliteten i oljen reduseres radikalt etter bare 5000 km, og anbefalte hyppige oljeskift.
Ryktene sier at det kommer nok en ny oppdatering til veivhusventilasjonen til høsten, de som har kommet til nå har ikke vært gode nok til å løse problemet.
Dette har vi forsåvidt diskutert før : Veivhusventilasjon på T7
Bare en kommetar.
En mekaniker jeg snakket med sa at syntetisk olje er bedre enn mineralolje i starten (når begge er rene), MEN mineralojlen beholder gode smøreegenskaper selv om den blir kraftig forurenset OG skremmende: at syntetisk olje "knekker sammen" når forurensningen når ett visst nivå
Altså et dramatisk fall i smøreegenskaper når den har samlet opp nok skitt.
Kan ikke bekrefte at dette er sant, men det kan jammen virke sånn med motor ras både her og der......
Noen andre som kan bekrefte/avkrefte dette?
En mekaniker jeg snakket med sa at syntetisk olje er bedre enn mineralolje i starten (når begge er rene), MEN mineralojlen beholder gode smøreegenskaper selv om den blir kraftig forurenset OG skremmende: at syntetisk olje "knekker sammen" når forurensningen når ett visst nivå
Altså et dramatisk fall i smøreegenskaper når den har samlet opp nok skitt.
Kan ikke bekrefte at dette er sant, men det kan jammen virke sånn med motor ras både her og der......
Noen andre som kan bekrefte/avkrefte dette?
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Oljevalg?
Drarn litt videre fra Mac'ern sitt innlegg. Leste Biltemas annonse i siste Vi Menn i dag. En oljeannonse, hvor Biltema prøver å forklare litt om olje på folkelig vis. Ikke at det direkte understøtter Mac'ern, men mye tyder på at det ikke er noen grunn til å bruke dyre helsyntetiske oljer, kanskje heller omvendt!
Kjøp billig syntetisk (som er mer enn god nok iflg bilprodusentenes spesifikasjoner) - bytt ofte og vær rik og lykkelig!
Kjøp billig syntetisk (som er mer enn god nok iflg bilprodusentenes spesifikasjoner) - bytt ofte og vær rik og lykkelig!
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"