Hvem har rett ang Viggen min tro ? og hva kan jeg gj?re mer.
Moderator: Moderatorer
Hvem har rett ang Viggen min tro ? og hva kan jeg gjøre mer.
Kjøpte bilen for litt siden og fikk oppgitt at bilen hadde mellom 300 og 320 HK. Dette bekreftet også Tommy Utengen per tlf til meg. Når jeg var borte på Speedparts for 1 mnd siden, sa jeg dette.
Men da de tittet ned under panseret mitt, fikk jeg beskjed om at dette ikke stemte.
Jeg lurte på hvordan de kunne se det og fikk da beskjed om at siden jeg ikke hadde gjort noe med luftfilteret (open air kit) eller noe ville ikke motoren klare og hente ut mer en maxs 280 hk eller noe.
De kjente jo til Tommy sine tanker rundt dette med og sette på open air kit men , sier på sin side at dette ikke er skaldelig for bilen..
mine spørsmål er da som følger
hvordan tanker har dere om dette med luft filter, hva bør og ikke bør jeg gjøre med dette ?
hjelper det noe og sette på en annen ventil (dump ventil eller noe annet)
åssen kan jeg finne ut relativt nøyaktig hvor mye hester som er i bilen uten og ta den med til biltilsynet og få en hel haug med ditt og datt fra dem ?
Hva mer kan jeg gjøre for og gjøre bilen min enda mer "kanon"
Har lyst til og få 333 HK i bilen... hvorfor ? fordi da blir det en
"Half a Devil" (666 nr of the beast for dere som ikke viste det da )
ps: Tommy hvis du leser dette kan ikke du skrive inn hva som er gjort med bilen, jeg har ikke helt oversikten selv ser du ...
Håper på noen svar
Men da de tittet ned under panseret mitt, fikk jeg beskjed om at dette ikke stemte.
Jeg lurte på hvordan de kunne se det og fikk da beskjed om at siden jeg ikke hadde gjort noe med luftfilteret (open air kit) eller noe ville ikke motoren klare og hente ut mer en maxs 280 hk eller noe.
De kjente jo til Tommy sine tanker rundt dette med og sette på open air kit men , sier på sin side at dette ikke er skaldelig for bilen..
mine spørsmål er da som følger
hvordan tanker har dere om dette med luft filter, hva bør og ikke bør jeg gjøre med dette ?
hjelper det noe og sette på en annen ventil (dump ventil eller noe annet)
åssen kan jeg finne ut relativt nøyaktig hvor mye hester som er i bilen uten og ta den med til biltilsynet og få en hel haug med ditt og datt fra dem ?
Hva mer kan jeg gjøre for og gjøre bilen min enda mer "kanon"
Har lyst til og få 333 HK i bilen... hvorfor ? fordi da blir det en
"Half a Devil" (666 nr of the beast for dere som ikke viste det da )
ps: Tommy hvis du leser dette kan ikke du skrive inn hva som er gjort med bilen, jeg har ikke helt oversikten selv ser du ...
Håper på noen svar
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.
Mangler det noe info her ?? gi meg et hint
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.
- Troll R
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
tror nok Tommy har rett han er ikke en person som driver med tull .
det er en grunn til at bilene må på rulle for og se ant hester .... selv med like steg varierer bilene kraftig i ant hk .
forskjellen på dette med open air er jo også fordi hans programvare ikke er laget for biler med open air kontra bsr sin som har tatt høyde for open air .....
man trennger ikke open air så lenge feks luftrørene inni boksen (og boksen )har økt størelse kontra orginal .jeg måtte fjerne open air og sette inn luftfilter boks fra aero da denne ga mere luft inn pga større rør.
grunne er at bilen viste (tror det var 10% feil under bensinadapsjon noe som resulterte i at bilen gikk for fett/magert og det er ikke bra med open air ...+ at masse måler ryker raskere noe som er en liten kostbar sak .
håper dette ga deg noen opplysninger har ikke tid til og skrive mer må på jobb
mvh
Kasper
8
det er en grunn til at bilene må på rulle for og se ant hester .... selv med like steg varierer bilene kraftig i ant hk .
forskjellen på dette med open air er jo også fordi hans programvare ikke er laget for biler med open air kontra bsr sin som har tatt høyde for open air .....
man trennger ikke open air så lenge feks luftrørene inni boksen (og boksen )har økt størelse kontra orginal .jeg måtte fjerne open air og sette inn luftfilter boks fra aero da denne ga mere luft inn pga større rør.
grunne er at bilen viste (tror det var 10% feil under bensinadapsjon noe som resulterte i at bilen gikk for fett/magert og det er ikke bra med open air ...+ at masse måler ryker raskere noe som er en liten kostbar sak .
mvh
Kasper
8
- Kjetiln122
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.comkasper N02 skrev:hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
mvh
Kasper
8
Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang 280 hk - 400 NM PUNKTUM.........
Uansett hva denne Tommy måtte mene....
Normal oppførsel bør være en selvfølge på dette forumet. Ellers stolt eier av en sp trimet saab.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Ikke vits å diskutere dette fram og tilbake. Er motoren satt til å yte den effekten så er den det. er jo ikke sikkert det er et standard trimprogram i den. Går ann å lage egne program vet dere
Så uansett hva den ene trimforhandleren måtte mene så er det ikke dermed sagt at den andre er bort i natta feil.
Husk det til neste gang, og så holder vi oss til topicen som var hva folk mener om open air filter på en Luftmassestyrt motor.
Nå er det i luften at det skal settes i gang et rulletreff nå snart, så da kan du jo komme og se hvor mye motoren din yter En gang for alle
Så uansett hva den ene trimforhandleren måtte mene så er det ikke dermed sagt at den andre er bort i natta feil.
Husk det til neste gang, og så holder vi oss til topicen som var hva folk mener om open air filter på en Luftmassestyrt motor.
Nå er det i luften at det skal settes i gang et rulletreff nå snart, så da kan du jo komme og se hvor mye motoren din yter En gang for alle
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- utengen
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Fjord 30 wrote:
Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.com
Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang "" 280 hk - 400 NM "" PUNKTUM.........
Sorry men, det er ikke noe normalt steg 3 Denne har større turbo, intercooler mere bensin...mm
Ta rede på litt fakta før dere sier noe, eller kikker under panseret
Open air finnes jo ikke i noen 93 viggen step3, fra noen forhandler, ikke en gang SPeedparts til sitt 300hk kit til viggen
ang luftmassemålere og open air om det er bra eller dårlig, har blitt diskutert før og det finnes og lese på trimm forumet, og sikkert også på manga andre bilforum, bare og søke. luftfilter tester finnes det mange av også.
Link fra Svenske forumet
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=openair
Hirsch Performance har eller kommer ikke til og ta fram noe tuningkit med openairfilter til biler med luftmassemåler for salg.
Riktig link til Hirsch-performance er ikke .com uten .ch
gammel link fra en engelsk forhandler du fant
Mvh
Tommy Utengen
Fjord 30 wrote:
Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.com
Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang "" 280 hk - 400 NM "" PUNKTUM.........
Sorry men, det er ikke noe normalt steg 3 Denne har større turbo, intercooler mere bensin...mm
Ta rede på litt fakta før dere sier noe, eller kikker under panseret
Open air finnes jo ikke i noen 93 viggen step3, fra noen forhandler, ikke en gang SPeedparts til sitt 300hk kit til viggen
ang luftmassemålere og open air om det er bra eller dårlig, har blitt diskutert før og det finnes og lese på trimm forumet, og sikkert også på manga andre bilforum, bare og søke. luftfilter tester finnes det mange av også.
Link fra Svenske forumet
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ht=openair
Hirsch Performance har eller kommer ikke til og ta fram noe tuningkit med openairfilter til biler med luftmassemåler for salg.
Riktig link til Hirsch-performance er ikke .com uten .ch
gammel link fra en engelsk forhandler du fant
Mvh
Tommy Utengen
Sist redigert av utengen den 01 sep 2005, 20:54, redigert 1 gang totalt.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
treff
Jeg skal mappe bilen min neste torsdag, på dagtid.......
han kunne ikke helgen før Gatebil, ellers kunne vi tatt en samling!
Kommer tilbake med mer info når dette er utført!!
Petter
han kunne ikke helgen før Gatebil, ellers kunne vi tatt en samling!
Kommer tilbake med mer info når dette er utført!!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
- 1,5 bar
- Sted: Sunnmøre
Spørsmålet om openairfilter vs. originalfilterboks er ein sak for den gjengen her
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
Hei takk for mange og nyttige svar ! Ikke meningen og starte noen krangel i miljøet... Bilen skal på rulle så fort som muligheten gir seg så kan vi jo vente i spenning til dette skjer da
Mange nyttige svar her inne som jeg virkelig satte pris på . ! godt at vi ikke har like meninger alle sammen , da hadde dette blitt et kjedelig forum...
En ting er sikkert og det er at jeg er veldig fornøyd med bilen min og at mange har sett rart på meg under en liten "kapp kjøring " er ikke og legge skjul på. deribland noen porshe og bmw M5 med fler...
Få i gang rulla så stiller jeg opp med bilen min, håper noen får dette til snart da
Mange nyttige svar her inne som jeg virkelig satte pris på . ! godt at vi ikke har like meninger alle sammen , da hadde dette blitt et kjedelig forum...
En ting er sikkert og det er at jeg er veldig fornøyd med bilen min og at mange har sett rart på meg under en liten "kapp kjøring " er ikke og legge skjul på. deribland noen porshe og bmw M5 med fler...
Få i gang rulla så stiller jeg opp med bilen min, håper noen får dette til snart da
Saab Viggen 00 mod
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.
Blå..
Hirsh tuning
Første Saab jeg eier.
- Troll R
- Overload!!!
- Kontakt:
Fjord30 skrev:Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.comkasper N02 skrev:hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
mvh
Kasper
8
Skjønner ikke at det skal være noe å diskutere en gang 280 hk - 400 NM PUNKTUM.........
tror Denne Tommy er den mest kvalifiserte til og si om dette stemmer eller ikke,,,det er jo han som har laget dette og jeg stoler heller på en som har utvikklet program vare i 15 år en noen som har drevet med dette i 1 år( med montering og ikke utvikkling) .....gjør deres egne meninger men jeg har prøvd begge sider og funnet det som blir min leverandør livet ut .
og det er grunn til at de er de eneste som er tuv godkjente....
mvh
Kasper
- Troll R
- Overload!!!
- Kontakt:
Fjord30 skrev:Her er info på Viggen steg 3 ifra http://www.hirsch-performance.comkasper N02 skrev:hvilken mekanikker kan titte under panseret på en bil og si hvor mange hester du har ????? blir som og spå fremtiden i en sølepytt ....
mvh
Kasper
8
Uansett så kan man ikke se under pansere og se om det er ett steg 1-2-eller 3 og si, jaaaa du har nok bare 281,5 hk. det ikke mulig ,det er det jeg skal frem til .
ingen greier det, selv ikke spå damene .
det har ikke noe og si om den yter 250hk eller 350 hk men hvilken seriøs forhandler kan si noe slikt ,uten og mene at det er ett forsok på og svart male andre leverandører .
men da har de valgt feil leverandør og bryne seg på for det finnes ikke en mer seriøs leverandør ......
mvh
Kaspe
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt: